یادداشت سیاسی آراز نیوز

درهفته هایی که پشت سر گذاشتیم و در حالی که موضوعات کرونا، بیکاری، گرانی و کودتای آرام سپاه پاسداران در تصاحب کرسی های مجلس شورای اسلامی ایران، تلاش وکیل الدوله های مجلس برای آماده ساختن پله های ریاست آیت الله مرگ (رئیسی) برای تصاحب قدرت در ایران، دستگیری تعدادی از مسئولین قضائی به جرم اختلاس و رشوه و صدور حکم اعدام “پاسدار مجد” به جرم جاسوسی افکار عمومی را به خود مشغول کرده بود، چند مسئله بسیار مهم در حوزه آزربایجان در صدر اخبار قرار گرفت که موجب تشدید مباحث در حرکت ملی آزربایجان شد.

موضوعاتی که در صدر اخبار حرکت ملی قرار گرفتند عبارت است از:

۱- انتشار نقشه جعل شده آزربایجان غربی توسط جناج فاناتیک و افراطی حزب تروریستی دمکرات ایران

۲- انتشار خبر اعلام موجودیت گروهی ساختگی به نام “حزب دمکرات آزربایجان ایران” با مشی مسلحانه و انجام عملیات تروریستی در خوی و سرویس خبری آن از رسانه های رسمی حزب تروریستی دمکرات کردستان ایران

۳- انتشار خبر دیدار سردار قاآنی با “جمیل باییک” رهبر نزدیک به ایران گروه تروریستی پ ک ک

۴- موضع گیری های ائدیولوژیک و احساسی “تشکیلات بیرلیک” در مسئله غرب آزربایجان و مباحث تند با سایر تشکیلات و شخصیت های حرکت ملی

۵- سخنان وزیر کشور ترکیه سلیمان سویلو در خصوص حضور تروریست های پ ک ک در ماکو و اقدامات دفاعی جمهوری ترکیه در صورت لزوم

۶- انتشار و سرویس هدفدار ویدئو سه تروریست تالش تبعه جمهوری آزربایجان در کمپ گروه تروریستی “پ ک ک” از رسانه های مبلغ “جمیل باییک” رهبر نزدیک به ایران این گروه تروریستی

۷- انتشار خبر انتقال هدفدار ۲۰۰۰ خانواده مهاجر کرد به شرق آزربایجان و ایجاد کانون بحران در سواحل استراتژیک خزر و منطقه حیران و آستارا

۸- انتشار خبر دستگیری به اصطلاح یکی از لیدرهای “سازمان چریک های فدایی خلق ترک” در سرعین توسط سازمان اطلاعات سپاه اردبیل

کودتا و خیز آرام ژنرال های سپاه پاسداران برای کنترل سه قوه در ایران، افزایش بحران اقتصادی و اجتماعی در جامعه ایران و همچنین تحولات منطقه ای بر علیه مواضع سیاسی و نظامی ایران در سوریه، لیبی و یمن همه مؤید و پیام آور یک بحران شدید سیاسی، اجتماعی در ایران می باشد که ممکن است، سر باز کردن زخم های مردم زیاد طول نکشید.

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش) بارها در بیانیه های تشکیلاتی و تحلیل های رسانه ای “آراز نیوز” تاکید کرده است که بنا به تجربیات تاریخی، شرایط و پتانسیل های موجود آزربایجان” پاشنه آشیل سیستم تمرکزگرا و هر تحول ساختاری” در ایران می باشد وجمهوری اسلامی ایران و حتی اپوزیسیون برانداز جمهوری اسلامی ایران می داند که:

۱- بدون آزربایجان هیچ تغییر سیاسی در ایران رخ نخواهد داد و در تلاش برای رنگ و لعاب زدن به ظاهر حقوق قومی در ایران آینده هستند.

۲- همراه کردن آزربایجان با ترفندهای مذهبی، ایجاد چالش های امنیتی و ارضی، گسترش سیاست آسیملاسیون نژادی، سرکوب سیستماتیک و قهرآمیز با فعالین جنبش ملی آزربایجان برای حفظ “سیستم تمرکزگرا” در ایران و و اقتدار جمهوری اسلامی

لذا حرکت ملی ازربایجان و تشکیلات های بطن این جنبش بعنوان بازوی سیاسی ملت تورک آزربایجان در راستای احقاق حق تعیین سرنوشت ملی – سیاسی آزربایجان و عدم تکرار و دور باطل تاریخی با گام های پراتیک و موثر خود می بایست بسوی ایجاد جبهه ملی فراگیر حرکت کنند.

اما چنان که گفته شده هم اپوزیسیون برانداز و هم سیستم حاکم جمهوری اسلامی بدین راحتی درمقابل مطالبات ملی تورک های آزربایجان جنوبی تمکین نکرده و با شیوه های مختلف در حال تکرار دور باطل در آزربایجان هستند.

گروه های مختلف اپوزیسیون برانداز که مشغول ایجاد پلتفرم های گوناگون برای آینده بعد از جمهوری اسلامی ایران می باشد با ادبیات و بازی های سیاسی و وعده های سرخرمن تکراری صد سال گذشته تلاش دارند جنبش ملی آزربایجان را بدون تقسیم قدرت سیاسی واقعی و خروج از سیستم تمرکزگرا با استفاده از افراد اجاره ای با خود همراه نشان دهند.

جمهوری اسلامی ایران نیز چنانکه گفته شد با انواع ترفندهای مذهبی، ائتنیکی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تلاش دارد جامعه آزربایجانی را مدیریت و با خود همراه نشان داده و جنبش ملی آزربایجان را سرکوب و امحا کند. در کنار انواع موازی سازی، سیاه نمایی های رسانه ای و تخریبی، بازداشت های سراسری و احکام دراز مدت حبس و تبعید؛ پروژه اشغال ارضی آزربایجان جنوبی با حمایت از گروه های تروریسستی فعال در غرب آزربایجان، ایجاد کانون های بحران در سواحل استراتژیک خزر و شرق آزربایجان با اسکان اقلیت مهاجر در مناطق باغ معروف و باغ میشه تبریز، ایلخیچی و سردری، خیاو (مشکین شهر) و همچنین تحریک اقلیت تالش در منطقه آستارا با مدیریت سازمان اطلاعات سپاه و مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری پیش برده می شود.

با وجود اینکه بعضی جریان های حرکت ملی آزربایجان از روی ضعف های تحلیلی و ائدیولوژیکی واقعیت های میدانی و سیاسی را قبول نکرده و همچنان منتظر فرج از سیستم ارتجاعی – فاشیستی جمهوری اسلامی و یا دموکراسی به گل نشسته اوپوزیسیون برای آینده تورک های آزربایجان می باشند، تحولات میدانی و پروژه های خاص بر علیه ملت تورک آزربایجان در حال اجرا می باشد.

سال های متمادی شاخه مورد حمایت سازمان اطلاعات سپاه در داخل گروه تروریستی پ ک ک و لابی سیاسی مورد حمایت وزارت اطلاعات این گروه تروریستی در غرب آزربایجان جولان داده و مدعی اراضی تاریخی آزربایجان بوده است. اخیراً نیز حزب تروریستی دمکرات کردستان ایران، زبان از لفافه برون در آورده و با ادبیات تزریقی مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری ایران بر طبل پروژه خونین جعل هویت تاریخی غرب آزربایجان می کوبد.

در گذشته همچنین در فضای مجازی به اصطلاح گروهی مجهول وجود آمد که با اکانت های جعلی و ادبیات ناشیانه و استفاده از سمبل ملی با هلال و ستاره سیاه و بعضا آمبلم تشکیلات مقامت ملی آزربایجان (دیرنیش) سعی داشت چنین القا کند که یک گروه مسلح مرتبط با تشکیلات دیرنیش می باشد که در مدت زمان کوتاهی با درایت و هوشیاری فعالین ملی خنثی شد.

تقریباً هر چند سال یک نام مجهول و جدیدی از این قماش در فضای سیاسی حرکت ملی خودنمایی کرده و سپس به اصطلاح بازداشت و محاکمه فعالین ملی شروع می شود.

اکنون نیز بعد از اعلام موجودیت گروهی مجهول و مجعول به نام “حزب دمکرات آزربایجان ایران” و سرویس آن از رسانه های رسمی “حزب دمکرات کردستان” شائبه نفوذ سازمان اطلاعات سپاه به کادری رهبری این حزب را جدی تر می کند.

از سوی دیگر سازمان اطلاعات سپاه امام حسین (اردبیل) خبر دستگیری لیدر گروهی مجهول به نام “سازمان فدائیان خلق ترک” در سرعین را منتشر می کند و ردیابی فعالین ملی برای شناسایی فرد بازداشت شده به نتیجه نمی رسد و مشخص نیست که سازمان اطلاعات سپاه باز با ترفند ” ساواک” چه توطئه ای را برای فعالین ملی رقم خواهد زد.

جمع بندی:

در حالی که اپوزیسیون برانداز با هزار ترفند و دسیسه و شعار دهن پرکن تلاش دارد آزربایجان را در کنار خود نشان دهد، جمهوری اسلامی ایران و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن در پروژه کلان جنبش ملی آزربایجان را بعنوان شاهرگ جبهه متحد ملل تحت ستم ملی قرار داده اند و در حالی که تمامیت ارضی آزربایجان را هدف قرار داده اند تلاش دارند برای سرکوب بهتر و خونین تر جنبش ملی آزربایجان “ردای ورود به فاز مسلحانه” را بر تن جنبش ملی آزربایجان کنند.

در شرایط کنونی درایت و هوشیاری نخبه گان و مسئولین تشکیلات ها و رسانه های حرکت ملی اصلی ترین عنصر برای خنثی کردن توطئه جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بر علیه جنبش ملی آزربایجان می باشد.

انتقال ۲۰۰۰ خانوار اقلیت مهاجر کرد به منطقه نفت خیز مغان، تقویت گروه های افراطی تالش و تهدید تمامیت ارضی آزربایجان در سواحل استراتژیک دریای خزر، بازی های اطلاعاتی و عملیات ایذایی به ‌وسیله گروه های تروریستی در غرب آزربایجان و حال نیز پروپاگاندای “حزب دمکرات آزربایجان ایران” و “سازمان چریک های فدایی خلق ترک” همه حلقه های یک زنجیر توطئه بوده و با قرار گرفتن تشکیلات های حرکت ملی در زیر یک چتر سیاسی و هماهنگی رسانه ای و فعالیت های ایجابی خنثی خواهد شد.

فعالیت های در خور توجه “پلتفرم همکاری سازمان های سیاسی آزربایجان” نمونه بسیار موفق “همگرایی تشکیلات ها” می باشد که سیستم عصبی و پروژه های جمهوری اسلامی و اوپوزیسیون برانداز را در خصوص آزربایجان بر هم میزند.

امید است در آینده شاهد نمونه های بیشتر و وسیعتر چنین فعالیتهایی در فضای سیاسی آزربایجان جنوبی باشیم.‌‌‌