چاپ

 

آذوح: مدینه قاسمی (اولدوز) فعال تورک ساکن اورمیه که روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای انتظامی-امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه دوققوز‌پله این شهر منتقل شده بود پس از تفهیم اتهام عصر روز پنجشنبه جاری با تودیع وثیقه پنجاه میلون تومانی موقتا آزاد شد.

اتهام این فعال آذربایجانی تبانی و تجمع به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت و سخنرانی در مراسم یادبود شهید فرزاد اسدپور یکی از کشته‌شدگان قیام سراسری خرداد ٨۵ در آذربایجان عنوان شده است.

این مراسم یادبود مرداد ماه امسال برگزار شده است.

خانم قاسمی در چهارم خرداد امسال نیز با حضور بر مزار دیگر کشته‌شدگان (شهدای) این قیام در سولدوز، به همراه چند فعال دیگر بازداشت گردید که پس از اعتراضِ منجر به اعتصاب غذای خشک به دستور دادستان سولدوز رفع اتهام شده و آزادیش فراهم گشت.

در اردیبهشت ماه سال ٨۵ روزنامه دولتی ایران اقدام به انتشار کاریکاتوری کرد که نژادپرستی و توهین‌ علیه تورک‌ها را تبلیغ می‌کرد.

اقدامی که ابتدا اعتراض و تحصن دانشجویان تورکِ دانشگاه‌های تهران و شهرهای آذربایجان را سبب گشت و در ادامه از روز سی‌ام اردیبهشت تا دهه اول خرداد همان سال اعتراضات خیابانی بزرگی در اکثر شهرهای آذربایجان را به همراه آورد.

اعتراضاتی که از آن به "قیام خرداد ٨۵ آذربایجان" یاد می‌شود.

به گفته مصطفی‌پورمحمدی وزیر وقت کشور ایران که در جلسه پرسش و پاسخ به سئوالات اکبراعلمی نماینده سابق تبریز در تاریخ ۲۲ / ۰۳ / ٨۶ در مجلس هفتم صورت گرفته، تعداد بازداشتی‌های قیام مذکور ۱٨۲۵ نفر بوده که به ۱۳۵ نفر از آنها کیفرخواست صادر گردیده است.

پورمحمدی آمار جراحات ناشی از تیراندازیِ منجر به فوت را نیز پنج نفر اعلام کرده است.

آمارهایی که در بررسی شمار فوت‌شدگان این اعتراضات، کمتر و بدور از آمار واقعی، ارائه گردیده است.

آذوح