آذوح: وب سایت پر مخاطب «اوقات» در آزربایجان شمالی خبر کنفرانس اینترنتی «حمایت ایران از ارامنه اشغالگر در قاراباغ» را به همراه گزارشی تکمیلی در خصوص نقض حاکمیت ملی آزربایجان توسط رژیم ایران انعکاس داد.

روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه کنفرانس اینترنتی «حمایت ایران از ارامنه اشغالگر در قاراباغ» با همکاری انستیتوی تحقیقاتی تبریز، پلتفورم همکاری سازمانهای سیاسی آزربایجان و کانون های آزربایجان واحد و با اشتراک کارشناسان حقوق بین الملل و فعالان سیاسی –اجتماعی آزربایجان برگزار شد.

وب سایت «اوقات» که از پرمخاطب ترین وب سایت های خبری تحلیلی آزربایجان شمالی است با انتشار گزارشی تخصصی ضمن پرداختن به این کنفرانس اینترنتی بخش هایی از بیانیه پایانی کنفرانس را نیز منتشر کرد. در این گزارش تکمیلی همچنین اطلاعات مبسوطی در خصوص پلها و سد غیر قانونی که ایران بر روی رود آراز ایجاد کرده است، داده شده است.

رژیم ایران از طریق این پلهای غیر قانونی به اراضی اشغالی آزربایجان متصل شده و از این طریق مستقیما و بلاواسطه به نیروهای اشغالگر در قاراباغ اشغالی کمک رسانی می کند. همچنین از این پلها برای غارت ثروت‌های طبیعی خاک آزربایجان که اکنون تحت اشغال ارامنه است استفاده می شود.

سد غیر قانونی نیز که بدون رضایت دولت آزربایجان شمالی احداث شده است بسیاری از زیرساخت‌های مناطق مسکونی آزربایجان در کنار رود آراز را زیر آب برده است. که در زمان احداث با اعتراض دولت آزربایجان مواجه شده بود.

در روزهای اخیر نیز فیلمهایی از تریلیهای سوخت و ارزاق ایران در مناطق اشغالی منتشر شد که منجر به اعتراض رسمی دولت آزربایجان شد. این تریلیها ازطریق شرکت‌های بازرگانی متعلق به سپاه پاسداران با مناطق تحت اشغال آزربایجان فرستاده می شوند.

طبق نظر متخصصان حقوقی احداث معبرهای مستقیم به اراضی تحت اشغال و ارسال کمک به نیروهای اشغالگر طبق قوانین بین المللی ناقض حقوق حاکمیت ملی آزربایجان بوده و عملاً در مناقشه قاراباغ ایران را در کنار ارمنستان و در مقابل آزربایجان قرار داده است.