آذوح: افزایش نرخ دلار، دستمزد یک کارگر حداقل‌بگیر را به کمتر از ۸۰ دلار در ماه کاهش داده و قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است. یک عضو شورای عالی از سیاست‌هایی که باعث افزایش نرخ دلار شده انتقاد کرده و می‌گوید سطح زندگی کارگران حداقل‌بگیر از خط فقر مطلق نیز پائین‌تر است.

علیرضا حیدری که به نوشته‌ی خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) «عضو کارگری شورای عالی کار» است می‌گوید افزایش قیمت دلار سطح زندگی کارگران را به پائین‌تر از «فقر مطلق» نزول داده است.

حداقل دستمزد بنا براصل ۴۱ قانون کار می‌باید سبد معیشت یک خانوار ۳,۳ نفره را تامین کند. شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران را برای سال جاری یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان تعیین کرده است که با ملحقات دستمزد به کمتر از ۳ هزار تومان می‌رسد.

سقوط ارزش پول ملی قدرت خرید واقعی کارگران را در ماه‌های اخیر به شدت کاهش داده است. با نرخ فعلی دلار (حدود ۳۲ هزار تومان)، سهم هر عضو خانواده کارگری حداقل‌بگیر روزانه به یک دلار هم نمی‌رسد.

مطابق استانداردهای سازمان‌های بین‌المللی، افرادی که درآمد روزانه آن‌ها کمتر از یک دلار باشد، در فقر مطلق (شدید) به سر می‌برند و قادر به تامین حداقل نیازهای اساسی خود نیستند.

نهادهای حکومتی سال‌هاست از انتشار آمار و اطلاعات مربوط به خط فقر خودداری می‌کنند اما نهادهای نزدیک به حکومت خط فقر را درآمد ماهانه ۱۰ میلیون تومان برآورد کرده‌اند.

از جمله حمیدرضا امام‌قلی تبار، «بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور» که به تازگی با مقایسه دستمزد زیر سه میلیون تومانی کارگران و خط فقر ۱۰ میلیون تومانی، گفته است بیشتر کارگران ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حقوق ناچیز آن‌ها در همان هفته اول با پرداخت اجاره‌خانه تمام می‌شود و قادر به تامین سایر هزینه‌های زندگی نیستند.

او ۴ مهر به خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران گفت:

«باتوجه به برآورد حدود ۱۰میلیون تومانی خط فقر کشورمان برای یک خانواده ۴ نفره و دریافت خوشبینانه حقوق ماهیانه سه میلیون تومان به راحتی میتوان اثبات نمود که کارگران (بیش از نیمی از جمعیت کشورمان) در فقر مطلق به‌سر می‌برند.»