چاپ

 

آذوح: یونسکو در جدیدترین گزارش خود آورده است: «در سطح جهان، تقریباً ۲۶۰ میلیون جوان به آموزش دسترسی ندارند که ۱۷ درصد از آن ها در سن تحصیل هستند. در میان این افراد کودکان محروم، دختران جوان، کودکان دارای معلولیت، اقلیت های قومی، زبانی و مهاجران نیز مشاهده می شوند

در این گزارش همچنین تاکید شده است: «از میان کودکان ۱۰ ساله در کشورهایی با درآمد متوسط و بالا که به زبانی غیر از زبان مادری آموزش دیده اند به طور کلی ۳۴ درصد نتایج پایین تری از کودکانی کسب کرده اند که به زبان مادری خود آموزش دیده اند

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در گزارشی تحت عنوان «جذب و آموزش برای همه، بدون استثنا»، بر پیامدهای کرونا بر آموزش فراگیر در جهان تاکید کرده است. فقر و عدم دسترسی همگان به اینترنت و ابزارهای نوین آموزشی از جمله مهمترین دلایل این گزارش در بازماندن افراد از تحصیل در شرایط شیوع کرونا بیان شده است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده یونسکو در سال ۲۰۲۰ تحت عنوان «جذب و آموزش برای همه، بدون استثنا»، بیماری همه گیر کووید-۱۹ ، منجر به بروز اختلالات و شکاف های اجتماعی بی سابقه ای در حوزه آموزش و پرورش در سراسر جهان شده است که می تواند موجب تشدید وخامت هر چه بیشتر وضعیت آموزشی گروه ­هایی که به توجه بیشتری نیازمندند از جمله فقرا، دختران نابالغ و معلولین شود.

در مجموع حدود ۴۰ درصد کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط به پایین نتوانستند از دانش آموزان در معرض ترک تحصیل، حمایت کنند. البته در این گزارش نقاط ضعف کشورهای توسعه یافته نیز مورد توجه قرار گرفت؛ برای مثال در فرانسه هشت درصد دانش آموزان سه هفته پس از قرنطینه ارتباط خود را با معلمان قطع کردند.

در پایان گزارش توصیه هایی با هدف به کارگیری سیاست آموزش فراگیر و جذب حداکثری در این حوزه ارائه داده و بر لزوم سرمایه گذاری هدفمند در این زمینه تاکید کرده است.