ملت تورک آزربایجان

اصحاب قلم، آزادیخواهان و مبارزان راه آزادی

احزاب سیاسی تورک آزربایجانی، که برای رسیدن به آزادی و سعادت ملی و دموکراسی در صف مبارزه با رژیم فاشیستی و ارتجاعی جمهوری اسلامی ایران مبارزه خستگی ناپذیری را ادامه می دهند، بارها بر ضرورت و اهمیت اتحاد و تشریک مساعی ملل تحت ستم در ایران و ایجاد جبهه فراگیر ضد فاشیستی در ایران تاکید داشته و دارند. فعالین ملی و سازمان های سیاسی آزربایجانی همواره بر اصل حسن همجواری و تضمین حقوق اقلیت های مذهبی و ائتنیکی و جنسیتی در فردای آزربایجان تاکید داشته و دموکراسی و حرمت و کرامت انسانی را سرلوحه مبارزات ملی خود قرار داده اند.

البته برای ملت تورک آزربایجان همانگونه که دموکراسی، آزادی، عدالت، برابری و کرامت انسانی در فردای آزربایجان آزاد اهمیت بسیار بالایی دارد، محافظت از وطن به معنای اراضی تاریخی آزربایجان نیز به مثابه متضمن بقاء ملی دارای اهمیت بلاشک می باشد.

با کمال تاسف و علیرغم تذکرات مکرر فعالین و سازمان ملی آزربایجان، احزاب و سازمان های کرد و رسانه های زیر مجموعه آنها با قرار گرفتن در «خط نفاق و اختلاف» ادعاهای واهی خود به مناطق غربی آزربایجان را تکرار می کنند. اخیراً شش سازمان کرد به بهانه سالگرد اعتراضات ۲۵شهریور بیانیه ای را منتشر کرده و بار دیگر بر ادعاهای واهی ارضی خود اصرار کرده اند.

ما بعنوان سازمان های سیاسی حرکت ملی آزربایجان بار دیگر به صراحت اعلام می کنیم، این گونه ادعاها عملاٌ و علناً قرار گرفتن درون پروژه نفاق، اختلاف و فتنه انگیزی رژیم جمهوری اسلامی و جریان ناسیونالسم افراطی فارسی بوده و خنجری بر پیکر «جبهه ملل تحت ستم» می باشد.

ما بار دیگر تاکید می کنیم اراضی تاریخی آزربایجان به عنوان وطن ملت تورک و سایر اقلیت های ساکن در آن، خط قرمز و موضوع غیر قابل بحث ما بوده و از دیدگاه ما هر گروه و جریانی که وطن ما را هدف قرار دهد و یا آن را تئوریزه کند در جایگاه تروریسم قرار گرفته و بر حسب «حق دفاع مشروع» ملت و سازمان های سیاسی آزربایجان با هر جریان و عنصر تروریستی در خاک خود با هر ابزاری مقابله خواهد کرد. چنانکه ملت تورک آزربایجان اثبات کرده است که بر سر اراضی تاریخ و وطن خود تساهلی نداشته و یقینا بعد این هم نخواهد داشت.

در پایان بار دیگر اعلام میکنیم اراده ملت و سازمان های ملی آزربایجانی همانا مبارزه با فاشیسم و نژادپرستی و ارتجاع و رسیدن به سعادت و رفاه ملی همه ملل تحت ستم ملی در ایران بر پایه اصول دموکراسی و حرمت و کرامت انسانی می باشد.

زنده باد آزادی و دموکراسی خواهی ملل تحت ستم

پیروز باد جبهه مبارزه با فاشیسم و ارتجاع

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش

جنبش دانشجویی آزربایجان – آزوح

حزب دمکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ

حزب مرکز آزربایجان

۲۹ شهریور ۱۴۰۲