چاپ

 

 

ملت تورک آزربایجان

فعالین حرکت ملی آزربایجان جنوبی

فعالین حقوق بشر

صاحبان قلم و مسئولین رسانه‌های آزاد

در ۴۲ مین سالگرد حوادث دردناک و قتل‌عام مردم تورک محمدیار، سولدوز و قارنا در ۳۱ فرودین ۱۳۵۸ توسط حزب دمکرات کردستان ایران و کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران، یاد قربانیان آن وقایع را با احترام به همه قربانیان تروریسم در همه جای جهان در حالی گرامی می‌داریم که منطقه خاورمیانه و برخی مناطق دیگر در جهان همچنان گرفتار تروریسم و جنگ‌های نیابتی است. همه بر آن باور داریم که تروریسم در همه ابعاد و اشکال آن در هر نقطه از جهان و در بین هر ملتی زمینه‌ساز خون‌ریزی، بدبختی، آوارگی و… می‌باشد.

ملت تورک در آزربایجان جنوبی نیز در شمار ملت‌هایی قرار دارد که در طول تاریخ بارها و بارها هدف تروریسم سازمان‌دهی شده قرارگرفته است. چه درزمانی که تروریسم دولتی در دوره پهلوی و جمهوری اسلامی ایران با تصفیه نژادی و آسمیلاسیون موجودیت تورک‌های آزربایجان را هدف قرار داد و چه درزمانی که تروریست‌های داشناک، آسالا و تروریست‌های پ‌.ک.‌ک و پژاک ملت ما را در سیبل ترور قرار دادند. ملت تورک آزربایجان صرفاً با تکیه‌بر حق دفاع مشروع از موجودیت و بقاء ملی خود دفاع کرده و می‌کند و در هیچ کجای تاریخ ملت تورک آزربایجان در بلوک مهاجم‌ها قرار نگرفته است.

حوادث دردناک ۳۱ فروردین ۱۳۵۸ ازجمله این رویدادهای تلخ است که آزربایجان در سیبل ترور قرار گرفت و بعد از فروپاشی رژیم دیکتاتوری و فاشیست پهلوی، حزب دمکرات کردستان ایران در پروژه‌ای کاملاً حساب‌شده که مصداق بارز تروریسم به شمار می‌آید، اقدام به تخلیه اجباری خانواده‌های تورک آزربایجانی از شهرهای خانا (پیرانشهر)، پسوه و جلدیان کرده و سپس برای تحکیم اوتوریته نظامی و سیاسی خود و به بهانه برگزاری میتینگ در شهر سولدوز، با بسیج و لشکرکشی قریب به ۲۰ هزار میلیشای مسلح، این شهر را عملاً مورد هجوم نظامی قرار دادند.

این مسئله سر منشاء حوادث دردناکی شد که هزینه آن از دست رفتن جان صدها انسان و همچنین ایجاد تضادهای ائتنیکی شدید در منطقه گردید که به باور ما مسئولیت تاریخی این حوادث دردناک بر دوش حزب دمکرات کردستان ایران و همراهان این حزب در این عمل جنایت‌کارانه است که می‌بایست بدون هیچ توجیه ایدئولوژیک و بهانه‌تراشی تاریخی پاسخگوی اقدامات خود باشند. متأسفانه اکنون نیز در منطقه غرب آزربایجان با موارد متعدد و انواع گروه‌های ترور روبرو هستیم که هر یک به شیوه‌ای آرامش منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهند. سازمان‌های تروریستی همچون پ‌ک‌ک نیز باید از این حوادث تاریخی و تحولات سال‌های اخیر درس گرفته و جان انسان‌ها را فدای بازی‌های سیاسی نکنند.

ما به‌عنوان احزاب و سازمان‌های سیاسی آزربایجان بارها در نشست‌ها، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها و بیانیه‌های مختلف اعلام داشته‌ایم که حوادث تلخ ۳۱ فرودین ۱۳۵۸ و اقدامات ناشایست و مترادف با تروریسم حزب دمکرات کردستان ایران تجربه‌ای بسیار خونین بود که همه گروه‌های فعال در غرب آزربایجان باید درس عبرت از آن بگیرند.

یقیناً ملت تورک آزربایجان، تشکل‌ها و نخبگان سیاسی آن با تکیه‌بر حق دفاع مشروع و با استفاده از همه ابزارها در راستای حفظ تمامیت سرزمینی و حیات و بقاء ملی خود گام بر خواهند داشت و در حوزه غرب آزربایجان با هرگونه تروریسم سازمان‌دهی شده و نیابتی مبارزه خواهند کرد. بااینکه رهبران سیاسی سازمان‌های کرد تاکنون در خصوص حقوق جمعیت تورک در استان کردستان و کرمانشاه هیچ‌گونه اظهارنظری نداشته‌اند اما ما به‌عنوان احزاب و تشکل‌های سیاسی آزربایجان بارها بر برپایی حقوق شهروندی و دمکراتیک اقلیت کرد در فردای آزربایجان دمکراتیک و آزاد تأکید داشته و داریم.

باور داریم نتیجه محتومِ تداوم ادعاهای ارضی و تخیلات احزاب کرد تداوم و تحکیم زنجیر تمرکزگرایی و قوت اندیشه ایرانشهری برای ادامه استعمار ملل غیر فارس است، لذا نخبگان و تشکل‌های ملت تورک آزربایجان و مردمان کرد می‌توانند با آنالیز دقیق و تحلیل منصفانه حوادث تلخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۸ مانع از تکرار آن شوند.

به امید پایان یافتن همه تبعیض‌ها و نژادپرستی‌ها و در رأس آن راسیسم فارسی، در ۴۲ مین سالگرد قتل‌عام مردم محمدیار، سولدوز و قارنا در ۳۱ فرودین ۱۳۵۸، یاد همه قربانیان آن حوادث تلخ را گرامی می‌داریم.

- جنبش دانشجویی آزربایجان – آذوح‌

- تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش‌

- حزب دمکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ

- حزب مرکزی آزربایجان

۳۱ فروردین ۱۴۰۰