چاپ

 

آذوح: دادگاه سه فعال ملی آذربایجان در دادگاه شعبه ۱۰۳ کیفری شهر نقده (سولدوز) برگزار شد.

صبح ۲۶ دیماه ۹۷، دادگاه سه فعال ملی تورک که در مراسم سالگرد کشته‌شدگان (شهدای) چهارم خرداد سولدوز بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بودند، در دادگاه شعبه ۱۰۳ کیفری سولدوز و به ریاست قاضی افشین بنیاد‌پور برگزار شد.

مدینه قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری سه فعال آذربایجانی هستند که اخیرا با دریافت ابلاغیه‌ای جهت رسیدگی به اتهام انتسابیِ(فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی و دعوت به حضور دیگران در محل) احضار شده‌اند.

امیر ستاری یکی از متهمان این پرونده که در زندان تبریز در حال سپری کردن ۷ ماه حبس تعزیریش می‌باشد، اجازه حضور در این دادگاه را پیدا نکرده است.

در جلسه امروز، قاضی بنیاد‌پور نوع اتهام را «مرتبط با مسئله پانترکیسم» دانسته که این موضوع با واکنش شدید فعالین آذربایجانی همراه شده است.

احمدی یئکانلی با یادآوری و تذکر اصل ۲۳ قانون اساسی مبنی بر «ممنوعیت تفتیش عقیده»، از قاضی بنیادپور خواسته‌است که اظهارات و سئوالاتش خارج از محدوده اتهام انتسابی در این پرونده صورت نگیرد.

لایحه دفاعیِ فعالین نیز که به زبان تورکی تنظیم شده بود پس از عدم پذیرش از سوی قاضی بنیادپور، اعتراض مجدد فعالین به روند محاکمه در این پرونده را موجب گشته است. احمدی عنوان کرده که لایحه‌ای، غیر از زبان تورکی تسلیم دادگاه نخواهد شد.

جلسه رسیدگی در این پرونده دو ساعت به طول انجامیده است.

در خرداد ماه ۱۳٨۵ در پی توهین روزنامه ایران به تورکها تظاهرات گسترده ای در شهرهای آذربایجان جنوبی برگزار شد.

نیروهای پلیس جمهوری اسلامی ایران در چندین شهر با شلیک مستقیم به مردم باعث شهادت شمار زیادی از شهروندان تورک شدند.

توحید آذریون (۲۵ ساله)، همت اسمزاده (۳۵ ساله متأهل)، حسین فتحی پور(۱۷ ساله دانش آموز) و عسگر قاسمی (۳۹ ساله متأهل) چهار شهروند تورکی هستند که در تظاهرات سولدوز از سوی نیروهای امنیتی به قتل رسیدند.

خردادماه هر ساله با حضور فعالین ملی آذربایجان بر سر مزار این عزیزان در شهر سولدوز مراسمی برگزار می شود. طی سالهای گذشته ماموران با این تجمع بشدت برخورد کرده و شمار زیادی از فعالین را دستگیر و محاکمه کرده اند.