آذوح: «سلیمان کاظمی» فعال ملى آذربایجانی ساکن اهر که پیشتر در دادگاه رژیم ایران به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود به زندان اهر منتقل شده است.

از صبح روز (دوشنبه) ۱۴ بهمن، اجرای حکم ٧ ماه حبس تعزیری «سلیمان کاظمی» فعال ملی آذربایجان در زندان اهر در استان آذربایجان‌شرقی، آغاز شده است.

خاطر نشان می سازیم که ؛ سلیمان کاظمی در اعتراضات مردمی شهرهای آزربایجان به برنامه موهن تلوزیونی «فتیله» در ٢۱ آبان سال ٩۴ در اهر بازداشت شده بود.این فعال ملی در آبان ۱۳۹۴ به همراه ۶ تن از فعالین آزربایجان جنوبی در تجمع اعتراضی به برنامه توهین‌آمیز فیتیله در شهرستان اهر بازداشت شده بود.

شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان آزربایجان شرقی به ریاست قاضی بهلول علیزاده و مستشاری قاضی حسین فرشی رادور در روز شنبه ۱۰ شهریور ۹۷ حکم بدوی ۶ تن از فعالین به نام های ابراهیم نوریِ، اکبر ابول زاده، حامد الهوردی‌پور، مرتضی شکری ، اسرافیل فتح اله‌زاده و سلیمان کاظمی را داد.

قاضی دادگاه تجدید نظر با توجه به اینکه روند دادگاه در مرحله بدوی را وفق موازین حقوقی رسیدگی و فاقد اشکال دانسته است رای دادگاه بدوی را عینا تایید کرده بود.

در ۱۵ آبان ۹۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران در یکی از برنامه‌های تلوزیونی‌اش که برای کودکان و نوجوانان تهیه می‌ شده‌ ، با تولید محتوایی توهین‌آمیز علیه تورک‌ها خشم شهروندان تورک را به همراه آورد که سلسله اعتراضات خیابانی در شهرهای آزربایجان را منجر شد که اهر یکی از کانون بزرگ اعتراضات شهری بود و ده‌ ها نفر در آنجا دستگیر شدند.

محاکمه دستگیر شدگان ماه‌ها ادامه داشت که در بیست و سوم مهرماه ۹۶ ، شعبه یک دادگاه انقلاب اهر، هفت تن از فعالین دستگیر شده را به حبس تعزیری محکوم کرد.

گفتنی است، پیش‌تر، سلیمان کاظمی در رابطه با روز جهانی زبان مادری مقارن با ۱ اسفند ۱۳۹۲ که نزدیک به ۱۰۰ نفر از فعالان ملی ترک در منزل پدری اکبر ابولزاده دستگیر و بازداشت شده بودند، به دادگاه احضار شده بود.

وی در جریان مراسم سالانه «قلعه بابک» عصر روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه ٩٧ نیز به همراه ده‌ها تن از فعالین دیگر دستگیر و بازداشت شده بود.