چاپ

 

آذوح: مراسم یادبود نهمین سالگرد شهادت مهندس امانی برگزار گردید.

به گزارش آذوح این مراسم از ساعت 14 روز 5شنبه 4 آبان و با حضور دهها فعال ملی در تبریز آغاز شد.

فعالین ملی آذربایجان از شهرهای مختلف بر مزار فعال شناخته شده ی آذربایجان، غلامرضا امانی، حاضر شده و با اهدای گل و برافراشتن پارچه نوشته ها یاد ایشان را گرامی داشتند.

هرساله در چنین روزهایی (پنج‌شنبه هفته اول آبان ماه)، فعالین حرکت ملی آذربایجان از شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی با حضور در تبریز، بر مزار شهید غلامرضا امانی رفته و یاد و خاطره ی مبارزات وی را گرامی می دارند.

با اینکه مأموران اطلاعاتی در طی تماسی با خانواده مرحوم مهندس امانی تهدید کرده بودند که مراسم را به‌هیچ‌وجه برگزار نکنند ولی باوجود حضور نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و همچنین نیروهای انتظامی و سنگ‌اندازی‌هایی این مراسم با حضور گسترده فعالین و خانواده های ایشان برگزار شد.

مهندس امانی در سوم آبان ماه سال ۸۷ دریک تصادف رانندگی مشکوک به همراه دو برادر خویش جان باخت. شواهدی موجود است که نشان می دهد نیروهای امنیتی به عمد بر روند درمان مهندس امانی در بیمارستان نظارت داشته و با اخلال در مداوای ایشان، از فعالیت کادر درمانی جلوگیری کرده اند. همچنین سرنوشت ضارب وسیله ی نقلیه ی مهندس امانی و پیگیری قضایی وی نیز مسکوت باقی ماند.

مهندس غلامرضا امانی متولد روستای قره گونئی از توابع هریس، در سال 1375 در رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد. او در دهه هفتاد به جرم فعالیت های هویت خواهانه اش دستگیر و نزدیک به پنج سال از طلایی ترین دوران زندگی خود را در زندان رژیم ایران گذراند. بعد از آزادی از زندان برای بار دیگر در سال 85 در جریان اعتراض به درج کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران درتاریخ ۷خرداد دستگیر و بعد از تقریباً دو ماه در تاریخ 8 مرداد از زندان آزاد گردید.

علاوه بر این حبس های طولانی مدت، مهندس امانی بیش از ده بار سابقه دستگیری را در پرونده سیاسی خود دارد. او مقاطع مختلف از حیات پر بار خود را در سلول های انفرادی اداره اطلاعات و زندان تبریز و نیز در اداره اطلاعات و امنیت تهران و در زندان اوین تهران گذرانده بود.

مرحوم مهندس امانی تا آخرین روزهای زندگی باشخصیتی والا و بی‌نظیر از قدم برداشتن در مسیر اهداف و اندیشه‌های ملی خویش باز نه ایستاد و  اکنون نیز با وجود گذشت بیش از ۹ سال از حادثه غم‌انگیز درگذشت این فرزند غیور آزربایجان همچنان به‌عنوان یکی از سمبل‌های مقاومت آزربایجان از وی یاد می‌شود .

مهندس غلامرضا امانی خاطره ای بود که هیچگاه تکرار نخواهد شد. یادش گرامی و راهش همیشه پایدار خواهد بود.

مستند زیر به روح بلند شهید آذربایجان، غلامرضا امانی، تقدیم می شود.....

https://www.youtube.com/watch?v=ui-geZeYmFE

آذوح