چاپ

 

آذوح: «مهدی کوخیان»، فعال آذربایجانی محبوس در زندان مراغه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به نوشته هرانا، این فعال ملی آذربایجان روز سه شنبه ۱۵ مردادماه ۹۸، پس از ملاقات با مادرش و با درخواست وی، پس از ۷ روز به اعتصاب غذای خود پایان داده است. دلیل پایان اعتصاب اعتصاب غذای وی اصرار مادرش بوده است.

این فعال آذربایجانی، در تاریخ ۹ مردادماه در اعتراض به «مخالفت دادستانی با اعزام وی به مرخصی استعلاجی و انتقال به مراکز پزشکی تخصصی»، با دوختن لب هایش دست به اعتصاب زده و به قرنطینه زندان مراغه منتقل شده بود.

روز یکشنبه در پی پیگیری خانواده کوخیان از مقامات قضایی، «مهدی علیمرادی» دادستان ملکان(ملیک‌کندی) در پاسخ به ابراز نگرانی آنها گفته بود «بگذارید در اعتصاب بمیرد

نگهداری آقای کوخیان در سلول‌های انفرادی در زمان بازداشت تحت شرایط نامناسب منجر به بروز عفونت در بخش‌هایی از بدن وی شده بود. امری که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی به یک مشکل حاد تبدیل شده است و رسیدگی به آن از جمله مطالبات آقای کوخیان است.

با وجود توصیه پزشکان بهداری زندان مراغه برای اعزام مهدی کوخیان به مراکز درمانی خارج از زندان، دادستان از اعزام وی به بیمارستان و مرخصی درمانی جلوگیری می‌کند و پیش تر در پاسخ به پیگیری‌های خانواده کوخیان گفته است که «تا زمان برگزاری انتخابات باید در زندان بماند، بعد از اینکه نامزد مورد نظر ما رای آورد کار ما با او تمام می‌شود

این زندانی سیاسی آذربایجان پیشتر از سوی دادستان ملکان در پی درگیری لفظی با وی حین بازدید از زندان، به تشکیل پرونده جدید تهدید شده و همزمان از سوی یک زندانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

دادستان ملکان در جریان این درگیری با اشاره به پرونده «زهرا نویدپور»، قربانی آزار جنسی «سلمان خدادادی» نماینده ملکان، وی را تهدید کرده بود که پرونده جدیدی علیه او خواهد گشود.

لازم به ذکر است که مهدی کوخیان از فعالین شهرستان ملکان و مدیر کانال تلگرامی «شهر خبر ملکان» است.

همچنین «سجاد صدقی» از فعالین ملی آذربایجان توسط ماموران امنیتی دستگیر و پس از چندین ساعت تهدید و بازجویی آزاد شد.

«سجاد صدقی ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۹۸، به هنگام رفتن به محل کار خود در تبریز توسط ماموران اداره اطلاعات دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در خیابان صائب منتقل شد

این فعال آذربایجانی پس از بازجویی و تحت فشار قرار گرفتن ساعت ۱۸ عصر همان روز آزاد شده است.

ماموران اداره اطلاعات این فعال ملی آذربایجان را تهدید کرده اند که «اگر به تماس های تلفنی اداره اطلاعات پاسخ ندهد به شدت با وی برخورد خواهد شد.» سجاد صدقی چهار روز پیش تماس‌های تلفنی اداره اطلاعات را بی پاسخ گذاشته است.

سجاد صدقی در تیرماه سال ۹۷، در «مراسم قلعه بابک» بازداشت و با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شده است.