آذوح: من یک کارگر هستم!

فعالین ملی تورک در اردبیل صبح امروز پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰، در اعتراض به وضعیت کارگران و اعلام همبستگی با اعتصابات گسترده و مطالبات به حق آنها اقدام به تهیه و نصب صدها پوستر در سطح این شهر کردند.

این پوسترها، رنج کارگران و ناعدالتی اجتماعی علیه طبقه کارگر در ایران را در دو زبان تورکی و فارسی به تصویر کشیده است.

حداقل دستمزد کارگران تحت پوشش بیمه در ایران ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد که این رقم به مراتب کمتر از نصف شاخص خط فقر محاسبه شده در ایران می باشد.

در این بین کارگران موسوم به " کارگران زیرزمینی " که در کارگاههای خارج از نظارت وزارت کار مشغول و فاقد هر گونه بیمه و قرارداد می‌باشند وضعیتی به مراتب بدتر را سپری می‌کنند. علی خدایی، عضو شورای عالی کار مرداد ماه ۹۸ تعداد این کارگران را ۳/۵ میلیون نفر اعلام کرده بود.

بر اساس گزارشات سازمان تامین اجتماعی متوسط خط فقر در سال ۱۴۰۰ به ازای یک خانواده ۴ نفره بیش از ۸ میلیون تومان در ماه محاسبه شده است . این رقم که از آن به عنوان کف هزینه‌های زندگی یاد می شود در شهرهای بزرگ به بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه در نظر گرفته شده است.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین مرکز پژوهشهای مجلس در یک نشست انجمن اسلامی جمعیت زیر خط فقر ایران را بیش از « ۶۰ درصد » و بر اساس اعتبارات یارانه‌های موصبه‌ی مجلس، این رقم را تا «۷۳ درصد» قابل تغییر دانسته است.

همچنین به گفته رئیس مٶسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی جمعیت «زیر خط فقر مطلق» در ایران بالغ بر ۲۵ میلیون نفر بوده که در « دسترسی به غذا ، آب آشامیدنی سالم ، سرپناه مناسب ، آموزش اولیه و خدمات بهداشتی ضروری » همواره دچار مشکل هستند.

https://t.me/AZOH_qrupu/5030