جمهوری اسلامی ایران در پی ایجاد گروه های سازمانی با ماهیت دینی - سیاسی در کشورهای دارای جمعیت شیعه است و در نظر دارد گروه های مسلح شیعه مانند حزب الله را در این کشورها به وجود آورد. از آنجایی که اکثریت مردم جمهوری آذربایجان مسلمان شیعه هستند، ایران درصدد ایجاد گروه های مسلح دینی در قالب مدل حزب الله لبنان، علیه دولت جمهوری آذربایجان است. هرچند امکان ایجاد سازمان هایی مانند حزب الله لبنان در جمهوری آذربایجان برای ایران ناممکن است اما در حد گروه های سازمان یافته اسلامی مانند "طالع باقرزاده" (رئیس جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان) که مدل کوچکی از حزب الله است، در گذشته برای ایران امکان پذیر گشته است. حوادث نارداران ثابت کرد که این گروه علاوه بر تبلیغ ایدئولوژی دینی، مبارزه مسلحانه با دولت جمهوری آذربایجان را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این گروه در ماجرای نارداران، کودکان ۱۰ ساله را نیز شست و شوی مغزی داده بودند که می گفتند " ما سربازان امام حسین هستیم و برای سردادن در این راه آمده ایم" نشان از شعبه دیگر حزب الله در جمهوری آذربایجان بود که به دلیل انجام عملیات مسلحانه، ماهیت این گروه به مردم و دولت جمهوری آذربایجان ثابت شد. همچنین ثابت شد که آیت الله های ایران با بهره برداری از اهل بیت درصدد دست یابی به اهداف شوم خود در جمهوری آذربایجان هستند. سرکوب نارداران نتیجه خوبی برای آذربایجان در مقابل ایران بود زیرا توانسته بود ایران را که درصدد ایجاد آشوب و اغتشاش در کشورهای مجاور از طریق دین بود، مهار کند.

اما حوادث روزهای اخیر بخصوص مراسم اربعین این سوال را ایجاد میکند که آیا این خطر هنوز برای جمهوری آذربایجان وجود دارد؟

پاسخ منفی است. تحقیقات نشان می دهد که عوامل رژیم ایران درصدد است تا آن دسته از آذربایجانی هایی را که جهت زیارت اربعین به کربلا و نجف می روند به عنوان جاسوس علیه جمهوری آذربایجان استفاده کند و آنان را تشویق به مبارزه مسلحانه با دولت جمهوری

آذربایجان کند. عوامل جاسوسی ایران در جمهوری آذربایجان به عنوان طلبه دینی در شهرهای قم و مشهد آموزش داده می شوند (منظور تمام دانشجویان دینی نیست، بلکه از میان این دانشجویان انتخاب می شوند). این اشخاص پس از بازگشت به جمهوری آذربایجان به نفع رژیم ایران تبلیغات می کنند و مردم را نه با قوانین کشور آذربایجان بلکه عمل به فتاوای آیت الله های ایران تشویق می کنند. دولت جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از تبدیل فعالین دینی این کشور به عوامل و آلت کشورهای همسایه(بخصوص ایران) اقدام هایی را انجام داده است. اما حوادث نارداران و گروه اسلامگرایان افراطی به رهبری طالع باقرزاده نشان داد که این گروه همچنان به قوت فعال بوده و هست.

در نتیجه این اقدامات، گروه های مسلح تروریستی اسلامگرا به مجازات خود رسیدند و دولت جمهوری آذربایجان مقدمات و لوازم تحصیلات دینی تا مدارج عالی در داخل آذربایجان را فراهم کرد. از جمله فعالیت موسسه الهیات آذربایجان گسترش داده شد. این اقدامات علاوه بر اینکه تهدیدات علیه امنیت ملی جمهوری آذربایجان را از میان برداشت باعث شد که برنامه ریزی های بی شمار رژیم جمهوری اسلامی ایران علیه جمهوری آذربایجان بی اثر شود.

عوامل جاسوسی ایران در جمهوری آذربایجان که مرتب در حال رفت و آمد هستند، به شدت تحت نظر سرویس های امنیتی جمهوری آذربایجان می باشند. بدین جهت پرورش عوامل جاسوسی ایران در جمهوری آذربایجان به خاک کشور عراق واگذار شده است. تحقیقات نشان می دهد که سرویس های اطلاعاتی ایران، آن دسته از آذربایجانی هایی را که در مراسم اربعین شرکت می کنند تحت نظارت خود قرار داده و از میان آنها افرادی را جذب و آموزش می دهد و از میان آنها افراد مورد نظر را انتخاب و در عراق آموزش می دهد. این برنامه رژیم ایران در سه سال گذشته افزایش یافته است؛ زیرا در حادثه سرکوب نارداران در سال ۲۰۱۵، دست رژیم ایران از مراکز دینی آذربایجان قطع شد.

شمار افرادی که در جمهوری آذربایجان به مراسم زیارت اربعین میروند طی سه سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. بنابر آمار منتشر شده توسط حکومت عراق، ۱۷ هزار تبعه جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۶ به عراق رفته اند که ۱۲هزار نفر از آنها فقط به مراسم زیارت اربعین ملحق شده اند. در سال ۲۰۱۷ این آمار به ۱۸هزار نفر رسیده است. بنابر آمار منتشر شده توسط مرکز اربعین ایران که در شهر آستارای این کشور فعال می باشد، امسال ۱۲ هزار تبعه آذربایجان در مراسم اربعین شرکت داشته اند. این آمار تنها قسمتی از مسافرین آذربایجانی به کشور عراق است. درکل تخمین زده می شود که ۳۰هزار تبعه آذربایجان در مراسم امسال اربعین در کشور عراق حضور داشته اند که ۱۲هزار نفر از این مسافرین از مرز آستارا در ایران عبور کرده اند.

برای افزایش حضور آذربایجانی ها در مراسم اربعین در شهرهای کربلا و نجف راه های مختلفی توسط ایران و اسلامگرایان وابسته به ایران استفاده می شود:

۱- تبلیغات: شبکه ماهواره ای "سحر" که به زبان تورکی توسط رژیم ایران جهت تبلیغ اسلامگرایی و ولایت فقیه در جمهوری آذربایجان فعالیت می کند، در تبلیغ مراسم اربعین نقش مهمی دارد؛ از جمله با برگزاری مسابقات و جوایز ویژه درصدد ترغیب مردم آذربایجان جهت شرکت در مراسم اربعین است.

۲- مخارج سفر: تمامی مخارج مراسم اربعین توسط حکومت ایران پرداخت می شود از جمله اینکه در مسیر راه به سمت کربلا و نجف با برپایی چادرها، غذا و خدمات پزشکی رایگان ارائه می شود و تمامی این مخارج از طرف موسسات وابسته به رهبر ایران پرداخت می شود.

۳- گروه های ویژه: افراد وابسته به ایران در مراسم اربعین، به دفعات به مسافرین دیگر کشورها، بخصوص آذربایجانی ها گوشزد می کنند که شرکت هرساله در مراسم اربعین از شروط اساسی دین اسلام است و در این رابطه به تبلیغات می پردازند.

تحقیقات نشان میدهد که گروه های وابسته به رژیم ایران مسئول برگزاری مراسم زیارت اربعین است. آن دسته از گروه های زیارتی که در راستای منافع ایران تشکیل نشده است، توسط عوامل ایران با مانع روبرو شده و در شبکه های اجتماعی علیه آن ها تبلیغات گسترده ای انجام می گیرد و در نتیجه تشکیل گروه های زیارتی شیعی آذربایجان از مراکز واحدی که وابسته به رژیم ایران هستند تغذیه می گردد. بدین وسیله کمک مالی و برنامه های سری زیارتی اربعین توسط مراکز وابسته به ایران تامین شده و گروه های رادیکال شیعی ایران سعی در تزریق این افکار به بطن جامعه جمهوری آذربایجان دارند. افراد این گروه ها مورد حمایت مالی مستقیم ایران هستند و دارای بیزنس های بزرگ می باشند. تامین ابزار و امکانات زیارت اربعین توسط ایران، هم در جهت تامین حاکمیت سیاسی ایران بر منطقه و هم انتخاب عوامل جاسوسی رژیم ایران در کشورهای مختلف بخصوص جمهوری آذربایجان ارزیابی می شود.

عوامل جاسوسی ایران در جمهوری آذربایجان چگونه انتخاب می شوند؟

آخوندهای حکومتی ایران در شهرهای کربلا و نجف، به ویژه در زمان مراسم اربعین مشغول تبلیغ این مراسم هستند. بنا به گزارشها بعضی از مسافرین تبعه آذربایجان بجای استراحت در هتل ها به منزل تبعه های ایران در مکان های مختلف می روند. در بین مسافرین تبعه آذربایجان که موعظه خوانند، عده ای از آن ها "روحانی های مخصوص" هستند که در ایران و دیگر جمهوری های سابق روسیه آموزش دیده و زندگی می کنند و گروه های تروریستی بنام "حسینیون" ایجاد کرده و در پی بدست گرفتن حاکمیت سیاسی جمهوری آذربایجان هستند که در جنوب جمهوری آذربایجان افرادی مانند توحید ابراهیم بیلی از جمله آن ها هستند.

ایران در جهت نیل به اهداف سیاسی خود از روحانی های معروف عراق نیز بهره برداری می کند. عوامل ایران در عراق با ایجاد وبسایت های اینترنتی و صفحات مجازی به زبان تورکی دست به تبلیغات شیعی در آذربایجان می زنند. مانند بخش تورکی وبسایت های آیت الله های ایران و عراق.

عوامل جاسوسی ایران در جمهوری آذربایجان از بین مسافرین تبعه آذربایجان انتخاب شده و آموزش های مختلفی می بینند. مخصوصا این به آن ها گفته می شود که مراسمات دینی در جمهوری آذربایجان باید با قوانین ایران برگزار شود. قراین نشان می دهد که در سه سال اخیر میل به انجام مراسمات عاشورا به سبک ایران در جمهوری آذربایجان افزایش داشته است. بی بی سی در این خصوص می نویسد:

"بعد از سال های ۱۹۳۰ میلادی، پرجمعیت ترین مراسم عاشورا در جمهوری آذربایجان بین سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۷ برگزار شده است. در بعضی از محله ها، مجالس احسان برگزار شد حتی در بعضی مناطق از وقت بامداد میان مردم غذا و صبحانه پخش گردید. مراسم عاشورای سال ۲۰۱۷ علی رغم تمامی محدودیت ها از مراسم سال ۲۰۱۶ بسیار با ازدحام تر بود. به طوری که رئیس محبوس جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان به خاطر این مراسم باشکوه از شرکت کنندگان تشکر کرد. همچنین در اطراف شهر باکو مراسم زنجیرزنی و قمه زنی کودکان و نوجوانان جلب توجه می کرد که بحث های زیادی در شبکه های اجتماعی بدنبال داشت".

مراسم عاشورا سال ۲۰۱۷ در جمهوری آذربایجان نشان دهنده دست یابی ایران به اهداف خود در این کشور بود. همانگونه که مشاهده می کنیم ایران علاوه بر حرکت در مسیر هویت طلبی شیعه، بدنبال دست یابی به اهداف سیاسی خود در جمهوری آذربایجان است. حزب الله لبنان و حوثی های یمن و دیگر تجربیات در خاورمیانه نشان داد که ایران در وقت معین به گروه های آلت دست خود در منطقه سلاح نیز می دهد. "طالع باقرزاده" رئیس جنبش تروریستی اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان و گروه وابسته به وی نمونه بارز دست نشانده های عوامل ایران در جمهوری آذربایجان هستند.

حوادث اخیر نشان داد که طالع باقرزاده های جدیدی توسط رژیم ایران برای جمهوری آذربایجان پرورش داده شده که نشان دهنده حزب الله های جدید و دست نشانده ایران در منطقه است.

آصیف نریمانلی - وبسایت پوبلیکا جمهوری آذربایجان