آذوح: نهادهای اجتماعی فرهنگی ترک‌های افغانستان خواهان درج واژه "تُرک" در قانون اساسی افغانستان و شناسنامه‌های الکترونیکی شدند.

به گزارش یول‌پرس، نهادهای اجتماعی و فرهنگی ترک‌های افغانستان در یک گردهمایی و همه‌پرسی که از سوی بنیادهای متشکل از اقوام اوزبک، ترکمن‌، قرلوق‌، تاتار، تیموری‌، ایماق‌، قرقیز، قزاق‌ در کابل برگزار شد، خواستار درج واژه “ترک” در قانون اساسی و شناس‌نامه‌های الکترونیکی این کشور شدند.

سردارمحمدرحمان اوغلی، نماینده پیشین پارلمان افغانستان و سفیر این کشور در اوکراین در این نشست گفت: هویت هر انسان برای آزادی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فردی آن شخص از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و در شرایط کنونی نباید هیچ‌کسی از هویتش بی‌اطلاع باشد.

به گفته وی “ملتی که به حق هویتی و سیاسی خود نرسد هر گونه راه‌حل را برای رسیدن به آن جستجو می‌کند.

شرکت کنندگان در این گردهمایی خواهان سرعت بخشیدن روند توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی نیز شدند.

گفتنی است با دستور محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور، توزیع شناسنامه های الکترونیکی برای شهروندان افغان به زودی آغاز خواهد شد.

برنامه توزیع این شناسنامه ها برای شهروندان افغانستانی در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی تصویب شد، اما به دلیل اختلاف در چگونگی درج قومیت تاکنون اجرایی نشده است.

غنی پیش از این اعلام کرده بود که امکان ثبت قومیت منسوب هر شهروند افغان در کارت‌های شناسایی جدید زیر کلمه ملیت وجود خواهد داشت.

 report