آذوح: نیروهای امنیتی سپاه و اطلاعات ایران دور جدیدی از بازداشت و احضار‌ها در آذربایجان را آغاز کرده‌اند.

محرم کامرانی ، سجاد افروزیان ، آراز و امیر امانی ، سعدالله ساسانی ، نسیم صادقی ، رضا زارعی و حکیمه احمدی در میان بازداشت‌شدگان و رامین جبرئیلی، و جلیل تاری از فعالینی هستند که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

دستگیری آراز امانی کودک کم سن و سال غلامرضا امانی فعال فقید و سرشناس تورک یکی از بازداشتی‌های بحث‌برانگیزی بوده که جامعه سیاسی آذربایجان را بشدت تحت تأثیر خود قرار داده است.

آراز دوازده ساله به همراه امیر پسرعموی خود، جهت اخلال و تحت‌الشعاع قرار گرفتن مراسم توسط نیروهای امنیتی ربوده و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند

آراز ، تحت تأثیر شرایط بازداشت و به جهت کم سن بودنش بشدت دچار شوک روحی-روانی شده است.

دکتر محرم( ائلیار) کامرانی دیگر فعال تورک است که در روز پنج‌شنبه سوم مهرماه توسط نیروهای امنیتی اهر در مطب خود بازداشت و پس از انتقال به منزل شخصی ضمن تفتیش خانه ، ضبط وسایل و ۳ ساعت بازجویی با چشمانی بسته و دستبند به دست به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

دکتر کامرانی که فردی شناخته شده در شهر اهر می‌باشد دستگیریش مورد اعتراض همشهریانش واقع شده و در جوی کاملا امنیتی فرآیند انتقالش انجام گرفته است.

هر چند علت دستگیری کامرانی هنوز معلوم نشده اما گمان می‌رود بازداشت او نیز به ظن شرکت در مراسم سالگرد مرحوم امانی بوده باشد.

مراسم دهمین سالگرد درگذشت مهندس غلامرضا امانی و برادرانش روز جمعه در تبریز و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار گردید.در این مراسم مامورین انتظامی-امنیتی که مبادرت به سرکوب کرده بودند، در واکنش شدید فعالین مدنی مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

مراسمی که در آن سجاد افروزیان فعال اهل ملکان اولین بازداشتی آن بوده است .

سعدالله ساسانی دیگر فعال ساکن تبریز نیز در اعتراض به بازداشت افروزیان دستگیر شده است.

سجاد افروزیان از چند روز قبل، نسبت به شرکت در این مراسم از سوی نیروهای امنیتی تهدید به بازداشت گردیده بود.

در این بین خبرهایی از دستگیری یک فعال به نام ابراهیم رنجبر نیز منتشر می‌شود که هنوز از سرنوشت او خبری در دست نیست.

مامورین امنیتی همچنین جهت ممانعت از این مراسم ضمن تماس تلفنی با بسیاری از فعالینی که احتمال حضور آنها در مراسم می‌رفت هشدارهایی مبنی بر بازداشتشان در صورت شرکت در مراسم را داده بودند.

نیروهای امنیتی در چندین نوبت با مراجعت به منزل رامین جبرئیلی و جلیل تاری دو تن از فعالین ساکن تبریز ضمن تفتیش منازل و به جهت حضور نداشتنشان در خانه آنها را تحت تعقیب قرار داده‌ند.

مرحوم امانی ده سال پیش در جاده اهر تبریز به همراه برادرانش در یک سانحه رانندگی مشکوک مجروح و پس از انتقال به بیمارستانی در تبریز جانشان را از دست دادند.

نیروهای امنیتی در آذربایجان همچنین در ده روز گذشته سه فعال دیگر را در ارتباط با فعالیت‌هایشان در شبکه‌های مجازی بازداشت کرده‌اند .

دو تن از بازداشت شدگان از فعالین زن می‌باشند.

نسیم صادقی در روز یکشنبه ۲۹ مهر‌ماه در تبریز و حکیمه احمدی در تاریخ ۲۶ مهر در مرند توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازادشت شده‌اند.

قربانی همسر احمدی به برخی از پیگیرشوندگان گفته که بازداشت او همراه با خشونت و ضرب و جرح بوده و از وضعیت نگهداری او نتوانسته اطلاعی کسب نماید.

نسیم صادقی که نیز مراحل بازجویی‌اش به اتمام رسیده قرار وثیقه یکصدمیلیون تومانی برایش صادر شده است.

رضا زارعی دیگر فعال تورک می‌باشد که در روزهای گذشته توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

زارعی کارزاری در ارتباط با جلوگیری از تحریف اسامی بومی ایجاد کرده بود که گفته می‌شود دستگیری وی نیز در این راستا صورت گرفته است.

برخورد با کنشگران تورک در ماه‌های اخیر شدت گرفته و در موضوعاتی همچون تجمعات فرهنگی ، ورزشی و سیاسی اوج این دستگیری‌ها را شاهد شده‌ایم

آذوح