ملت تورک آزربایجان

فعالین ملی

اصحاب رسانه‌

درحالی‌که جنبش ملی آزربایجان هنوز از شوک درگذشت فعال جنبش دانشجویی آزربایجان، مرحوم «علی‌ محمد زاده» در سانحه رانندگی خارج نشده، خبر دردناک درگذشت یکی دیگر از فعالین شناخته‌شده جنبش ملی آزربایجان مرحوم «بهمن خالقی» همه ما را در سوگ فرو برد.

حرکت ملی آزربایجان به‌عنوان جنبشی پویا، بالنده و دمکراتیک که برای احقاق حقوق ملی و رهایی از استعمار و فاشیسم موجود در ایران مبارزه می‌کند؛ سال‌هاست که سیبل سرکوب نظام ارتجاعی-فاشیستی جمهوری اسلامی‌شده و در کنار آن هدف بایکوت خبری اپوزیسیون به‌اصطلاح تمرکزگرا قرارگرفته است.

حاکمیت ارتجاعی، استعماری و استبدادی فارس در راستای سرکوب مطالبات دمکراتیک ملت تورک آزربایجان برای رسیدن به حق تعیین سرنوشت ملی، همه شیوه‌ها و‌ ابزار را مشروع دانسته و سال‌هاست که فعالین ملی آزربایجانی با انواع فشارها و سرکوب‌های امنیتی روبرو هستند.

جنبش ملی آزربایجان درروند مبارزات خود در مقاطع مختلف با مرگ‌های مشکوک فعالین ملی شناخته‌شده روبرو بوده که پرونده و کالبدشکافی این قربانیان در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است. درگذشت مشکوک «پروفسور زهتابی»، «مهندس غلامرضا امانی»، «چنگیز بخت آور» و «استاد حسن دمیرچی» ازجمله مواردی است که بر اساس مستندات موجود در ردیف قتل‌های مشکوک سیاسی قرارگرفته است.

درگذشت «سهند افشاری» شاعر و فعال ملی آزربایجان در سال ۱۳۸۴، ابراهیم جعفر زاده در سال ۱۳۹۰ و امسال علی ‌محمد زاده و دست‌آخر بهمن خالقی در سوانح مشکوک رانندگی، این فعالین ملی و تأثیرگذار را از جنبش ملی آزربایجان جدا کرده است. مهندس غلامرضا امانی از فداکارترین و جسورترین فرزندان آزربایجان بود که به دنبال درگذشت مشکوک وی در سانحه رانندگی در تمام یک دهه اخیر مراسم‌های سالگرد فوت ایشان با مداخله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به میدان تنش کشیده می‌شود.

سال‌هاست که فعالین حرکت ملی در بازجویی‌های نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در کنار بازداشت، احکام سنگین و طویل‌المدت زندان و تبعید، شلاق، جریمه و نیز تخریب و شانتاژ سیستماتیک به‌صورت آشکار تهدید به مرگ می‌شوند و فعالین خارج کشور به طرق مختلف از طرف نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی «پیام ترور» دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر، زندانیان سیاسی در ایران از جمله زندانیان سیاسی آزربایجان جنوبی با وجود شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا در زندان‌ها از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به ویروس محروم نگه داشته شده و حتی از آزادی موقت آنها ممانعت می‌شود. دکتر لطیف حسنی، عباس لسانی، علیرضا فرشی، بهنام شیخی، حمید منافی نادارلی، توحید امیرامینی، کیانوش اصلانی، یوسف کاری و … از جمله زندانیانی هستند که در زندانهای ایران در معرض ابتلا به ویروس کشنده کرونا بوده و از مرخصی و امکانات بهداشتی محروم نگه داشته می‌شوند.

در یک ماه اخیر احضار، ارعاب و بازداشت فعالین ملی به‌صورت چشم‌گیری افزایش‌یافته و گزارش‌های دریافتی از شهرهای مختلف آزربایجان حاکی است که تعدادی از فعالین ملی که در مشاغل دولتی کار می‌کنند از حراست سازمان‌های مربوطه حکم «تعلیق» دریافت نموده‌اند. فعالین جنبش دانشجویی آزربایجان در دانشگاه‌های مختلف به حراست دانشگاه احضار و مورد بازجویی نمایندگان وزارت اطلاعات قرارگرفته‌اند.

مرحوم «علی ‌محمد زاده» قبل از سانحه رانندگی سه بار به حراست دانشگاه احضار و مورد تهدید قرارگرفته بود. فشار امنیتی بر مرحوم «بهمن خالقی» در چند ماه گذشته چندین برابر شده بود و نهایتاً خبر درگذشت این فعال ملی نیز در سانحه رانندگی، جنبش ملی را شوکه کرد.

در ماه‌های گذشته و در بیانیه‌هایی به‌عنوان پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان در خصوص تهدید جانی فعالین ملی آزربایجان در داخل و خارج سرزمین آزربایجان هشدار داده بودیم. در یک سال گذشته بارها از همکاری وزارت اطلاعات ایران با سرویس اطلاعات برون‌مرزی و سفارت کشور اشغالگر ارمنستان در شناسایی و رصد موقعیت شغلی و اقامتی فعالین ملی آزربایجان در تهران، تبریز، اردبیل و اورمیه مطالبی منتشر کرده‌ و عنوان کرده بودیم، قریب به یک سال است که مستشاران اطلاعات برون‌مرزی ارمنستان در سفارت این کشور در تهران با همکاری «تیم امنیتی آذری‌ها» مشغول تهیه لیست فعالین جنبش ملی آزربایجان هستند.

ما به‌عنوان سازمان‌های سیاسی آزربایجانی نمی‌توانیم به‌آسانی از «مرگ‌های مشکوک» فعالین ملی خصوصاً در سوانح رانندگی به سادگی بگذریم.

ما به‌خوبی می‌دانیم که با تحولات و بلوک‌بندی منطقه‌ای نقش جنبش ملی آزربایجان در تحولات آتی برجسته و استراتژیک خواهد بود و محور تهران-ایروان-پ.ک.ک، آزربایجان جنوبی را مانع اصلی این «محور شر» می‌دانند که می‌تواند سیر تحولات را تغییر دهد، لذا با هر شیوه و ابزار تلاش دارند پتانسیل آزربایجان جنوبی را خنثی کنند.

روند صعودی یک ماه اخیر در بازداشت فعالین جنبش ملی، ارسال «پیام‌های مرگ» به فعالین خارج، تهدید خانواده فعالین ملی، تهدی به اسید پاشی و شانتاژ شخصیت و تشکیلات‌های حرکت ملی به‌وسیله شبکه مدیریت‌شده موج جدید سرکوب‌ها علیه جنبش ملی آزربایجان را آشکار نموده است.

به‌عنوان پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان ضمن تسلیت و آرزوی صبر به خانواده فعالین ملی درگذشته در سوانح مشکوک رانندگی، اعلام می‌داریم:

شاید در شرایط کنونی پشت پرده این جنایات سیستماتیک حکومتی، آشکار نمی‌شود ولی آمران، عاملان و مجریان جوخه‌های مرگ این جنایات مطمئن باشند که در فردای آزربایجان آزاد در پای میز محاکمه عدالت ملت تورک آزربایجان قرار خواهند گرفت.

یقین که حافظه ملت تورک آزربایجان شبکه تخریب، تهدید و شانتاژ جمهوری اسلامی در داخل و خارج را فراموش نکرده و عدالت ملت تورک آزربایجان، در خصوص عملکرد این شبکه به قضاوت خواهد نشست زیرا آثار افشا ارتباطات تشکیلاتی فعالین ملی و ارسال «پیام‌های مرگ» و سوانح مشکوک رانندگی را می‌توان در دستان این شبکه در داخل و خارج مشاهده کرد.

در کنار این اتفاقات شوم و سرکوب‌های عریان جمهوری اسلامی علیه جنبش ملی آزربایجان «سکوت هدف‌دار» رسانه‌های اپوزیسیون تمرکزگرای فارس زبان بخشی از سیاست برخورد نژادپرستانه با مسئله نقض حقوق بشر است که از حافظه ملت تورک آزربایجان پاک نخواهد شد.

با احترام به روح این دو فعال و با آرزوی رهایی همه زندانیان سیاسی جنبش ملی آزربایجان از زنجیر استبداد و استعمار در پایان اعلام می‌داریم که مبارزات ملی را تا رهایی ملی ادامه خواهیم داد.

روحشان شاد راهشان پر رهرو باد

پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان

آذوح – دیرنیش – گآدپ