چاپ

 

آذوح: «رسول جلیل‌پور» کارگر آذربایجانی که در میدان ساحل کیش اعتراض تک نفره برای آزادی کارگران زندانی برپا کرده بود، به دو سال زندان و هفتاد ضربه شلاق محکوم شد.

این کارگر آذربایجانی اهل تبریز در آذرماه ۹۷، در میدان ساحل کیش اعتراض تک‌نفره‌ای به راه انداخت و به دلیل ناشناخته ماندن هویتش به «مرد میدان ساحل کیش» معروف شد.

او در آن زمان کفن پوش شده و در حالیکه روی کفنش شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر روحانی» نوشته بود، فریاد می‌زد: «کارگر زندانی آزاد باید گردد

او پس از مقاومت فراوان، توسط ماموران امنیتی ایران دستگیر شده بود. اداره اطلاعات برای پنهان کردن هویت این کارگر آذربایجانی او را «محمدرضا آذرخش» معرفی کرده بود.

«رسول جلیل‌پور» فرزند «آیاز» نقاش ساختمان است که به دلیل فقر و بیکاری شدید در آذربایجان، برای یافتن کار به جنوبی‌ترین بخش ایران یعنی جزیره کیش رفته بود که صدها کیلومتر با زادگاهش آذربایجان فاصله دارد.

این کارگر آذربایجانی به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به دو سال و نیم حبس و هفتاد ضربه شلاق محکوم شده و هم اکنون در اتاق پنج بند دوازده «زندان بندرعباس» زندانی است. پیشتر برای آزادی این شهروند آذربایجانی دویست میلیون تومان وثیقه تعیین شده بود اما او نتوانسته بود این وثیقه را تامین کند.

با وجود داشتن منابع عظیم مانند منابع نفتی موغان، معادن طلای آغ دره و زرشوران تکاب و معدن طلای اندریان ورزقان، معدن سونگون ورزقان، معدن سرب و روی انگوران و صدها معدن مختلف، به دلیل سیاست های تبعیض آمیز حکوکت ایران، آذربایجان گرفتار فقر و بیکاری شدیدی شده و جوانان ترک برای یافتن کار مجبورند راهی مناطق فارس نشین مرکز و جنوب کشور شده و با مشکلات عدیده ای روبرو شوند.

سال گذشته نیز یک جوان آذربایجانی که برای یافتن کار مجبور به مهاجرت به جنوب کشور شده بود، در آب های جنوب ایران غرق شد.

«اسماعیل نسیمی‌زاده» ۳۲ ساله و اهل تبریز بود. او به دلیل بیکاری در آذربایجان، راهی جنوب شده بود و در جزایر جنوب به شغل ماهیگیری روی آورده بود.