چاپ

 

آذوح: شاهین برزگر فعال ملی آزربایجانی ساکن تبریز طی رای صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

طی دادنامه‌ای که توسط قاضی حملبر در تاریخ ۲۱ تیرماه تنظیم شده و به وکیل این فعال ابلاغ گردیده، شاهین برزگر از بابت اتهام "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در قسمتی از رای دادگاه آورده شده است که؛ "حسب گزارش اداره کل اطلاعات استان، متهم در صفحه اینستاگرام خود مبادرت به انتشار تصاویر و نمادهای تجزیه طلبانه کرده، با انتشار تصاویر زندانیان قومیتی، خواستار آزادی آنان شده، علیرغم یک فقره سابقه محکومیت بابت همین اتهام از سوی دادگاه نظامی همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داده‌است..."

شاهین برزگر آبانماه سال گذشته در زمان اعتراضات سراسری در ایران همانند چندین فعال ملی آزربایجانی دیگر بدون حضور در تجمعات اعتراضی در منزل پدری خود دستگیر و بازداشت شده بود.

جلسات رسیدگی به اتهامات این فعال در تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۳۹۹، با اتهام؛ "اخلال در نظم و آسایش عمومی" در شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست قاضی پیری و با اتهامات؛ "عضویت در گروه غیر قانونی" و"تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی رحیم حملبر برگزار شده بود.

چندی پیش شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو تبریز از بابت اتهام "اخلال در نظم و آسایش عمومی" حکم بر برائت این فعال صادر نموده بود.

شاهین برزگر به همراه دیگر فعالین ملی آزربایجانی دستگیر شده در جریانات اعتراضات آبان‌ماه به مدت ۷۷ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز تحت انواع بازجویی‌ها و شکنجه‌های سفید این ارگان در بازداشت به سر برده‌بود.

فعالین ملی بازداشت شده در ۷۵-مین روز بازداشت خود به صورت دست‌جمعی دست به اعتصاب غذای خشک می‌زنند که در دومین روز اعتصاب غذا شاهین برزگر تشنج کرده و این فعالین از بازداشگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز انتقال داده می‌شوند.

شاهین برزگر پس از سپری نمودن چندین روز بلاتکلیفی در زندان مرکزی تبریز در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شد.

دستگاه‌های امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه هیچگونه دلیل و مدرکی مبنی بر مجرم بودن این فعالین در دست نداشته است با پرونده‌سازی و ارائه اتهامات واهی علیه این فعالین سعی در صدور حکم محکومیت توسط دادگاه علیه فعالین ملی آزربایجانی داشته است.

افزودنیست شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز در خصوص اتهام "عضویت در گروه غیر قانونی" رای بر برائت شاهین برزگر صادر نموده است.

شاهین برزگر دانشجوی رشته عمران و در عین حال دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه پیام نور واحد تبریز و از فعالین جنبش دانشجویی آزربایجان می‌باشد که تاکنون به دفعات توسط ارگان‌های امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران دستگیر، بازداشت و محاکمه شده است.