آذوح: همزمان با فراخوان فعالین ملی، هزاران تن از شهروندان آزربایجان جنوبی به خیابانها آمده و ضمن حمایت از مبارزات سربازان رشید آزربایجان در آزربایجان شمالی، حمایت های ایران از رژیم اشغالگر ارمنستان را محکوم کردند. در این تظاهرات اعتراضی دهها تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

آخرین لیست به روز شده بازداشت شدگان به تفکیک شهرها به شرح ذیل می باشد:

اردبیل: علی خیرجو، احمد محمد پور، یاشار مرادی، علی معالی، یونس مرادی، میثم جولانی، محسن اسمعیلی مقدم، مرضیه جوانشیر

اورمیه (اورمو): سالار طاهر افشار، ابوالفضل عسگر زاده، جواد رضایی، سهند بهنمون، هوشنگ نقی زاده، امیر گوهری، اشکان سعادت مهر و رضا خلیلی. یک شیرزن شجاع آزربایجانی که آغازگر تظاهرات در اورمیه بود توسط «سرهنگ گنجعلی» فرمانده یگان امداد به شکل وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده است.

زنجان (زنگان): مجید کریمی، اکبر قره‌باغی

تبریز: مهدی دوستدار

خییوو (مشکین شهر): وحید خاوندی، سیامک سیفی، کاظم صفابخش، مهدی عبادالهی، شهروز همت‌اوغلی، قدرت مناف‌زادگان

کرج: زهرا اصلانی

علاوه بر افراد فوق، در این تظاهرات اعتراضی بیش از یکصد تن از شهروندان آزربایجان جنوبی در شهرهای مختلف بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل شده اند که هویت آنها هنوز مشخص نشده است.

در بسیاری از شهرها نیز ماموران امنیتی به منازل فعالین ملی حمله ور شده و در صدد دستگیری آنها بوده اند. در یکی از این موارد ماموران امنیتی درصدد بازداشت صمد نظمی و محسن اسمعیلی بوده اند که از سرنوشت این فعالین خبری در دست نیست.

در روزهای گذشته نیز در اردبیل بیش از 12 فعال ملی آزربایجان به دلیل اعتراض به سیاستهای اشغالگرانه دولت ارمنستان بازداشت شدند.

عسگر اکبر زاده ، مهدی هوشمند ، سجاد جولانی ، حسین بالاخانی ، مجتبی پروین ، مصطفی پروین ، محمد جولانی ، حامد حیدری باریس ، بهمن خیرجو ، پرویز سیابی و مرتضی پروین و سبحان بخشی 12 فعال بازداشت‌شده‌ای هستند که تاکنون هویت آنها محرز و برای هر یک از آنها قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.