آذوح: مردم تورک شهرستان تیکان تپه در آزربایجان جنوبی در ۱۰ روز اخیر دست‌کم چهار تجمع در اعتراض به غارت معادن این شهرستان برپا نموده اند.مردم و فعالان محیط‌زیست تیکان تپه به تخریب محیط‌زیست و تولید آلاینده‌های حاصل از فعالیت معادن معترض هستند.

در یکی از این تجمع‌ها، جمعه ۲۱ شهریورماه سال جاری اهالی روستای فاقلو تکاب در اعتراض به تخریب محیط‌زیست منطقه توسط معدن کاران، تجمع اعتراضی برپا کردند.

این تجمع اعتراضی در منطقه «کمر بولاق» این روستا برگزار شد. اخیراً معدن کاران به استخراج سنگ از این منطقه اقدام کرده‌اند که طی روزهای اخیر اعتراضات زیادی را در پی داشته است.

یکی از اهالی روستای فاقلو می‌گوید: «اخیراً یک بهره‌بردار شروع به استخراج سنگ از معدن نزدیک روستا کرده که ما بارها به فعالیت آن اعتراض کرده‌ایم. به مسئولان دولتی نامه نوشتیم و حتی جلوی معدن تجمع کردیم، اما تا به امروز فقط به ما وعده‌ووعید داده‌اند

وی گفته «استخراج سنگ در این منطقه، غیرقانونی است و مجوز آن با استفاده از رانت صادرشده. چطور ممکن است به معدنی که راه ندارد و مسیر دسترسی آن از زمین‌های کشاورزی روستاییان است مجوز بهره‌برداری داده شود. همین امروز هم گردوخاک ناشی از فعالیت معدن کاران باعث آسیب دیدن محصولات کشاورزی ما شده است

دو معدن طلای بزرگ خاورمیانه یعنی آغ‌دره و زرشوران در شهرستان تیکان تپه قرار داند. این شهرستان همچنین دارای ۸۰ معدن سنگ می باشد. سهامداران و مالکان این معادن، از اهالی استان های مرکزی کشورند و با انتقال خام مواد معدنی به مرکز کشور، مالیات و سود حاصل از این معادن به شهرهای اصفهان، کرمان، یزد و تهران منتقل می شود و این معادن عملا سودی برای اهالی این منطقه از آزربایجان ندارد.