چاپ

 

آذوح: ولی اسدی فعال تورک قزوینی ، امروز یکشنبه دوم خرداد ۱۴۰۰ در پی احضاریه ای که هفته گذشته از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان دریافت کرده بود با حضور در آن شعبه آخرین دفاعیات خود در برابر اتهام انتسابی فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را ارائه کرد.

این فعال تورک آذربایجانی هفتم بهمن ماه گذشته با اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت در شبکه‌های مجازی از سوی اداره اطلاعات قزوین بازداشت و پس از یک هفته بازجویی با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد گردید.

در سالهای گذشته فشارهای امنیتی بر استان قزوین همگام با دیگر مناطق آذربایجانی روند رو به رشدی گرفته و فعالین مدنی زیادی در این استان احضار ، بازجویی ، بازداشت و تشکیل پرونده شده‌اند.

ممانعت چندین ساله در صدور مجوز برای درخواست نهاد مردمی «وارلیق» ، ممانعت از برپایی جلسات فرهنگی و کلاسهای تورکی ، تشکیل پرونده برای فعالین مجازی این استان به بهانه فعالیتهای قومی، برخوردهای امنیتی شدید با گروههای طرفدار تراختور در این استان، عدم تأیید صلاحیت فعالین فرهنگی و مدنی آذربایجانی داوطلب در انتخابات شهرهای این استان، بخشی از برخوردهای تنگ‌نظرانه مراکز امنیتی در مواجهه با مسئله تورکها و آذربایجان در این استان بوده است.