آذوح: روز چهارشنبه ی گذشته مراسم بزرگداشت 40مین روز درگذشت حسن آغا آذربایجان برگزار شد.

به گزارش آذوح این مراسم در حالی در مسجد جوادالائمه ی تبریز برگزار گردید که نیروهای امنیتی و ماموران انتظامی خیابانهای اطراف مسجد را به اختیار خود درآورده بودند.

ساعت 8.30 صبح روز چهارشنبه جمعی از فعالین ملی آذربایجان بر مزار حسن آغا آذربایجان در تبریز حضور یافته و با نثار شاخه های گل یاد ایشان را گرامی داشتند. در این مراسم که تا ساعت 11 به طول انجامید تعدادی از فعالین پیشکسوت حرکت ملی به بیان گوشه هایی از فعالیتهای بی بدیل حسن آغا پرداختند. در پایان مراسم نیز پس از خواندن تعدادی از اشعار در وصف حسن آغا دمیرچی، مراسم با سرداده شدن مارش ملی آزربایجان به پایان رسید.

بخش دوم مراسم بزرگداشت 40مین روز جان باختن حسن آغا آزربایجان عصر همان روز در مسجد جواد تبریز برپا گردید و دهها نفر از فعالین ملی آذربایجان از شهرهای مختلف در این مراسم حضور یافته و یاد و خاطره ی حسن آغا آذربایجان را گرامی داشتند.

حضور هنرمندانی همچون آقای امیر سپهر که به اجرای موسیقی زیبای ترکی آذربایجانی پرداخت، و خوانده شدن اشعاری حماسی در خصوص حرکت ملی آذربایجان و تشویقهای پی در پی حاضران در مسجد چنان فضایی به راه انداخت که در مدتی کوتاه پس از آغاز مراسم، خیابانهای اطراف مسجد حالتی امنیتی گرفته و تعداد زیادی از ماموران امنیتی و ماموران یگان ویژه در این مناطق استقرار یافتند.

حوالی ساعت 7 ماموران امنیتی با حضور در داخل مسجد و جمع آوری وسایل صوتی، سعی در نیمه کاره گذاشتن مراسم کرده و روحانی مسجد را به پای منبر فرستادند. وی نیز در همان ابتدای صحبتهای خود ضمن انتقاد شدید از خواندن شعر و اجرای موسیقی آذربایجانی در مسجد، خواستار برچیده شدن چنین مراسماتی گردید!

به گزارش آذوح در پی این سخنان، تمامی حاضران در مسجد به نشانه ی اعتراض شروع به ترک مسجد کرده و تجمع در خارج از مسجد شروع شد. ماموران امنیتی که از چنین هماهنگی در میان فعالین ملی غافلگیر شده بودند با مشاهده ی چنین وضعیتی و برای جلوگیری از ایجاد اعتراضات در خیابان، روحانی مسجد را مجبور به نیمه تمام گذاشتن سخنانش کرده و وی مسجد را ترک کرد. ماموران سپس برق مسجد را قطع کرده و چراغها و دیگر وسایل روشنایی را نیز خاموش نمودند.

با این حال، فعالین ملی بار دیگر اراده ی خود در برگزاری مراسم بزرگداشت حسن آغا دمیرچی را به نمایش گذاشته و این بار تمامی حاضران در بیرون مسجد و خیابان، به داخل مسجد برگشته و در خاموشی و علیرغم سنگ اندازی ماموران امنیتی ادامه ی مراسم را دوباره از سر گرفتند!

عاشیق های آذربایجان با صدای رسای خود موسیقی ترکی آذربایجانی را اجرا کرده و پس از آن نیز مراسم با شعرخوانی ادامه یافت.

در انتهای مراسم نیز، در اقدامی کم نظیر، تمامی حاضران در مسجد به یاد شهدای آذربایجان و یاد حسن آغا دمیرچی به پا خواسته و با یک دقیقه سکوت، فرهنگ والای آذربایجان و فعالین ملی را به نمایش گذاشتند. لازم به ذکر است که تمامی این وقایع در مقابل چشمان و استیصال ماموران امنیتی صورت گرفت.

برای دیدن گوشه هایی از این مراسم می توانید از لینکهای زیر استفاده نمایید:

https://youtu.be/kj3iOqTiR5k

https://www.facebook.com/AZOHqrupu/videos/1697278893659358/

حسن آغا آزربایجان، معلم و استادی است که سالیان عمرش را صرف اعتلای نام آذربایجان کرد و در سالهای خفقان و در زمانی که از حرکت ملی تنها جوانه ای نحیف باقی مانده بود با تمامی توان و وجود همه ی دارایی و جان خود را در حراست از ملت و سرزمینش خرج کرد و هیچ وقت، پا پس نکشید.

حسن آذربایجان برای فعالین ملی آذربایجان معلم و استادی تکرارنشدنی، برادری بزرگ و همراه، و دوستی همیشگی است. مردی که می دانستی هیچ گاه و به هیچ قیمت شرافت و ملت و سرزمینش را به هیچ قیمتی نخواهد فروخت.

استاد دمیرچی، حسن آغا آذربایجان، توسط ماموران امنیتی ایران با مرگی مشکوک روبرو شده است. گزارش کامل از "مرگ مشکوک" حسن آذربایجان را می توانید از لینک زیر مطالعه نمایید:

https://www.azoh.net/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87/2810-%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A2%D8%B2%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%A8%D9%87%D9%87%E2%80%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%A4%D9%84%D9%88%D9%85%D9%88-%D8%AD%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D8%A8%DB%8C%D9%84%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C.html

گفتنی است روز دوشنبه، 4 تیر، یکی از صفحات غم انگیز تاریخ آذربایجان نوشته شده و حسن آزربایجان، حسن آغا دمیرچی، پدر معنوی حرکت ملی آذربایجان، با همراهی فعالین ملی و حضور هزاران نفر از دوستداران ایشان به خاک سپرده شد.

در آن روز و با حضور هزاران نفر از فعالین ملی آذربایجان از شهرهای مختلف و با حضور خاطره انگیز دوستداران حسن آذربایجان، وداعی با شکوه با فرزند خلف بابک، یکی از محبوبترین رهبران حرکت ملی آذربایجان جنوبی، رقم خورد.

شعار پر معنی "آذربایجان سنین باشین ساغ اولسون، بویوک اوستاد سنین اوزون آغ اولسون" ساعتها در میان حاضران سرداده شد و دهها پلاکارد و پارچه نوشته در وصف استاد دمیرچی به اهتزاز درآمد.

برای دیدن گوشه هایی از مراسم تشییع و خاکسپاری استاد حسن دمیرچی می توانید از لینکهای زیر استفاده نمایید:

https://youtu.be/-YMpVMzIaog

https://www.facebook.com/AZOHqrupu/videos/1637654476288467

آذوح