نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در اظهاراتی تکان‌دهنده می‌گوید خشکسالی به‌اندازه‌ای مردم این استان را فقیر کرده که کودکان «بدون صبحانه» به مدرسه می‌روند، «برخی از مردم ماه‌هاست که چشم‌شان به یک تکه گوشت هم نیفتاده است» و با «نان خشک» سر می‌کنند.

عزیز سارانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته که بدلیل خشکسالی، کشاورزی که «تنها امید مردم» بود، «کاملا از بین رفته» و با قطع شدن آبی که از سمت افغانستان می‌آمد، «امید مردم تبدیل به یاس شد».

پیش از این نیز شه‌بخش گرگیج، دیگر نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفته بود برخی از روستائیان این منطقه فقط برای «زنده ماندن» آب پیدا می‌کنند و در بعضی مواقع مردم و حیوانات از آب گودال‌های بزرگ به‌ صورت «مشترک» استفاده می‌کنند.

سیستان و بلوچستان که اکثر ساکنان آن سنی‌مذهب هستند، از محروم‌ترین استان‌های ایران است و خشکسالی و آلودگی هوا نیز چالش‌های این استان را چند برابر کرده است.

عزیز سارانی که عضو شورای شهرستان زابل نیز است، اضافه کرده که «اینجا دیگر مسئله مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها نیست بلکه مردم از استان مهاجرت می‌کنند».

وی با اشاره به شرایط «بحرانی» برخی از روستاها در این استان به ویژه روستاهای اطراف زابل بدلیل خشکسالی، همچنین از «مشکل شدید ریزگردها» خبر داده که به گفته وی «بسیار خطرناک» هستند.

آن‌طور که سارانی گفته بادهای ۱۲۰ روزه نیز در استان سیستان و بلوچستان «تبدیل به ۱۸۰ روزه شده و واقعا وحشتناک است».

«قطع مدام» آب لوله‌کشی در اطراف زابل و کیفیت «نامناسب»، «بوی نامطبوع» و «مزه بد»‌ آن، به گفته این نماینده موجب شده که آب قابل شرب در منطقه وجود نداشته باشد.

سارانی اضافه کرده که مردم این استان به اندازه‌ای فقیر شده‌اند که زندگی آنها «فقط از طریق یارانه ۴۵ هزار تومانی تامین می‌شود» و «برخی از مردم ماه‌هاست که چشم‌شان به یک تکه گوشت هم نیفتاده است و با نان خشک سر می‌کنند».

وی درباره کاهش توان خرید مردم نیز گفته که «با این شرایط بحرانی دیگر کسی نمی‌تواند برنج خریداری کند» و «کودکان بدون صبحانه به مدرسه آمده و گرسنه راهی خانه می‌شوند».

وی گفته که «روند حاشیه‌نشینی با توجه به شرایط امسال افزایش پیدا کرده و وضعیت رو به وخامت است. مردم در حال خروج از استان هستند».

سارانی ضمن اشاره به «غوغای بیمارهای تنفسی» در این منطقه به علت وجود ریزگردها، از بسته‌های حمایتی سازمان هلال احمر برای این استان نیز انتقاد کرده و آنها را در حد یک «قرص مسکن»، کارآمد دانسته است.

وی خواستار یافتن یک «چاره اساسی» برای مردم سیستان و بلوچستان شده و گفته باید به مردم این استان، بدلیل «خشکسالی و خسارت‌های ناشی از آن غرامت بدهند. هیچ کارخانه و کارگاهی در اینجا وجود ندارد

استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲.۸ میلیون نفر جمعیت پهناورترین استان ایران محسوب می‌شود.

این استان در سال‌های گذشته با بحران خشکسالی و وزش توفان و گردوغبار مواجه بوده و گسترش بیماری‌های چشمی، تنفسی و ریوی ناشی از این توفان‌ها مردم این منطقه را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

یکی از منابع اصلی تأمین آب سیستان و بلوچستان رود هیرمند است که از افغانستان جاری می‌شود و به دریاچه مرزی هامون می‌ریزد که میان ایران و افغانستان مشترک است.

دو کشور در دوران حکومت پهلوی در ایران به توافقی برای بهره بردن اهالی سیستان‌وبلوچستان از این رودخانه دست یافتند که به «حقابه هیرمند» معروف است، اما این موضوع در سال‌های اخیر به شدت مناقشه‌انگیز شده چنانکه ایران، افغانستان را به نادیده گرفتن توافق متهم می‌کند.

غلامرضا اربابی، مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفته به دلیل وارد نشدن آب به رودخانه هیرمند، در شمال و جنوب این استان «خشکسالی شدید» رخ داده است.

اردیبهشت‌ماه امسال نیز دو مقام محلی در استان سیستان و بلوچستان از «خشکسالی شدید» در این استان، خشک شدن صدها منبع تأمین آب روستایی، و آبرسانی به سه هزار روستا با تانکر خبر داده بودند.

۱۵۰۰ کارتن‌خواب در چابهار و ۷۸ مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در یک روستا

رئیس اداره بهزیستی چابهار در استان سیستان و بلوچستان نیز از وجود «۱۵۰۰ کارتن خواب زن و مرد» در این منطقه خبر داده است.

حسن تاوانه نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا آمار این کارتن‌خواب‌ها را «متغیر» دانسته و گفته که «مهاجرپذیر بودن چابهار، آب و هوای خوب و وجود شغل‌های کاذب در منطقه موجب بالارفتن مهاجرت به این منطقه از سراسر کشور شده است».

وی وجود ۷۸ مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در روستای «درگز» در این منطقه را تائید کرده و افزوده این اطلاعات به‌دلیل توریستی بودن منطقه به طور رسمی اعلام نشده است.

تاوانه شمار کلی مبتلایان به اچ‌آی‌وی در چابهار را ۳۰۰ نفر عنوان کرد و در عین حال از وجود ۲۰ تا۳۰ کودک معتاد در این منطقه خبر داد

رئیس اداره بهزیستی چابهار با اشاره به آمار «بالای آسیب‌های اجتماعی» در این منطقه، خواستار چاره‌اندیشی مسئولان در این زمینه شد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه وضعیت این اقلیت مذهبی در دولت حسن روحانی «کوچک ترین» تغییری نکرده است.

به گفته وی، با وجود این که ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان اهل سنت هستند، در یک اداره از ۳۰۰ کارمند، ۱۸ نفر اهل سنت هستند یا در بعضی از ادارات از ۱۵۰ کارمند، تنها ۱۰ یا پنج کارمند اهل سنت هستند.

وی اضافه کرده که این تبعیض در رواج فقر و بیکاری تاثیرگذار است.