چاپ

 

آذوح: دادسرای تبریز با صدور کیفرخواست و طرح پنج اتهام سنگین علیه «روزبه پیری» و «یاشار پیری» پرونده این دو فعال ملی آذربایجان را به دادگاه انقلاب تبریز ارسال کرد.

شعبه شانزدهم دادیاری و دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به دادیاری «رضا ابهری‌نژاد» با صدور کیفر خواستی علیه این دو بردار بازداشت شده در اعتراضات آبان ۹۸، ضمن طرح پنج اتهام سنگین، پرونده آنها را جهت رسیدگی و تعیین شعبه در دادگاه انقلاب تبریز به واحد ارجاء ارسال کرد.

«اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم برضد امنیت داخلی کشور - عضویت در دسته‌ها و گروه‌هایی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور است - فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام - اخلال در نظم عمومی با انجام حرکات نامتعارف ایجاد هیاهو و جنجال با حضور در تجمعات مورخ ۹۸/۰۸/۲۵ - تمرد به مأمور دولت در حین انجام وظیفه» اتهامات انتسابی به این دو فعال ترک آذربایجانی است.

«آنتن‌دهی شماره همراه این دو فعال تورک در محل تجمعات» از جمله مصادیق اتهامی درج شده در کیفرخواست است که باعث دستگیری آنها به ظن شرکت در تظاهرات تبریز، توسط سازمان اطلاعات سپاه عاشورا گردیده است.

محلی که منزل مادربزرگ برادران پیری در آنجا (منطقه قیرخ-مئتیر) واقع شده و به گفته خود و خانواده‌شان، آنها صرفا به درخواست خانواده و جهت سرکشی به وضعیت بیماری مادربزرگشان به منزل او رفته بودند.

گفتنی است؛ دستگیری یاشار پیری در کتابخانه عمومی تبریز که جهت آزمون وکالت آماده می گردیده و روزبه پیری نیز در منزل شخصی وی صورت گرفته است.

برادران پیری که ۴۴ روز از زمان دستگیریشان می گذرد، ۲۶ روز در انفرادی بوده اند و هم‌اکنون پس از طی مراحل بازجویی و صدور کیفرخواست به بند ۳ گانه زندان مرکزی تبریز منتقل شده‌اند.

قرار بازداشت موقت آنها یکماهه بوده که برای یک ماه دیگر نیز تمدید شده‌ است.

علت عدم آزادی موقت این دو فعال آذربایجانی بدون اطلاع به آنها، «عجز از تودیع وثیقه» ثبت و گزارش شده است.

روزبه پیری متولد ۱۳۶۸، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و دانشجوی رشته حقوق است و یاشار پیری متولد ۱۳۷۰، فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آزاد تبریز می باشد.

این دو فعال آذربایجانی به جهت فعالیتهای مدنی‌شان در دانشگاه‌ها و شهر تبریز، مشارکت در امور خیریه سراسری با ایجاد کمپین‌های بزرگ مردمی و فعالیت و حمایت گسترده از محیط زیست و حقوق حیوانات همواره از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته‌اند.