چاپ

 

"استان آذربایجان شرقی با ۸.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی و داشتن بزرگترین معادن از نظر ذخایر، رتبه نخست کشوری را دارد و از ۵۷ ماده معدنی شناخته شده کشور، ۳۱ ماده معدنی در این استان وجود دارد."

اما آزربایجان از استخراج معادن هیچ وقت دل خوشی ندارد. هر وقت در این جغرافیا بیلی به زمین زده شد، شیره‌‌ خاک به یغما رفت و تفاله‌هایش به‌ جا ماند‌.

ماه‌ها پیش مردم اهالی زنوز با تجربه‌ تلخ استخراج معدن در مناطق، در مقابل استخراج معدن مس و طلای آدینه ( آدی نه) مخالفت نمودند. آنها با آگاهی از خطرات استخراج این معدن، شرکت مسکان ایرانیان ( وابسته به کرمان) را که از سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های اکتشافی خود را در منطقه شروع کرده بودند، مجبور به تعطیلی فعالیت‌هایش کردند.

در آن روزها آقای"مهدی مهرداد" مدیر و دبیر اجرایی خانه‌ معدن آذربایجان شرقی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد که این شرکت فعلا در حال کشف معادن بوده و فعلا هیچ خطری برای منطقه ندارد، اما نگفتند بعد از کشف، آیا بالاخره به مرحله‌ استخراج خواهد رسید یا نه؟ و اینکه آیا در این مرحله می‌تواند خطرناک باشد یا نه؟

وی در این گفتگو ادامه می‌دهد که استخراج معدن می‌تواند برای منطقه و اهالی شهرستان سودآور بوده و در این اوضاع بیکاری شغل ایجاد کند، اما نگفتند، خاک چینی زنوز که سال‌هاست مورد بهره‌برداری قرار گرفته و راهی اصفهان می‌شود، دقیقا کدام سود را برای منطقه داشته و چند نفر از اهالی منطقه را صاحب شغل کرده است؟

ایشان در آخر صحبت‌هایشان با تهدید تلویحی، با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون معادن، مخالفت با استخراج معادن را مزاحمت تلقی کرده و از لحاظ حقوقی آن را جرم تعریف می‌کند.

اما ماجرای معدن زنوز به اینجا ختم نمی‌شود. طبق اخبار محلی بعد از مخالفت اهالی زنوز، شرکت‌ مسکان ایرانیان آرام ننشسته و با پخش نذورات و دادن وعده وعید، رضایت روستای گون‌اوو (فارسیزه شده‌اش کوهناب) را در جهت ساخت جاده‌ای جلب کرده‌اند.

این جاده شرکت را بدون اینکه از زنوز بگذرد و برخورد فیزیکی با مردم مخالف و معترض داشته باشد، به صوفیان و تبریز وصل می‌کند.

اما دلیل مخالفت اهالی زنوز چه بوده است؟ سابقه‌ی استخراج معدن در آذربایجان همیشه با آلودگی محیط زیست و رهاسازی مواد شیمیایی در منطقه همراه بوده، بدون اینکه کوچکترین سود اقتصادی عاید مردم شود.

در بحث معدن زنوز، از بین رفتن تنوع زیستی، آلودگی خاک، آب‌های زیر زمینی، انتشار سیانور به خطر افتادن جان و ما مردم از عمده‌ترین دلایل مخالفت با استخراج معدن بودند.