آذوح: وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای شرایط و ضوابط جذب معلمان را اعلام کرد که در یکی از بندهای آن نداشتن لهجه را به همراه بیماری‌های صعب‌العلاج، به عنوان موانع دریافت کسوت معلمی برای دوره ابتدایی عنوان کرده است.

بر این اساس، افرادی که از این پس می‌خواهند وارد شغل معلمی و آموزش و پرورش شوند، باید شرایط و ضوابط مورد نظر را داشته باشند. مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را منتشر کرد.

در قسم ۶ از بند ۹ آمده است: اختلالات تکلم و لکنت زبان در صورتی که علت روانی یا نورولوژیک داشته باشد (عدم استخدام برای حرفه معلمی ولی در امور اداری بلامانع است) و لهجه غلیظ و غیر قابل تغییری که مانع تلفظ برخی حروف فارسی مثل چ، گ، ژ، ق و … می‌شود، برای دوره ابتدایی و دروس ادبیات فارسی ممنوع و در دوره راهنمایی و دبیرستان صرفا دروس اختصاصی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و … و یا در امور اداری و دفتری بلامانع است.

با این اوصاف افراد دارای لهجه مانند بیشتر تورکها و عموما ترکها، عربها، بلوچها و... که قادر به تکلم حروف فارسی مانند چ، گ، ژ، ق همانند فارس زبانها نیستند قادر به رسیدن به مقام معلمی نخواهند بود.

نکته ی بسیار جالب در این قانون، قرار دادن "داشتن لهجه" در کنار "اختلالات تکلم" است! به عبارت دیگر، در رژیم جمهوری اسلامی ایران داشتن لهجه در زمان صحبت به فارسی یک نوع اختلال در تکلم به شمار می رود که ریشه ی روانی دارد!

و این تنها یکی از دهها سند و نمونه از راسیسم موجود در ایران و ظلم علیه ملتهای غیر فارس است.

آذوح