چاپ

 

روز شنبه (۱۳/۱۱/۹۷) بعد از گذشت بیش از ۴۵ روز از جشنواره رویش درون دانشگاهی، اختتامیه آن در تالار شهید باکری برگزار شد. علارغم اشتیاق و تلاش کانون‌های فرهنگی- اجتماعی و دینی، مسئولان فرهنگی دانشگاه همانند جشنواره رویش در اختتامیه آن نیز عملکرد ضعیف و خنده‌داری از خود به نمایش گذاشتند. مسئولان فرهنگی که در آغاز کار به بهانه واهی پوشیدن لباس آذربایجانی و کردی، مراسم افتتاحیه را لغو کرده و سعی در تخریب چهره و مقصر جلوه دادن کانون‌های آذربایجان‌شناسی و زاگرس داشتند، این بار نیز با برگزاری مراسم اختتامیه دیرهنگام و سست (بدون حضور دانشجویان) و نیز دادن جوایز فلله‌ای مایه‌ی آبرو ریزی دانشگاه تبریز (دومین دانشگاه کشور) شدند.

مراسم اختتامیه جشنواره رویش با حضور مسئولان فرهنگی دانشگاه تبریز و نیز اعضای شورای مرکزی کانون‌های شرکت‌کننده در تالار شهید باکری برگزار گردید. این مراسم که بیشتر چیزی شبیه به رفع تکلیف مسئولان فرهنگی در قبال دانشجویان به نظر می‌رسید، به مدت نیم ساعت و با معرفی کانون‌‌های برگزیده انجام پذیرفت. در این مراسم جناب آقای دکتر محمدرضا حسین‌زاده، معاونت محترم فرهنگی دانشگاه، ضمن تشکر از حضور کانون‌ها در جشنواره رویش به مشکلات و نیز سختگیری‌های دانشگاه اشاره نموده و دلیل آن را نیز پیدا کردن وجهه سیاسی برخی کانون‌ها اعلام کردند. از آنجایی ‌که با در نظر گرفتن وضعیت کانون و شرایط مسموم جامعه و دانشگاه نسبت به مسائل مختلف سیاسی و زبانی و فرهنگی آذربایجان، بدون شک مخاطب اصلی سخنان دکتر حسین‌زاده کانون آذربایجان‌شناسی می‌باشد. بنابراین اعضای کانون آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز ضمن بیان اینکه فقط آقای دکتر حسین‌زاده به توجیه مسئله پرداختند، اعلام می‌دارد در راه سعادت و پیشرفت آذربایجان نه تنها از سیاسی شدن هراسی نداریم بلکه از آن به گرمی استقبال می‌کنیم.

کانون آذربایجان‌شناسی همواره با سختگیری‌ها و برخوردهای غیرقانونی از سوی مسئولان فرهنگی به دلیل همین نگاه محافظه‌کارانه مواجه است و بیشتر اوقات با رد شدن بدون دلیل برنامه‌ها و ایجاد مانع در برابر فعالیت‌های کانون سر و کار دارد. کانون از آقای دکتر حسین‌زاده، معاونت محترم فرهنگی دانشگاه، درخواست می‌نماید اگر در قبال فعالیت‌های فرهنگی آذربایجان‌شناسی توان پاسخگوی به مسئولان بالادستی خود را نداشته و تحت فشار هستند، ما را در ایجاد تشکل سیاسی- دانشجویی آذربایجان یاری رسانند تا از سختگیری‌ها و تحت فشار بودن‌ها به بهانه سیاسی شدن رهایی یابند، در غیر اینصورت و ادامه این روند، مخالفت با برنامه‌های فرهنگی کانون همچون بزرگداشت روز جهانی زبان‌مادری، همایش بررسی تاریخ معاصر آذربایجان و … پیامی جز سنگ‌اندازی و کارشکنی علیه کانون آذربایجان‌شناسی نخواهد داشت.

در پایان کانون آذربایجان‌شناسی ضمن تبریک به کانون شعر و ادب، به عنوان کانون برگزیده، اعلام می‌دارد فارغ از این همه مشکلات، جشنواره رویش فرصتی گردید تا با همکاری کانون‌ها یک برنامه مشارکتی اجرا نماییم که الحق تجربیات شایانی را بدست آوردیم. لذا با آرزوی موفقیت تمامی کانون‌ها امیدواریم در آینده برنامه‌هایی در شان دانشگاه تبریز ترتیب دهیم.

کانون آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز