آذوح: بنا بر خبرهای رسیده «احمد یاوری» فعال ملی آزربایجانی ساکن تبریز از ظهر سه شنبه ۱۵مهرماه ۹۹ در این شهر ناپدید شده است.

خانواده این فعال آزربایجان اعلام کرده اند از ظهر او به تماس های تلفنی خانواده اش پاسخ نداده و هیچگونه تماسی برقرار نکرده است و با ادامه بی خبری احتمال بازداشت این فعال ملی آزربایجانی توسط نهادهای امنیتی رژیم ایران قوت گرفته است.

قابل ذکر است که ؛ بعد از برگزاری تجمع حمایتی از آزربایجان برای آزادی قاراباغ در شهر تبریز، احمد یاوری چندین بار از طرف اداره اطلاعات رژیم ایران مستقر در تبریز احضار و تهدید شده است.

حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی ایران از رژیم اشغالگر ارمنستان، خشم ملت آزربایجان جنوبی را برانگیخته و به همین دلیل روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه ۹۹، هزاران تن از شهروندان آزربایجان جنوبی به خیابانها آمدند و ضمن اعلام همبستگی با برادرانشان در آزربایجان شمالی، حمایت های ایران از رژیم اشغالگر ارمنستان را محکوم کردند.

در این تظاهراتها بیش از یکصد تن از معترضان تورک آزربایجانی توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران بازداشت شده اند که هویت بسیاری از بازداشت شدگان و محل دستگیری آنها هنوز مشخص نشده است. بازداشت همه فعالین آزربایجانی با خشونت و ضرب و شتم شدید همراه بوده است.

بازداشت های گسترده فعالین ملی آزربایجانی در شهرهای مختلف آزربایجان جنوبی توسط سرکوبگران و نهادهای امنیتی رژیم ایران موجبات نگرانی خانواده ها و ملت تورک آزربایجان جنوبی را فراهم نموده است .