همان‌گونه که می‌دانید پیرو سیاست‌های ماجراجویانه، مداخله‌جویانه و غیر دمکراتیک رهبران ایران در برخورد با مسائل داخلی و منطقه‌ای، این کشور وارد یک بحران عمیق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شده است.

وضعیت سنگین اقتصادی خانواده‌ها، بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی در ایران سیر تصاعدی به خود گرفته و بنیان‌های جامعه در قهقرای سقوط است. علیرغم تساهل جامعه جهانی، رهبران ایران بجای تنش‌زدایی منطقه‌ای، ایجاد فضای باز سیاسی در جامعه، نهادینه کردن مبانی دموکراسی و اعاده‌ی حقوق ملت‌های غیر فارس ساکن در ایران، رویکردی متفاوت داشته و با حمایت از جریان‌های افراطی مسلح در کشورهای همسایه و تشدید اقدامات تروریستی در منطقه فضا را هرچه بیشتر تنش آلود می‌کنند. هیئت حاکمه ایران با قبضه هرچه بیشتر آزادی‌های سیاسی و اجتماعی لایه‌های مختلف جامعه ازجمله ملت‌های غیر فارس و ادیان و مذاهب مختلف، پا در مسیر خطرناکی گذاشته است.

تجربه‌های تاریخی و منطقه‌ای گواه این موضوع است که این شیوه عمل رهبران سیاسی جامعه را به هرج‌ومرج سیاسی و فروپاشی سوق می‌دهد که نتیجه آن نابودی بنیان‌های انسانی و صلح جهانی است. رهبران ایران پا در مسیر بی‌بازگشت رهبران شوروی، لیبی، یمن، افغانستان، عراق و سوریه گذاشته‌اند که نتیجه محتوم آن فروپاشی خواهد بود.

در روزهای گذشته رژیم ایران چهره‌ی دیگری نیز از خود به نمایش گذاشت و آن‌ کشتار گسترده‌ی مردم بی‌دفاع و معترضین به وضعیت ناهنجار اقتصادی بود که با خشونتی بی‌سابقه و وحشیگری تمام‌عیار به‌پیش می‌رود. این رژیم منحوس با قطع تمامی راه‌های ارتباطی از یک‌سو و از سوی دیگر با گسیل نیروهای نظامی به داخل شهرها رسماً و به شکلی علنی در حال قتل‌عام مردم است. اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای که از داخل ایران و علی‌الخصوص از آزربایجان و دیگر مناطق ترک‌نشین همچون قاشقای یورد و… به گوش می‌رسد که از خبر تلاش رژیم ایران برای نسل‌کشی گسترده‌ی ساکنان این سرزمین و پاک‌سازی تمامی مخالفین می‌دهند.

فعالیت‌های چند دهه نیروها و تشکیلات‌های سیاسی آزربایجان جنوبی مؤید این موضوع است که مبارزه‌ی ملت تورک آزربایجان و نیروهای سیاسی حرکت ملی آزربایجان ‌همواره بر پایه حقوق بشر، آزادی‌های دمکراتیک، صلح و زندگی بدون درگیری و خونریزی انسان‌ها استوار بوده است؛ اما سیاست‌های هدف‌دار رهبران ایران و تئوریسین‌ها سیاسی و امنیتی آنها مردم آزربایجان را با تهدیدات جانی، مالی، تاریخی و ارضی بی‌سابقه‌ای روبرو ساخته است.

بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر نه‌تنها اقتصاد، معیشت، فرهنگ، تاریخ، مدنیت و حتی محیط‌زیست آزربایجان جنوبی تا مرز نابودی کامل پیش رفته است بلکه موجودیت و بقا ملتمان در معرض خطرات بی‌سابقه‌ای می‌باشد. سالیان درازی است که در مناطق غرب آزربایجان و سواحل خزر پروژه‌های چرکینی برای حذف موجودیت تاریخی ملتمان به‌صورت پنهان و آشکار در حال اجراست و اینک رژیم ایران نه‌فقط در غرب آزربایجان که در تمامی شهرهای آزربایجان با سلاح و گلوله برای قتل مردم به خیابان‌ها آمده است.

این در شرایطی است که افزایش سیاست‌های تنش‌زای رهبران ایران هرروز احتمال بروز درگیری نظامی را بیشتر و بیشتر می‌کند و این موضوع می‌تواند بنیان‌های جامعه آزربایجانی را نیز مستقیماً مورد تهدید قرار دهد. لذا «پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی» که برآورده شدن حقوق ملی ملت تورک آزربایجان، نهادینه شدن آزادی‌های دمکراتیک و احترام به حقوق انسان‌ها از هر ائتنیک و زبان و مذهب را همواره سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود می‌داند، لازم می‌بیند نکاتی چند را با شما فرزندان ملتمان که در نیروهای مسلح ایران اعم از (ارتش، پلیس، سپاه و…) شاغل هستید در میان بگذارد.

یقین می‌دانیم، شما بهتر از هرکسی می‌دانید که آغشته شدن دستانتان به خون ملت آزربایجان چیزی نیست که بشود فراموش کرد و یا بخشید. این رژیم منحوس و قاتل، دیر یا زود محکوم‌به شکست و نابودی است. در فردای آزادی، همین عوامل دستوردهنده‌ی قتل و عام ملت، خود زودتر از همه فرار کرده و در عوض شما را عامل و جانی معرفی خواهند کرد و این شمایید که بایستی هم در پیشگاه تاریخ و وجدان و هم در برابر دادگاه‌های برپاشده پاسخگو باشید.

شما به‌خوبی آگاهید که احتمال درگیری نظامی جمهوری اسلامی با آمریکا و قدرت‌های غربی بیش از هرزمانی است. همچنان که در این راستا، نقل انتقالات نیروهای کلاسیک ارتش ایران از پادگان‌های مختلف خصوصاً در آزربایجان در حال انجام بوده و بجای آن شبه‌نظامیان و نیروهای افراطی مسلح طرفدار جمهوری اسلامی در مناطق مختلف آزربایجان مستقر و بشدت تقویت‌شده‌اند و همچنین سایت‌های موشکی برای تهدید کشورهای همسایه همچون جمهوری آزربایجان، جمهوری ترکیه و عراق در منطقه مستقر گردیده‌اند.

در صورت بروز یک بحران سیاسی و نظامی جدی با توجه به شرایط ژئوپولوتیکی، سرزمین مادری‌مان آزربایجان دچار تلاطم‌های جدی شده و در صورت عدم آمادگی و فداکاری‌های لازم ممکن است هزینه آن به طرز ناباورانه‌ای سنگین باشد. در چنین مرحله‌ای از تاریخ، تک‌تک ساکنان این سرزمین مسئولیتی بسیار سنگین و تاریخی در قبال سرزمین مادری و ملت خود دارند. مسئولیت تاریخی نجات و حفظ آزربایجان بر عهده همه نیروهای سیاسی و تشکیلات‌های ملی و همه اقشار جامعه، ازجمله پرسنل تورک شاغل در نیروهای مسلح ایران می‌باشد که نقش تاریخی و وجدانی خود را در مقابل جامعه، جان و کیان خانواده‌های آزربایجانی و تمامیت ارضی آزربایجان بازی کنند.

لذا همه اقشار جامعه آزربایجانی خصوصاً پرسنل شاغل در نیروهای مسلح ایران در هر رده و یگان نظامی باید آمادگی ذهنی برای برخورد با بحران‌های پیش روی و دفاع از سرزمین مادری خود و جان و مال و سرزمین ملت تورک آزربایجان را داشته باشند.

ما به‌عنوان نیروهای سیاسی و تشکیلات‌های آزربایجانی در این مراجعت تاریخی، صمیمانه و برادرانه به پرسنل آزربایجانی شاغل در نیروهای مسلح ایران، بیان نکاتی را ضروری می‌دانیم که امیدواریم موردتوجه پرسنل شاغل در نیروهای مسلح ایران قرار گیرد:

۱فعالین ملی آزربایجان از دلسوزترین افراد ملت بوده و سال‌هاست که برای سعادت ملت تورک آزربایجان مبارزه می‌کنند. در اولین فرصت و در شرایط بحرانی برای برقراری ارتباط با فعالین ملی اقدام نمایید.

۲در یگان‌های مربوطه با حفظ اصول امنیتی با آزربایجانی‌های شاغل در رسته‌ها و رده‌های مختلف ارتباط عاطفی برقرار و به انتقال اندیشه‌های ملی، مبادرت ورزیده و واقعیت‌ها و آسیب‌هایی که در به سرزمین مادری‌مان وارد می‌شود را تئوریزه کرده، آنها را برای پیوستن به هسته‌های مقاومت تشکیلات‌های ملی آزربایجان ترغیب کنید.

۳در روزهای بحرانی از دستورالعمل‌های فرماندهان عالی در راستای سرکوب مردم و تقویت شبه‌نظامیان افراطی جمهوری اسلامی که منجر به کشتار انسان‌ها می‌شود سرپیچی کرده یا ایجاد اخلال کنید.

۴در یگانی که خدمت می‌کنید از دستورالعمل‌هایی که کشورهای مختلف را در معرض تهدید قرار داده و یا به کشته شدن انسان‌های بی‌گناه منجر می‌شود سرپیچی کرده و یا ایجاد اخلال کنید و یا برای نجات جان انسان‌ها نسبت به ماهیت دستورالعمل‌ها افشاگری کنید.

۵در هر بحران نظامی و سیاسی، تلاش کنید یگان مربوطه و تحت امر خود را کنترل و با اولین هسته‌های مقاومت تشکیلات‌های شناخته‌شده حرکت ملی آزربایجان ارتباط برقرار کنید.

۶در صورت فروپاشی یگان مربوطه و عدم موفقیت در کنترل و مدیریت آن، با استفاده از تجربیات خود اقدام به ایجاد یک قرارگاه منطقه‌ای کرده و ضمن کنترل و تأمین امنیت مردم منطقه به سازمان‌دهی جوانان مشتاق به پیوستن به صفوف مقاومت بپردازید.

۷با ایجاد قرارگاه منطقه‌ای و ارتباط با تشکیلات‌های ملی و سازمان‌دهی و آموزش جوانان مشتاق برای برقراری امنیت و دفاع از سرزمین مادری خود، با نیروهای بلاتکلیف یگان‌های نظامی ارتباط برقرار کرده و آنها را جذب کنید.

۸در روزهای بحرانی و بلاتکلیفی یگان‌های نظامی، با فرماندهان عالی این یگان‌ها ارتباط برقرار کرده و با هماهنگی تشکیلات‌های ملی آزربایجانی به تضمین امنیت جانی فرماندهان پرداخته و آنها را برای همراهی با مردم ترغیب کنید.

۹فرماندهان نظامی و یا مسئولین سیاسی و امنیتی که از همراهی با مردم سرباز زده و علیه آزربایجان فعالیت می‌کنند را شناسایی و افشا کنید.

۱۰تأسیسات زیر بنایی موجود در آزربایجان سرمایه ملی آزربایجان است. با استفاده از یگان مربوطه و یا قرارگاه ایجادشده و جوانان وطن‌پرست آموزش‌دیده به حفاظت و جلوگیری از آسیب رسیدن به این تأسیسات زیر بنایی و کارخانه‌ها و صنایع آزربایجانی‌ها بپردازید.

۱۱مؤسسات، ادارات و ساختار اداری موجود ازجمله مراکز اسناد در شهرهای آزربایجان جزو زیرساخت‌های اساسی بوده و بایستی حفظ گردند. با همراهی هسته‌های مقاومت تشکیلات‌های ملی در حفاظت این بناها کوشش کنید.

۱۲پادگان‌ها، مراکز پلیس، ستادهای فرماندهی نظامی و امنیتی، مراکز مخابرات و زیرساخت‌های ارتباطی موجود در آزربایجان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در کنترل و مدیریت این مراکز با هسته‌های مقاومت تشکیلات‌های ملی آزربایجان‌ همکاری کرده و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارید.

۱۳ادوات سنگین، مهمات و تجهیزات نظامی-انتظامی ثروت ملی آزربایجان بوده و دارای اهمیت حیاتی هستند. تا حد امکان در حفظ و حراست آنان بکوشید و از انتقال آنان به خارج از آزربایجان جلوگیری کنید.

۱۴دارایی‌های ارزی، طلا و یا وجوهات مردم در بانک‌ها سرمایه ملت آزربایجان بوده و غارت و یا انتقال آن به خارج از آزربایجان آسیب جبران‌ناپذیری به خانواده‌ها و جامعه آزربایجانی می‌رساند. در صورت بروز هر بحران با استفاده از یگان‌های تحت امر و یا نیروهای داوطلب آموزش داده‌شده قرارگاه‌های محلی به حفاظت و مهروموم بانک‌ها بپردازید.

۱۵مراکز رادیو و تلویزیون یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراکزی است که کنترل و مدیریت آن بر عهده یگان‌ها و نیروهای ملی داوطلب و شما خواهد بود، زیرا اطلاع‌رسانی به مردم پایه حفاظتی همه بحران‌هاست. سعی کنید با نیروهای داوطلب ملی یا یگان‌های تحت امر خود این مراکز را کنترل و در اختیار نیروهای سیاسی تشکیلات‌های ملی قرار دهید.

۱۶منطقه غرب آزربایجان و سواحل دریای خزر شاهرگ‌های حیاتی آزربایجان هستند و یقیناً دسته‌های افراطی طرفدار جمهوری اسلامی ایران و یا دسته‌های تروریستی در این مناطق فعال خواهند شد. در این مناطق ایجاد قرارگاه‌های عملیاتی، کنترل و امنیت از اصلی‌ترین مسئولیت‌های پرسنل آزربایجانی شاغل در نیروهای مسلح که به جریان ملی پیوسته‌اند می‌باشد.

۱۷ترور رهبران سیاسی و تشکیلات‌های ملی و انفجار دفاتر احزاب و ایجاد رعب و وحشت از ابزارهای مهم دسته‌های مسلح فعال در روزهای بحرانی می‌باشد، لذا مسئولیت حفاظت از رهبران سیاسی، دفاتر احزاب، شخصیت‌ها و سرمایه‌های ملی از وظایف بسیار مهم نیروهای مجرب آزربایجانی شاغل در نیروهای مسلح می‌باشد که در روزهای بحرانی به جریان ملی پیوسته‌اند.

«پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی» در پایان بار دیگر اعلام می‌دارد که هدف ما رساندن این پیام و واقعیت به پرسنل آزربایجانی شاغل در نیروهای مسلح ایران است که هر آسیب و تلفات جانی و مالی ملت تورک آزربایجان نهایتاً متوجه همه ماست. همه‌ی ما فرزندان آزربایجان هستیم و نجات این سرزمین و ملت ترک آزربایجان وظیفه‌ی ابدی و ازلی تک‌تک ماست.

پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان:

جنبش دانشجویی آزربایجان (آذوح)

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش)

حزب دموکرات آزربایجان جنوبی (گادپ)

چهارشنبه – ۲۹ آبان 1398