آذوح: علی خامنه ای رهبر ایران در دیدار با معلمان و فرهنگیان با انتقاد از امضای سند 2030 توسط مسئولان آموزش و پرورش عنوان کرد که چرا بدون اجازه با یونسکو همکاری کرده اید.

سند 2030 یونسکو شامل مفادی از جمله برابری جنسیتی، ترویج آموزش‌های دوزبانه و چندزبانه در جوامع چندزبانه است.

علی خامنه ای در سخنانی با بیان این که "یونسکو قطعا تحت نفوذ قدرت های دنیاست" درباره امضای سند 2030یونسکو توسط مسئولان آموزش و پرورش گفته«این سند 2030 یونسکو و از این‌قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود».

رهبر ایران درباره علت مخالفت خود گفته « به چه مناسبت یک مجموعه‌ به‌اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، این حق را داشته باشه که برای ملت‌های دنیا با فرهنگه‌ای مختلف، تکلیف مشخص کند؟».

گفتنی است رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌ این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاست‌گذاری کلان ملی خود از اول ژانویه 2016 اجرایی کنند.

علی خامنه ای که سخنانش در سایت رسمی وی نیز منتشر شده با اشاره به اینکه این سند بدون هماهنگی با وی امضا شده است گفته « اصل کار غلط است، اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر! مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام کردیم».

از آنجا که سند 2030 به حقوق برابر میان مرد و زن، ترویج آموزش های چند زبانه تاکید دارد اما علی خامنه ای مانند گذشته مخالف این موارد است به طوری که وی می گوید « بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم. آنها باید مراقبت می‌کردند و نباید می‌گذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است».

درسمت مقابل دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سخنان رهبر دیکتاتور ایران سند 2030 یونسکو را "توصیه ای" خوانده و گفته «مواردی در سند 2030 از نظر شرعی و عرفی دارای اشکال است با این حال اجرای این سند توصیه ای است و هیچ کشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست ».

در این سند به مواردی همچون دسترسی به آموزش عالی با کیفیت و برابر، برابرسازی فرصت‌های آموزشی و اجتماعی برای زنان و دختران، ترویج آموزش‌های دوزبانه و چندزبانه در جوامع چندزبانه، تأکید بر آموزش رایگان 12 ساله در مدارس و اجباری بودن 9 سال تحصیلی در مدارس اشاره شده است.

همچنین بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، که به برتری جنسیتی مردها تاکید دارد همواره مخالف برابری حقوق زنان و مردان است.

Iran microscope map