چاپ

 

آذوح: جلسه رسیدگی به اتهامات انتسابی   علیه عباس لسانی فعال سیاسی سرشناس تورک آذربایجانی دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹٨ در شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست آقای خدادادی، با حضور نماینده‌ دادستان و وکیل پرونده آقای فقیهی برگزار شد.

در این جلسه آقای لسانی که در پانزدهمین روز اعتصاب غذای خود نیز بسر می‌برد ، اتهامات مطرح شده در پرونده را بی‌اساس و سناریویی ادامه‌دار از تلاش برای رادیکال نشان‌دادن جنبش ملی- مدنی آذربایجان بر شمرد.

لسانی همچنین با یادآوری روز دستگیری در شعبه دوم انقلاب تبریز که در اصل اقدام پیشگیرانه نیروهای امنیتی از احتمال ملاقات وی با فعالان مدنی آذربایجان در تبریز بوده ادامه روند بازداشت در این پرونده را غیرقانونی اعلام و علی رغم درخواست خانواده ، وکیل و نماینده‌ی دادستان مبنی بر پایان دهی به اعتصاب، عنوان کرد که اعتصاب غذایش را همچنان ادامه خواهد داد.

عباس لسانی از پنج ماه پیش و از روز ۲۵ دی ماه سال گذشته در شعبه دوم انقلاب تبریز بازداشت و به قرنطینه زندان اردبیل منتقل شد. او از ۶ خرداد ماه جاری به جهت استنکاف مسئولین زندان اردبیل از تحویل خلاصه پرونده که توسط وکیلش تهیه و به دفترخانه زندان ارسال شده بود دست به اعتصاب غذا زده است.

جامعه آذربایجان از لحظه بازداشت این فعال مطرح تورک ، اقدام نیروهای امنیتی را غیرقانونی دانسته و به انحاء مختلف خواستار آزادی او شده‌اند.

عباس لسانی فعال آذربایجانی ساکن اردبیل بوده که در مدت بیش از دو دهه فعالیتهای مدنی و شفاف خود همواره بازداشت، شکنجه ، تبعید و متحمل حبس‌های طولانی مدت شده است.

سازمان عفو بین الملل در سالیان گذشته بارها ضمن محکوم کردن برخوردهای قضایی-امنیتی صورت گرفته علیه لسانی خواستار توجه و تن دادن مسئولین ایرانی به حقوق اتنیکهای غیر فارس در ایران شده است.