در یادداشت قبلی به تغییر الگوی رفتاری جوامع همگام با پیشرفت تکنولوژی بصورت مشخص افزایش ضریب استفاده از اینترنت و "موبایل هوشمند" پرداختیم و به جایگاه جریان سازی در حرکت ملی آزربایجان جنوبی رسیدیم.

سال‌های ابتدایی قرن بیست‌ویکم با مطرح شدن اصطلاح "شبکه" به‌عنوان موازاتی برای "جامعه" آرام‌آرام به سمتی پیش رفت که خرد عامیانه را متقاعد سازد که می‌توان همان ویژگی‌های انسان واقعی اجتماعی را داشت اما در قالب نوینی بنام شبکه و گذار از انسان واقعی اجتماعی به موجودیت مجازی یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای حوزه فناوری‌ بود و فراگیری «شبکه» و امکان‌های ارتباطی آن سبب شده است ، امروز چیزی بیش از ۲٫۵ میلیارد نفر یعنی نزدیک به یک‌سوم جمعیت کل جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد بی شک این رویداد دستاورد بزرگی شمرده می‌شود.

طبق‌ آمار منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات ایران بیش ۴۶ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد، و با استناد به آمار ارائه شده توسط صالحی وزیر خارجه وقت رژیم ایران در کنفرانس مطبوعاتی خود در آنکارا طی سال۲۰۱۱ که عنوان داشته بود ۴۰درصد ترکیب جمعیتی در ایران را تورکها تشکیل میدهند ، به جمعیت ۱۹ میلیونی از جامعه تورکها که اغلب از روی تلفن هوشمند کاربر شبکه جهانی هستند میرسیم.

اگر بخشی از این کاربران را در قالب کنشگر و کنشگری که مفهومی بر آمده از رسانه های جدید شبکه محور است ، قرار دهیم ،و به خصوصیات آنها بپردازیم خواهیم دید که کنشگر و یا آکتور بعبارتی ساده شهروند خبرنگارانی که فاقد مهارتهای حرفه ای روزنامه نگاری هستند، ولی بعنوان یک فعال اجتماعی یا هوادار در یک شبکه اجتماعی عضو می شوند، و در آن شبکه با توجه به دغدغه های خود از مشاهدات و روزمرگی های محیط اجتماعی و.. به تولید محتوا میپردازند، اگر آکتورها را در قالب فعالیت های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی طبقه بندی کنیم کسانی هستند که ایجاد تغییر و بهبود شرایط را دنبال می کنند، و بصور موازی فعالیت های مرتبط با کنشگری که گستره وسیعی همچون نوشتن نامه های سرگشاده ، جمع آوری امضا، راهپیمایی خیابانی ، اعتصابات سراسری و تحصن دارند و همچنین از توانایی ها و برخورداری های کنش اجتماعی به کارگیری ابزارها نمادهاپرچمو نشانه ها در چارچوب ارزش های اجتماعی آن جامعه و قابلیت ها موجود در فناوری ها<< برای مثال هشتگ >>برای انجام ارتباط متقابل استفاده میکنند.

با وجود برخی نمود های تعاریف آکتور و اکتویسم در جامعه آزربایجان جنوبی وبصورت ویژه جنبش حرکت ملی آزربایجان جنوبی و مد نظر قرار دادن آمار جمعیتی متصل به شبکه های اجتماعی در آزربایجان با حلقه گمشده ای در مخاطب گیری روبرو خواهیم شد.

توجه به این نکته و مدنظر قرار دادن تاثیر رویدادهای سیاسی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران و آزربایجان بر جامعه تورکان آزربایجان باید گفت تبدیل جامعه آزربایجانی به جامعه ای کنشگر و جریان ساز با مد نظر قرار دادن فاکتورهایی همچون حرکت ملی آزربایجان ، استعدادها و پتانسیل موجود وجود دارد.

ضرورت شناخت انواع رسانه ها و اثر گذاری آنها با اولویت قراردادن شبکه های اجتماعی فراگیر و طبقه بندی موضوعاتی نظیر آموزش، تجارت، سرگرمی، سیاسی،اجتماعی و.. انتخاب مخاطب هدف ،برای تمرکز و اولویت اصلی و توجه به این نکته که بازیافت شعور ملی در تقابل با انبوهی از کانالهایی که در تقابل با این رویه سعی در خنثی سازی تفکر مخاطبان را دارند از اهمیت برخوردار است.

استفاده از ظرفیت های موجود رسانه های فعلی حرکت ملی برای آموزش و تشویق مخاطبین در سایه برای تبدیل شدن به مخاطبی اکتویست یا جریان ساز دارای اهمیت بسیاری است، چرا که همین مخاطبین دارای پتانسیل وسیعی برای جذب مخاطب و به حرکت در آمدن بدنه جامعه هستند./سعیدختایی