ساعات اولیه صبح جمعه هفتم بهمن، خبر تکان‌دهنده حمله تروریستی به سفارت جمهوری آزربایجان در تهران و شهادت «اورخان عسگروف» ملت تورک آزربایجان را دچار شوک کرد.

اقدامات تروریستی علیه سفارت کشورهای خارجی در «تهران» امری بی‌سابقه نبوده و بارها شاهد بوده‌ایم که سفارتخانه کشورهای مختلف هدف حملات تروریستی در تهران قرارگرفته‌اند.

بارها عناصر تروریستی موردحمایت سپاه پاسداران همچون «حسینیون»، «آسالا» در ایران سفارتخانه و کنسول گری جمهوری آزربایجان را هدف تهدید علنی قرار داده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران و سپاه تروریستی پاسداران علناً با شعار «راه قدس از باکو» می‌گذرد جمهوری آزربایجان را تهدید به حملات موشکی و تعرض زمینی کرده‌اند و به نظر می‌رسد حمله تروریستی امروز علیه سفارت جمهوری آزربایجان نیز از جنس همین تهدیدات باشد.

سال‌هاست که گروه تروریستی ارمنی «آسالا» گروه تروریستی «پ ک ک» و گروه تروریستی «حسینیون» و شاخه‌های سیاسی و رسانه‌ای آنها با حمایت کامل سیاسی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایران فعالیت می‌کنند. نهادهای اطلاعاتی -امنیتی جمهوری اسلامی ایران سال‌های سال هست که با سو استفاده از احساسات مذهبی، نژادی و حتی استفاده از مشکلات مادی، خانوادگی و روانی افراد، بستر عملیات‌های تروریستی خود در داخل و خارج را فراهم آورده است. ظاهراً در جنایت تروریستی سفارت جمهوری آزربایجان نیز، طراحان حادثه با استفاده از مشکلات روحی و روانی فرد عمل‌کننده، سلاح و امکانات خاص را فراهم آورده‌اند تا این جنایت را انجام دهند.

حال رسانه‌های سپاه تروریستی سعی دارند این جنایت طراحی‌شده علیه دولت و ملت آزربایجان را تا حد اختلاف خانوادگی و بیماری روانی ضارب تقلیل‌ دهند، کاری که سال‌هاست اقدامات تروریستی خود را با این بهانه‌ها لاپوشی می‌کنند.

ما به‌عنوان سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی ضمن تسلیت شهادت «اورخان عسگروف»، حمله وحشیانه به سفارت جمهوری آزربایجان که ازنظر حقوقی بخشی از خاک آذربایجان بشمار می‌رود را محکوم و اعلام می‌کنیم، بی‌شک طراحان، آمران و عاملان این جنایت تروریستی در هر مقام و وابستگی سیاسی باشد پاسخگو خواهند بود و به مجازات خود خواهند رسید.

سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان

جنبش دانشجویی آزربایجان

حزب دمکرات آزربایجان جنوبی

حزب مرکزی آزربایجان

۲۷/۰۱/۲۰۲۳