چاپ

 

آذوح: فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان در سالگرد برقراری حکومت ملی آذربایجان جنوبی، حماسه ای رقم زدند و فریاد آزادی خواهی مردمان این سرزمین را بار دیگر به گوش مسئولان حکومتی ایران رساندند.

به گزارش آذوح در مراسم روز دانشجوی ایران که توسط انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه اورمیه در تاریخ ۹۷.۹.۱۹ برگزار شده‌ بود، دانشجویان "آیت عبادی" و "علی مناف زاده" به نمایندگی از دانشجویان هویت‌طلب دانشگاه اورمیه پشت تریبون قرار گرفته و به بیان مسائل اساسی جنبش دانشجویی آذربایجان پرداختند.

در حین سخنرانی، دانشجویان با بلند کردن بنر"تورک دیلی ایراندا رسمی اولسون" و سر دادن شعارهای "اصلاح‌طلب، اصولگرا، گلمه‌یین آذربایجانا"، "تورک دیلینده مدرسه اولمالی‌دی هرکسه" "آذربایجان وار اولسون، ایسته‌مه‌ین کور اولسون" سخنرانان را همراهی نمودند.

در ابتدا آیت عبادی با سخنرانی در مورد جنبش دانشجویی آذربایجان، جدایی آن از زد و بندهای جناحی مرکزگرایان را رکن اساسی جنبش خواند. وی با بیان اینکه امروز دانشجویان آذربایجانی در راه احقاق حقوق و خواستهای خود مصممتر و مسئولتر از همیشه عمل مینمایند، تفکرات نژادپرستانه روشنفکران مرکز را محکوم نمود. وی همچنین با اشاره به سخنرانی اخیر محمد مهدی شهریاری، استاندار تحمیلی و غیربومی آذربایجان غربی و انکار قتل عام جیلولوق توسط مهاجمین به خاک آذربایجان، به ایشان توصیه نمود با حفظ حدود خود، در مسائلی که اطلاع کافی ندارند دخالت ننموده و تلاش برای تحریف تاریخ منطقه به نفع مهاجرین را تکرار ننماید.

متن کامل سخنرانی به صورت زیر است:

"جنبشهای دانشجویی پیوند دهنده اقشار مختلف جامعه با حوزه علم و فرهنگ است. رکن اساسی و مهم جنبش دانشجویی حفظ استقلال خود از زد و بندهای جناحی است. آنچه که ما در سالهای اخیر در کشور شاهد بوده‌ایم تضعیف نهاد دانشگاه در عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی به عنوان یک اتاق فکر برای جامعه مدنی بوده است که این هم متاثر از دخالت جناحهای شکل گرفته در عرصه ی قدرت سیاسی در جنبشهای دانشجویی و تهی ساختن چنین جنبشهایی از مفهوم واقعی آن به عنوان کنشگر و دگراندیش در مسائل مختلف بوده است. اما در این میان باید استثنایی قائل شد و آن هم جنبش دانشجویی آذربایجان که خواهان حفظ فرهنگ و هویت آذربایجانی و همچنین انعکاس دهنده صدای ملت آذربایجان و مطالبات آنها مبنی بر رفع تبعیض و مظالم حاکم در کشور بر علیه ملت آذربایجان، حفظ ارزشهای مادی ومعنوی این منطقه، اجرای اصول مترقی قانون اساسی همچون حق تحصیل به زبان مادری و شکوفایی اقتصادی منطقه، حفظ محیط زیست واحیای دریاچه اورمیه، جلوگیری از تحرکات افراد و مسئولین برخی استانها در دست درازی به سرزمین تاریخی آذربایجان از گردنه زیبای حیران گرفته تا شهرها و روستاهای غرب آذربایجان.

آری آذربایجان راه خود را یافته در راه احقاق حقوق و خواستهای به حق خود، مصممتر و مسئولتر ازهمیشه عمل نموده و به مانند همیشه پاسخهای جدی و عملی در مقابل بی مسئولیتی مسئولین مسئولیت ناپذیر و بعضا مغرض را به خوبی خواهد داد.

دیگر زمان آن رسیده که روشنفکر نمایان و قلم به دستان مرکزنشین برای اعاده حیثیت روشنفکری خویش از تفکرات نژاد پرستانه و اسارت اذهان خود در دام دیگر ستیزی، صدای رسای آذربایجان را که گاهی سکوتش رساتر از فریاد چندین ساله تمامی ارگانهای مطبوعاتی و رسانه هایشان است بشنوند.

نوبت رسید به آقای شهریاری استاندار غیر بومی و تحمیلی روحانی در آزربایجان غربی،که در سخنرانی اخیرشان فاجعه جیلولوق را کم اهمیت و فاقد ارزش تاریخی خطاب کردند. البته از سخنان ایشان کاملا پیدا است که ایشان به عنوان یک دیپلمات سیاسی سابق در زمینه تاریخ هیچ مطالعه ای ندارند و صرفا با تکیه بر جایگاه سیاسی خود، این سخنان را گفته است. به ایشان توصیه میکنیم که خارج از حیطه وظایف و تخصص خود سخن نگویند."

در ادامه علی مناف زاده پشت تریبون قرار گرفته و با اعتراض به عقب نگه داشته شدن عمدی آذربایجان در کلیه زمینه‌ها، بیان نمود که دیگر اعتمادی نسبت به مرکز باقی نمانده است و آدربایجان به عنوان یک واحد سیاسی مستقل در امورات کشور نقش بازی میکند. تنها راه‌حل مسئله آدربایجان و ترکهای ایران، رسمی شدن سراسری زبان ترکی در ایران و تمرکز زدایی از ساختار سیاسی کشور است.

متن کامل سخنرانی به شرح زیر است:

"دانشجویان به عنوان قشر مهمی از جامعه و اصلی ترین متن اجتماعی پرورنده روشنگران نسل آینده، همواره نقش بزرگ و موثر خویش را در توسعه فکری و اجتماعی جامعه به اثبات رسانده و در راه آرمان خواهی و آزادی خواهی قدم برمی دارد.

۴۰ سال از انقلاب سال ۵۷ میگذرد. امروز نتیجه ۴۰ سال مدیریت دولتهای اصلاح‌طلب و اصولگرا فقر، بیکاری، بازداشت معلمان و شلاق زدن کارگران است.

از کدام درد بگویم؟

از دخترانی که از حقوق خود، نه آزادی انتخاب پوشش را دارند و نه استقلال اقتصادی یا از دانشجویانی که بجای دانشگاه خود را به دادسرا معرفی میکنند. از نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها که همواره تهدید، تعلیق و توقیف میشوند.

از بچه هایی که هر سال مهر ماه زبان مادریشان را در خانه گذاشته و به مدرسه میروند. آری زبان مادری؛ زبانی که موسیقی، تاریخ، فرهنگ و هویت ملت آذربایجان به آن وابسته است. زبانی که بخاطر سیاست های نژادپرستانه هردو جناح سیاسی کشور نادیده گرفته شده و هرکس که خواهان این حق انسانی خود باشد با برچسب های مختلف بازداشت و زندانی میشود.

از کارخانجات و صنایع مادری که آذربایجان سهمی از آن ندارد. تبعیض‌هایی که صنعت و تجارت و بازرگانی این خطه را متوقف کرده تا آذربایجان نیازمند مرکز باشد و میلیونها آذربایجانی برای فرار از بیکاری شهر و دیار خود را رها کرده و به مرکز مهاجرت کنند.

از سیاستی که نابودی آذربایجان را با نابودی محیط زیستش نشانه گرفته. دریاچه ای که از ما گرفتند و وعده های دروغ احیای آنرا دادند.

استانداری را به آذربایجان غربی فرستادند که هیچ شناختی از آذربایجان نداشته و دریاچه ارومیه را فقط در عکس ها و فیلم ها دیده بود. استانداری که خود عامل عقب رفت اقتصادی استان شده و سعی در تحریف و انکار هویت و تاریخ این استان را دارد. جنبش دانشجویی آذربایجان این استاندار را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت.

آذربایجان امروز نه بازیچه جناح های اصلاح طلب و اصولگرا میشود و نه گروه‌های اپوزسیون خارج‌نشین. برای خود سکوت میکند و برای خود قیام میکند.

آذربایجان دیگر هیچ اعتمادی به شما ندارد و شاید تنها راه اعتماد دوباره ما سراسری کردن زبان ترکی در کنار زبان فارسی در ایران و تمرکز زدایی از ساختار سیاسی باشد. در غیر این صورت اگر قرار بر تکرار باشد، اینبار ملت آذربایجان تکرار خواهد کرد؛ قیام مشروطه را؛ قیام شیخ محمد خیابانی را و قیام میرجعفر پیشه وری را."

برای دیدن ویدیوی سخنرانی این دو فعال شجاع جنبش دانشجویی آذربایجان می توانید از لینکهای زیر استفاده نمایید:

https://youtu.be/p1fLdNdGLMY

https://www.facebook.com/AZOHqrupu/videos/1937062893270181/

آذوح