آذوح: فرهاد محسنی، جوان رشید و شجاع ترک آذربایجان در خرداد 1387 دستگیر و در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به شهادت رسید.

روز 1 خرداد سال 1387 و در جریان دومین بزرگداشت قیام آذربایجان دهها فعال ملی بازداشت و مورد ضرب وشتم و شکنجه ی نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گرفتند. مرحوم مهندس غلامرضا امانی، حسن ارک، کمال اشرف فرشی، عزیز ایمانی، مرسل بخشی، حسن بعثت پور، عبدالعجب تاری وئردیان، حجت تاری وئردیان، خدایار تیموری، ایرج حسنی، اکبر حسین زاده، حسن حسین زاده، یاسر حیدرنژاد، علی خاکپور، مهدی دهقان، محمد راهنما، رامین رزمی، حمید رضایی، وحید رضایی، احد رضوی، جمشید زارعی، حجت سیفی نژاد، ابراهیم طلوعی، رضا عباسقلیزاده، فیروز عباسقلیزاده، ولی عبداله پور، اسماعیل فتحی، صمد فروتنی، محمد فرهادی، رحمان قاسمی، تدیون قراملکی، حسین میرزاخانی، نادر محمدپور، صمد محمد جعفری، کریم محمدزاده، حجت مختارزاده، محمدرضا مختاری، مهدی نجاری، اصغر نعیمی و حجت ولی پور برخی از بازداشت شدگان در دومین سالگرد قیام آذربایجان هستند.

به گزاش آذوح در همین روز فرهاد محسنی، فعال ملی آذربایجان، موفق به فرار از دست نیروهای امنیتی می شود که او را در اطراف بازار تبریز تعقیب کرده اند اما متاسفانه روز بعد در حالیکه با چند تن از دوستانش به پارک ائل گؤلو (شاه گؤلو) می رفت توسط مامورین لباس شخصی ربوده و به مکانی نامعلوم منتقل می گردد.

علیرغم تمامی تلاش خانواده و آشنایان وی هیچ سرنخی از نحل نگهداری او به دست نمی آید و مقامات امنيتی خانواده ی اين فعال ترک را تهديد می کنند در صورت پيگيری وضعيت فرزندشان و رسانه ای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد.

و سرانجام، پیکر بی جان شهید فرهاد محسنی روز 21 خرداد در حالی که دستهایش بسته شده و آثار شکنجه بر روی بدنش مشخص بود در استخر ائل گولی پیدا گردید.

فرهاد محسنی نگارستان فعال با سابقه ی آذربایجانی که قبلا هم سابقه بازداشت و شکنجه به خاطر شرکت در تظاهرات داشت، در یکی از بازداشتگاههای مخفی وزارت اطلاعات و به دنبال شکنجه مامورین امنیتی به شهادت رسید.

فرهاد که در جریان اعتراضات سال 1385 نیز با گلوله ی مامورین ضد شورش از ناحیه ی آرنج زخمی شده بود بعد از همان اعتراضات دستگیر گردیده و دست کم چهار ماه را در بازداشتگاه اطلاعات و زندان تبریز به سر برد.

پیکر فرهاد محسنی روز 23 خرداد در حالی به خاک سپرده شد که مامورین امنیتی اجازه کالبدشکافی برای یافتن علت مرگ ایشان را به خانواده وی ندادند.

گفتنی است جمعی از فعالین ملی آذربایجان در پاسداشت یاد این شهید گرانقدر آذربایجان جزوه ای تهیه و در سالیان گذشته به دفعات به چاپ رسانده اند.

یادش گرامی، راهش ادامه دارد.

آذوح

 

ftghj

 

1rfvgrfg

2rrr

3rrr

4rrr

5rrr

6rrr