چاپ

 

آذوح: پنجشنبه پنجم تیرماه روزبه پیری فعال ملی آزربایجانی ساکن تبریز، جهت گذراندن حکم محکومیتش، خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی نمود.

روزبه پیری در اعتراضات آبان ماه در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه عاشورا به منزل پدری‌اش به همراه برادرش یاشار دستگیر شد. ماموران سازمان اطلاعات سپاه عاشورا وسایل شخصی این دو برادر را نیز ضبط کردند.

برادران پیری که نزیک به سه ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه عاشورا و زندان مرکزی تبریز در بازداشت موقت به سر می‌برند در تاریخ پانزدهم بهمن‌ماه سال گذشته باتودیع وثیقه به طور موقت آزاد شدند.

عضویت در گروه و دسته‌جات برای برهم زدن امنیت ملی، تبانی و اجتماع علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، تمرد به مامور دولت در حین انجام وظیفه، ایجاد هیاهو و انجام دادن حرکات نامتعارف در اغتشاشات از جمله اتهاماتی است که این فعالین با آن مواجه شده بودند.

روزبه پیری پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. پس از اعتراض آقای پیری و وکلای ایشان حسین یوسفی و صالح حیدری این حکم در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آزربایجان شرقی با مستشاری محمدحسین دانشمند ملکی و صمد حضرتی به ۹۱ روز حبس تعزیری کاهش یافت.

روزبه پیری متولد سال ۱۳۶۸ فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و دانشجوی حقوق، صاحب امتیاز و سردبیر نشریه دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز درسال ۱۳۸۹ و موسس تشکل سیاسی جمعیت دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان آزربایجان شرقی بوده‌است. وی بارها و بارها توسط نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌است که یکی از این موارد در جریان اعتراضات سراسری توهین «روزنامه طرح نو» در سال ۱۳۹۵ علیه ملت ترک می‌باشد.

گفتنی است ایشان یک روز پس از شروع اعتراضات به گرانی بنزین در کتابخانه جعفریه تبریز دستگیر و به علت در بازداشت بودن، از شرکت در آزمون وکالت و مشاوران دادگستری محروم گشت‌.