آذوح: پرویز‌ سیابی گرجان‌ فعال ملی پیشکسوت آذربایجانی‌ ساکن اردبیل طی حکمی که از طرف شعبه اول دادگاه‌ انقلاب اسلامی اردبیل به ریاست قاضی «وحید مهدوی راد» به صورت شفاهی دریافت نموده، مجموعا به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

اتهامات این فعال آذربایجانی بر اساس دادنامه صادره که توانسته است از روی آن استنساخ نماید

"فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق ارتباط با رسانه های معاند نظام و انجام مصاحبه و انتشار مطالب غیر واقعی در شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی مبتنی بر ضدیت با کلیت و اساس نظام به قصد بر هم زدن" ، " اداره گروه های غیر واقعی با هدف بر هم زدن امنیت کشور "، " عضویت در دسته‌ جات‌ و گروههای‌ غیر قانونی با هدف‌ بر هم زدن امنیت کشور " عنوان گردیده است.

در حکمی که دادگاه‌ با استناد به گزارش اداره کل‌ اطلاعات استان اردبیل صادر نموده است، فعالیت در فضای مجازی و گروه‌ های تلگرامی و ارسال فایل صوتی و حمایت از تظاهرات ۲مرداد شهر تبریز را مصداق جرم تشخیص داده و آقای سیابی را به عضویت در گروه غیر قانونی «آذربایجان‌ جنوبی» به سرکردگی عباس لسانی متهم نموده است.

در بخش دیگری از دادنامه عنوان گردیده "...این متهم همچنین در گروههای غیر قانونی تلگرامی به طور پویا با سایر اعضا در تعامل بوده است روشن است که‌ متهم از اهداف این‌ گروهها آشنا بوده و به اندازه کافی اطلاع داشته است. ثالثا اداره گروه مجرمانه در جهت ارتباط جرایم علیه امنیت محرز است‌. اقداماتی که آقای سیابی در این گروه ها‌ می نموده است نه تنها اقدامات‌ یک فرد عادی‌ بلکه اقداماتی است که‌ تنها‌ از یک‌ اداره‌ کننده‌ و‌ سازماندهی‌ کننده‌ بر می آید..."

در بخش پایانی رای دادگاه‌ چنین آمده‌ است:

" دادگاه‌ بزهکاری متهم‌ را «نه در حد محاربه» محرز دانسته و مستندا به مواد ۴۹۸, ۴۹۹ و ۵۰۰ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده» و بند الف و به ماده ۱۸ و بند ب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ متهم را به لحاظ‌ تعدد‌ جرایم‌ ارتکابی و موثر بودن نقش وی در هدایت و پیشبرد اهداف مجرمانه‌ و تحریک سایر جوانان‌ این مرز‌ و بوم علی الخصوص مناطق آذری زبان «تورک نشین» به تجزیه طلبی و تغذیه فکری زیر مجموعه‌ خود با تعیین حداکثر مجازات برای نامبرده از بابت اداره گروه مجرمانه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و از بابت عضویت در گروه مجرمانه به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم می نماید.

اموال مکشوفه از متهم در قسمت سخت افزاری من جمله: لپ تاب و گوشی موبایل و نیز آرشیو روزتامه‌ های کیهان و... که دارای مجوز رسمی و قانونی هستند وفق مقررات و در راستای ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به متهم مسترد و سایر داده ها‌ اعم از فیلم، کتاب و مجلات چنانچه فاقد مجوز می باشد در راستای ماده فوق به نفع دولت تحت‌ نظارت اداره اطلاعات ضبط خواهند‌ شد."

آقای سیابی ۳ مرداد ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۱۴ مرداد پس از پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی اردبیل منتقل شده بود. ایشان در تاریخ ۷ شهریور ماه‌ ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی موقتا تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی اردبیل آزاد شده بودند.