شاید در این آشفته بازار امنیتی و اعتراضی که علیه متحدان جمهوری اسلامی در عراق و لبنان شکل گرفته افزایش قیمت بنزین بی تدبیرترین تصمیمی بود که نظام میتوانست بگیرد ؛ چرا که علاوه بر رکود شدید اقتصادی در بازار ، نرخ تورم نیز روزانه سیر صعودی به خود گرفته و همه مردم دچار بحران معیشتی هستند و اعتراضهای مردم در کوچه و بازار به شکل محاوره ای قابل مشاهده است . فشار تورم در زندگی مردم آنقدر مشهود و تاثیر گذار بود که جایی برای فشار بیشتر باقی نمانده است و مردم با وجود اعلام خبر کشف میدان های جدید نفتی توسط دولت انتظار بهبود اوضاع را داشتند ولی عملا با شرایط دشوارتر مواجه شدند این تصمیم دولت در همه ابعاد برای مردم قابل پیش بینی است که در همه اقلام تورم زا خواهد بود.

دولت آقای روحانی پس از شکست در برجام که همه معادلات و محاسبات و رشد اقتصادی و سیاسی را بر آن گره زده بود با کسری شدید بودجه و تبع آن کاهش ارزش پول ملی و پایین آمدن قدرت خرید مردم دست به این اقدام زده با اینکه تقریبا مسئولان رده بالای نظام توپ را در زمین آقای روحانی انداختن ولی قطعا تصمیم کل نظام بوده که رهبری هم از این تصمیم حمایت کرد.

هرگونه تجمع و اعتراض و راهپیمایی مخل مبانی اسلام باشد در قانون اساسی جمهوری اسلامی آزاد میباشد ولی از نظر مقام های امنیتی جمهوری اسلامی ایجاد و شکل گیری هر گونه تجمع و راهپیمایی یا دسیسه یا کار دشمن است یا اشرار. تجربه سال های گذشته نشان داده اشت که نظام تحمل اعتراض حتی در ابعاد کوچک را ندارند و آن را به شکل شدید سرکوب میکنند فشارهایی از قبیل اختلال در دسرسی مردم ایران به اینترنت برای اطلاع رسانی ، برخورد های غیر انسانی حتی ضرب و شتم و کشتار مردم معترض از تدابیر این رژیم بود و بیانگر این مطلب است که به هیچ قیمتی حاضر به عقب نشینی از موضع خود نمیباشد . ولی تفاوت این اعتراض با اعتراضهای سال 1378 یا 1388 این است که شهر های آذربایجان مخصوصا تبریز وارد این اعتراضها شده اند. مردم آذربایجان که همیشه آبستن حوادث مهم تاریخی بوده و ورود آذربایجان همیشه تاثیر گذار بوده حتی در انقلاب 1357 . مردم آذربایجان برای منافع ملی خود و رهایی جستن از این وضعیت بد اقتصادی و معیشتی که بیشتر از همه به آن گرفتارند اقدام کنند.