آذوح: روز چهارشنبه هفته جاری مراسم بزرگداشتی برای علی تبریزلی نویسنده شاعر و فعال سیاسی حرکت ملی آزربایجان برگزار گردید.

بنابه گزارش دریافتی آرازنیوز، عصر روز چهارشنبه ۷ تیرماه ۹۶ در شهر تبریز مراسم بزرگداشتی به مناسبت سالروز تولد علی تبریزلی نویسنده، شاعر و فعال سیاسی آزربایجانی برگزار گردید.

در این مراسم با سخنرانی فعالین باسابقه حرکت ملی آزربایجان به همراه موسیقی آزربایجانی تفکرات و اندیشه‌های این فعال سیاسی آزربایجان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

لازم بذکر است علی تبریزی در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در تبریز چشم گشود و  در دوره حکومت ملی آزربایجان در سال ۱۳۲۵ یک سال در مدارس دولت خودمختار آزربایجان تحصیل کرد. در پانزده سالگی به تهران عزیمت کرد و در آنجا به تحصیلاتش ادامه داد.

وی در سال ۱۳۶۸ دیده از جهان بست، جنازه اش به تبریز منتقل و در وادی رحمت به خاک سپرده شده است.  رئیس ارشاد اسلامی وقت از دفن وی در قطعه هنرمندان قبرستان وادی رخمت تبریز ممانعت به عمل آورده بود.

علی پرندبال حسین ­آغا اوغلو که با نام «علی تبریزلی» مشهور است تیرماه ۱۳۰۸ در محله منجم تبریز به دنیا آمد. وی در تهران و در طول تحصیل با زبان و ادبیات تورکی آشنا می‌شود و از همان ابتدا عشق و علاقه‌ای شدید به هویت و فرهنگ و ادبیات تورکی آزربایجانی در وی پدیدار می‌شود بطوریکه این عشق و علاقه در شعرهای وی منعکس می‌شود و در نتیجه به بازداشت و حبس وی در دوران رژیم پهلوی منجر می‌گردد. وی  به لحاظ مطرح کردن نظریه‌هایی در اثر «ایران تورکلری» از بانیان ملی‌گرایی تورکان آزربایجان جنوبی یاد می‌شود.

این مراسم در پایان با خوانده شدن مارش ملی آزربایجان توسط حاضرین به پایان رسید.