آذوح: حبییب ساسانیان فعال ملی و مدنی ترک آذربایجانی محبوس در زندان مرکزی تبریز از ۳ روز پیش در اعتراض به بلاتکلیفی خود و عدم صحت اتهامات انتصابی اداره اطلاعات به وی در این زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

گفتنی است این فعال ملی و مدنی ترک آذربایجانی در حال حاضر در ۱۳- مین ماه بازداشت موقت خود بوده و دادگاه هنوز در مورد پرونده وی تصمیمی نگرفته است.

حبیب ساسانیان طی تماس تلفنی موضوع اعتصاب غذای خود را امروز سه شنبه از زندان مرکزی تبریز به خانواده خود اعلام کرده است.

این فعال ملی و مدنی ترک اهل اردبیل همچنین طی تماس با خانواده خویش، در اعتراض به حبس غیر قانونی و بلاتلکیفی خود از مورخه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ هجری شمسی اعتصاب غذای خود را شروع کرده بود که پس از چند روز با وعده مسئولان جهت رسیدگی به پرونده خود اعتصاب غذای خود را شکسته بود.

دادگاه انقلاب تبریز به دستور اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار وثیقه ۱ میلیارد تومانی جهت آزادی موقت وی تعیین کرده است. خانواده وی توان تودیع وثیقه مقرر را نداشته وی همچنان در زندان تبریز در شرایط جسمی و سلامتی وخیمی بسر می برد. مسئولین همچنین اعلام کرده اند که در صورت تودیع وثیقه وی آزاد نخواهد شد، زیرا ارگان های امنیتی هنوز دستور آزادی موقت وی را صادر نکرده اند.

اعضای خانواده و نزدیکان حبیب ساسانیان اخیرا اعلام کرده بودند که آنها توانایی تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی را ندارند.

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ هجری شمسی دادگاه پنج تن از فعالین ملی آذربایجان در شعبه سوم دادگاه تبریز به ریاست قاضی باقرپور برگزار گردید که حبیب ساسانیان در این دادگاه به نشانه اعتراض حضور نداشت.

  حبیب ساسانیان به دلیل اتهامات دروغین و ساختگی نسبت داده شده به وی از طرف اداره اطلاعات و منصف و مستقل ندانستن دادگاه و همچنین عدم رسیدگی به لایحه دفاعیه خود به نشانه اعتراض در دادگاه حاضر نشده بود.

فعال ملی و مدنی حبیب ساسانیان ۲۶ اردیبهشت ۹۵ به همراه ۵ تن دیگر از فعالین ملی مذکور در اردبیل بازداشت و از آن زمان در بازداشت موقت به سر می برد.

حبیب ساسانیان همچنین در روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۶، در اعتراض به مفقود شدن اسناد پرونده، در شعبه سوم دادگاه انقلاب شهر تبریز به ریاست قاضی باقرپور حاضر نشده بود.

این فعالین به اتهام تشکیل گروه قانونی محاکمه می شوند که این اتهام از سوی این فعالین رد شده است. این فعالین ترک صرفا به خاطر فعالیت مدنی در زمینه آگاه سازی مردم در مورد جنایت ارامنه علیه ترک های آذربایجان در

قراباغ توسط ارگان های اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و به مدت طولانی تحت شرایط سخت و شکنجه در بازداشتگاه های انفرادی مورد بازجویی قرار گرفته بودند تا اینکه تن به اعترافات دروغین اجباری دهند.

  حبیب ساسانیان از بیماری های متعدد مانند فشار خون و درد چشم رنج می برد و از رسیدگی پزشکی محروم است. در بهمن ماه سال گذشته، این زندانی درپی بد شدن حالش به بیمارستان سینا این شهر منتقل شده بود.

حکومت ایران با اینکه در ظاهر خود را دوست آذربایجان شمالی نشان می دهد ولی در جنگ قره باغ جانب ارمنستان را گرفت و جهت تضعیف آذربایجان به ارمنی ها از هر کمکی اعم از مالی و نظامی دریغ نکرد. زیرا یک آذربایجان قوی و پیشرفته در نظر آنان باعث افزایش میل به اتحاد بین ترک های آذربایجان جنوبی و شمالی شده و می تواند موجودیت حاکمیت فارس ایران را تهدید نماید و این کمک های هنگفت از ارمنی ها بدین منظور صورت گرفته است. حبیب ساسانیان هم به خاطر دفاع از حقوق و خاک ترک های مسلمان و شیعه آذربایجان شمالی توسط دولت ایران بازداشت شده است.

 دولت ایران با توجه به منافع خود همواره استاندارد دوگانه و تبعیض آمیز در برخورد با مسائل و مشکلات مسلمانان در کشورهای مختلف جهان اتخاذ نموده است. به عنوان نمونه از شیعیان یمن و بحرین دفاع می کند و در مقابل با کمک به ارمنستان باعث تضعیف شیعیان آذربایجان شمالی می شود.

گاماج

sasanian