آذوح: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آزربایجان شرقی گفت: ستاد احیای دریاچه اورمیه به خودی خود تعطیل شد و تعهداتی ایجاد کرد که حدود ۱۵ میلیارد بدهی به ما تحمیل شد و نمی‌توانیم شبکه‌های متعهد شده در این ستاد را اجرا و اراضی را تحت کشت ببریم.

به گزارش آرازنیوز اکبر فتحی در جلسه ای که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان آزربایجان شرقی برگزار شد با اشاره به سیستم مافیایی واردات خوراک دام و طیور گفت: برخی جوجه ریزی‌ها نهاده دریافت نکرده ولی بیرون از شبکه توزیع دولت به هر قیمتی پیدا می‌شود در حالی که با ارز دولتی نایاب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آزربایجان شرقی تصریح کرد: خود تشکل‌های صنفی کشاورزی می‌توانستند با واردات نهاده‌های دامی، مشکل آن را حل کنند ولی موانع موجود جلوی تحقق این امر را گرفت.

وی تاکید کرد: می‌توانیم با واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی توسط تشکل‌های صنفی این حوزه، به قطب تأمین این نهاده‌ها برای شمالغرب تبدیل شویم ولی باید این تشکل‌ها در صدور مجوزهای لازم حمایت شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آزربایجان شرقی همچنین به موضوع خرید گندم و تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران هم اشاره کرد و گفت: برداشت گندم در آزربایجان شرقی در آخر فصل برداشت گندم است که در تأمین نقدینگی هر سال با مشکل مواجهیم. آیا دولت نمی‌تواند هر سال سهم هر استان را مشخص کرده و استانی نظیر استان ما در پرداخت مطالبات به مشکل برخورد نکند؟

وی ادامه داد: در این فصل کرونایی، کشورها مانع صادرات محصولات کشاورزی خواهند شد لذا باید با تأمین نقدینگی و پرداخت مطالبات مانع دلسردی و حتی ایجاد بازار سیاه و قاچاق شویم.

وی اهمیت تکمیل احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی رود آراز برای دشت‌های شمال آزربایجان شرقی تا تبریز را یادآور شد و گفت: این پروژه که جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و معطل اعتبار برای تکمیل ۵ درصد است تا اراضی به زیر کشت برود که با تکمیل آن، ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایاب، ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آزربایجان شرقی تصریح کرد: ضمن اینکه نمی‌توانیم از این پروژه بهره برداری کنیم، این پروژه هم در آستانه تخریب است چراکه امکان و اعتبارات نگهداری هم نداریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ستاد احیای دریاچه اورمیه به خودی خود تعطیل شد و تعهداتی ایجاد کرد که حدود ۱۵ میلیارد بدهی به ما تحمیل شد و نمی‌توانیم شبکه‌های متعهد شده در این ستاد را اجرا و اراضی را تحت کشت ببریم.