چاپ

 

آذوح: شعبه یک دادگاه انقلاب خوی با ارسال احضاریه‌هایی از ۳۴ شهروند تورک ساکن این شهر که در جریان تظاهرات دی ماه ۹۶ بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بودند خواسته‌ است تا جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی به آنها، صبح روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۹۷ ، در این دادگاه حضور بعمل رسانند.

محمدباقر اباذری، امیر ابراهیم‌زاده خویی، علی اروج‌زاده امیربیگی، مریم اسدلو، علیرضا جباری، اکبر جعفرپور، حامد جعفری، وحید جعفری، محمد حاجی‌الهیاری، ناصر حاجی‌زاده، هادی حاجی‌علیزاده پارچلو، صدرا حاجی‌علیقلی‌لو، میلاد حاجی‌لو، روح‌الله‌حسین‌زاده، مهدی حیدری آغباش، شایان خلیل‌زاده، وحید رستم‌لو، مهدی زمان‌خانی، عارف‌سلطانعلی‌زاده، هاتف سلطانعلی‌زاده، حمید صادق، آرزو صحرایی، امیرحسین عالی‌نژاد، منوچهر قره‌محمدلو، محمد قلجی، عباس کوچری، حامد گلوانی، شهریار گلوانی، میلاد مافی کندی، محمد محسن‌نژاد خویی، مجید محمدی، امیر محمودی، رضا مهرانی و محمداسماعیل یکانی، ۳۴ شهروند آذربایجانی هستند که جهت حضور در این دادگاه فراخوانده شده‌اند.

دادگاه مذکور همچنین آیدین محسن‌نژاد خویی را نیز که دستگیر نشده ولی برایش قرار بازداشت صادر شده بود را جهت حضور در این دادگاه احضار کرده است.

افراد بازداشتی در خلال و پس از تجمع اعتراضی بزرگ و مسالمت‌آمیزی که در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۶ در خوی برگزار شد توسط ارگانهای مختلف از جمله اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات نیروی انتظامی و اداره آگاهی خوی دستگیر شده بودند که پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی با قرار وثیقه‌هایی سنگین آزاد شدند.

«تبانی و اجتماع علیه امنیت داخلی کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران»، «تشویش اذهان عمومی»، «اخلال در نظم عمومی» و «سلب آسایش عمومی» اتهامات انتسابی است که احضار شدگان به همه یا چند مورد از این اتهامات مورد محاکمه قرار خواهند گرفت.

با توجه به ضرب و شتم ، توهین و تحقیر در زمان بازداشت و تهدید جهت رسانه‌ای نشدن این موضوع بیم آن می‌رود که در سکوت رسانه‌ای، احکام سنگینی برای این ۳۵ تَن صادر گردیده شود.

در تجمع اعتراضی مسالمت آمیز دی ماه ۱۳۹۶ خوی، بیش از ۶۰ شهروند تورک دستگیر شده بودند که برای ۳۵ تَن از آنها پرونده قضایی تشیکل شده است.

تجمعی که مشابه آن در بیش از ۹۰ شهر ایران برپا و عمدتا دراعتراض به وضعیت بد اقتصادی این کشور صورت گرفته و مدتی فضای‌ سیاسی داخلی این کشور را ملتهب کرد.