بسم الله الرحمن الرحیم

اعضای محترم هیئت علمی اورتوگرافی زبان ترکی

ادیبان ، شاعران ، نویسندگان ، روشنفکران و اندیشمندان محترم

بعداز روی کار امدن دولت حسن روحانی ، آقای علی یونسی درسال ۱۳۹۲ طی حکمی ، به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد . نامبرده قبلا ریاست شعبه دادگاه نظامی و وزیر اطلاعات محمد خاتمی بوده است .هدف از انتصاب ایشان هدایت مسایل قومی و مذهبی با بهره گیری از عملیات روانی است . نامبرده ظاهرا چندین بار با بعضی از فعالین جنبش ملی آذربایجان دیداری محرمانه داشته است .

حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری سال 92 وعده تشکیل فرهنگستان زبان ترکی را به مردم آذربایجان داد و قول داد در صورت پیروزی در انتخابات ، اصل پانزدهم قانون اساسی را نیز اجرا نماید.

بعد از پیروزی حسن روحانی ترکتباران ایرانی از ایشان خواستار عملیاتی شدن وعده انتخاباتی شدند . دولت روحانی موفق شده است احساس و هیجان جنبش ملی آذربایجان را در داخل و خارج از کشور با تیم تراکتورسازی به خوبی هدایت و مدیریت کند و نیز سعی می کند تا با مدیریت ادراک ، جنبش ملی آذربایجان را کنترل نماید ، با تاسیس مرکز مطالعات آذربایجان شناسی و تاسیس رشته زبان ترکی آذری سعی دارد ، عملا مدیریت ادراک جنبش ملی ترکتباران ایرانی را در دست داشته باشد و با کمک نخبگان دولتی عملا ادراک جنبش را فرماندهی کند.

فردوسی مبارزه ایران و توران را مبارزه اهریمن و اهورامزدا و یا به عبارتی نور و ظلمت می داند ، بنابر این بر اساس آموزه های نژادپرستانه فردوسی ، مبارزه ایران و توران ابدی است و متاسفانه بعد از هزار سال این عداوت و دشمنی از سوی نژادپرستان فاشیست فردوسی گرا همچنان به شدت ادامه دارد .

با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی ، جنون نژادپرستی در روشنفکران ایران پدید آمد و به دنبال آن ترک ستیزی ، ترک زدایی و ترک گریزی ابعاد جدیدی به خود گرفت . توهین ، تحمیق و تحقیر ترکها جزو اصول فرهنگ ملی گردید و مسئولان وابسته و نژادپرست آذربایجان ، آزار و اذیت ترکتباران را آغاز کردند و همچنین عذاب و شکنجه ترکتباران به دست حاکمان ستمگر به جرم ترک بودن به رفتار عادی آنها تبدیل گردید .

انکار زبان ، فرهنگ و هویت ترکتباران با جعل تاریخ و خلق زبان آذری ، سیاست پلید پهلوی ها بوده است که متاسفانه تا به امروز ادامه دارد . در حکومت پهلوی فرهنگ و زبان ترکی جزو مسایل و مقوله امنیتی حکومت اعلام شد و طرح زبان ترکی به عنوان طرح تجزیه طلبی مطرح می شد و با این بهانه به آزار و اذیت ادیبان ، فعالین فرهنگی ، شعرا و نویسندگان ترک پرداختند . زندانها ، بازداشتگاه و شکنجه گاههای حکومت پهلوی مملو از ترکتبارانی بود که جرم و گناه آنان ترک بودن و ترک ماندن بود . متاسفانه روشنفکران و نخبگان نژادپرست ایرانی معتقد بودند که در ایران چیزی به نام ترک زبان ، ترک نژاد و ترک تبار وجود ندارد و آنها آذری زبان آریایی نژاد هستند که باید هر چه زودتر به استفاده از زبان فارسی روی آورند و این سیاست غیرانسانی با محروم سازی مناطق ترک زبان آغاز شد ، اما نتیجه مطلوبی حاصل نگردید .

متاسفانه این سیاست نژادپرستانه در دولتهای جمهوری اسلامی ایران پیگیری شد و آنها با پان ترکیست و تجزیه طلب نامیدن ادیبان و فعالین فرهنگی به آزار و اذیت ترکتباران مظلوم ادامه دادند . آنها با سنگر گرفتن در مکان های مقدس ، همچون مساجد و منابر ، هیئت های قران خوانی ، مداحان ، سینه زنان ، زنجیرزنان و … به مبارزه با ترکها پرداختند .

شوربختانه روحانیت شاه پرست آذربایجان ، آلت دست حکومت پهلوی شدند و با فتوای جنایتکارانه خود ، موجب قتل هزاران نفر از ترکتباران ایرانی شدند ، این جنایتکاران پلید ، کارنامه سیاهی در آذربایجان دارند . با روی کار آمدن دولتها در جمهوری اسلامی ایران ، سیاست نژادپرستانه پهلوی با رنگ و لعاب دینی به نام مکتب ایرانی ،اسلام ایرانی ، اسلام فارسی ، اسلام آریایی و غیره ادامه یافت و فعالین فرهنگی ترکتبار با تحمل محرومیت های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در زندانهای جمهوری اسلامی قربانی خشونت و شکنجه شدند و هزاران نفر از آنها بر اثر شکنجه دچار ناراحتی های روانی شده اند و امروز زندگی پر مشقت را سپری می کنند . مسئولین اطلاعاتی و امنیتی نژادپرست ، همچنین دانشجویان ایرانی دانشگاههای باکو را به شدت آزار و شکنجه می کردند ، بطوری که دانشجویان هر وقت وارد ایران می شدند ، مورد بازجویی قرار می گرفتند ، پاسپورت و مدارک آنان مصادره می شد و با جاسوس نامیدن دانشجویان برای آنان هراس و وحشت ایجاد می کردند و همچنیت خانواده آنان نیز اذیت می شدند.

عالیجنابان :

با عنایت به موارد ذکر شده ، در شرایط فعلی تشکیل فرهنگستان زبان ترکی و تدریس رشته زبان ترکی به دست نژادپرستان آریایی ، معقول و منطقی به نظر نمی رسد . مرکز مطالعات آذربایجان شناسی با هدف جعل و تحریف تاریخ ، زبان و فرهنگ ترکها به جای فرهنگستان زبان ترکی ایجاد گردیده است و تدریس لهجه تبریز با منابع ایرانی به جای تدریس زبان ترکی در شرف انجام است و هدف این تشکیلات ، تخریب و آذری نمودن زبان ترکی خواهد بود .آنها مسلما با این کار ، سیاست ریشه سوزی و ریشه کنی زبان ترکی از ایران را دنبال خواهند کرد ، تا شاید بدین طریق زبان ترکی را بر اساس آموزه های فردوسی از بین ببرند و نابود سازند ، این در حالی است که آزار و اذیت و شکنجه ترکتباران همچنان ادامه دارد و نه تنها ، افترا و تهمت علیه ترکها کم نشده ، بلکه جو رعب و وحشت در مناطق ترک نشین همچنان ادامه دارد .

آیا در این شرایط و جو نژادپرستانه و مصیبت بار ، تاسیس فرهنگستان و رشته زبان ترکی در شهر تبریز امکان پذیر است؟ آیا امت نژادپرست فردوسی اجازه چنین کاری را می دهند؟ این در حالی است که دشمنان داخلی ما ضمن همصدا شدن با سلطنت طلبان و احزاب پان ایرانیستی ، هجمه سنگینی را بر علیه ترکهای مظلوم ایرانی آغاز کرده اند و هر روز هزاران مطلب و گزارش بر علیه ترکها توسط آنها تولید و نشر می شود .

تا زمانی که نژادپرستان ، این مرتکبان جنایت و خیانت به زبان و فرهنگ ترکان ، در یک دادگاه واقعی محاکمه نشده اند ، نباید به دولتها اعتماد و اطمینان کرد و واقعا نمیشود فرهنگ ،‌ هویت و زبان ترکی را به نژادپرستان فاشیست فردوسی گرا سپرد ، آنها دشمن ما هستند و سپردن سلاح و ناموس به دشمن کار غیر انسانی ، غیرعقلانی ، غیراخلاقی و غیراسلامی است و هیچ توجیهی ندارد . چرا و به چه علت باید فرهنگ و زبان ترکی را در اختیار نژادپرستان آریایی قرار داد تا آنها با هدایت ، مدیریت و فرماندهی ادراک ، آن را از بین ببرند . آنها مشروعیت ، مقبولیت و صلاحیت اظهار نظر در مورد زبان ، فرهنگ و هویت ما را ندارند . اظهار نظر خصمانه و کینه توزانه آنها مورد قبول ادیبان و فعالین فرهنگی ما نیست و نخواهد بود. در حال حاضر گروهی که بیشترین صلاحیت اظهار نظر در مورد زبان ترکی را دارد ، اعضای محترم هیئت علمی اورتوگرافی زبان ترکی است . آنها باید با اعلام نظر خود و موضع گیری علمی و منطقی این توطئه شوم تاسیس مرکز مطالعات آذربایجان شناسی و تدریس زبان ترکی آذری در دانشگاه تبریز را خنثی کنند و از دانشجویان زبان ترکی آذری بخواهند تا انصراف دهند . فرهنگستان و دانشگاهی که در دست دشمن باشد ، قابل اعتماد نیست و سپردن زبان و فرهنگ و ادبیات و هویت به دست آنها ، بازی در زمین دشمن است و تا زمانی که نظارت و مدیریت فرهنگستان و تدریس زبان ترکی ، مستقلا در دست ادیبان و اعضای هیئت علمی اورتوگرافی زبان ترکی قرار نگیرد ، نمی توان به آن دل خوش کرد و فعالیت دشمن در جهت تخریب و نابودی زبان و هویت ما خواهد بود .

متاسفانه مدیریت احساس و هیجان جنبش ملی آذربایجان در سالهای اخیر تحت تاثیر نهادهای اطلاعاتی ، امنیتی درآمده و امروز این نهادهای اطلاعاتی و امنیتی سعی می کنند ، هدایت و فرماندهی مدیریت ادراک جنبش ملی آذربایجان را در چنگ خود داشته باشند . تله و دامی که دشمن سالها بر سر راه جنبش گسترده بود ، متاسفانه این جنبش در این تله گرفتار شده است ، انتظار می رود ، روشنفکران ، دانش آموختگان ، دانشجویان ، سربازان ، دانش آموزان دبیرستان و معلمان و همچنین جوانان اگاه ، به مبارزه خود ادامه دهند تا این توطئه شوم و پلید را خنثی گردد و اجازه ندهند که جنبش ملی آذربایجان در زمین دشمن بازی کند و دستاورد مبارزه صد ساله ترکها ، که با خون هزاران شهید آذربایجانی بدست آمده را پایمال سازند .

نسلهای آینده ، ما را به خاطر تسلیم زبان ، ادبیات ، فرهنگ و هویت و یا به عبارتی تسلیم ناموس به دشمن ، نخواهند بخشید و ما نسلی خواهیم بود که آیندگان ما را با نفرت ، خائن یاد خواهند کرد و بر ما لعن خواهند فرستاد .

از اعضای هیئت علمی اورتوگرافی زبان ترکی انتظار می رود که با انتشار بیانیه ای اعلام فرمایند که فرهنگستان و تدریس زبان ترکی ، ارتباطی با ادیبان ، نویسندگان ، اندیشمندان و روشنفکران ترک تبار نداشته ، بلکه ابزاری در دست دشمن برای تخریب و نابودی زبان و هویت ترکی خواهد بود . مسلما هجمه نژادپرستان فاشیست فردوسی گرا در آینده تشدید خواهد شد و جوانان غیور ما در مقابل گستاخی و تهاجم بی رحمانه این نژادپرستان جنایتکار ایستادگی خواهند کرد .

همچنین جمعیت قربانیان شکنجه و خشونت جنبش ملی آذربایجان ، باید با رصد دقیق مسایل فرهنگی ، هویتی و زبانی در این موارد پیشقدم گردد . جمعیت قربانیان شکنجه و خشونت همیشه باید محاکمه خیانتکاران و جنایتکاران فرهنگی را به طورپیگیر و مداوم از دولت ها مطالبه کنند .

جنبش ملی آذربایجان ، امروز متاسفانه دچار انحراف گردیده و کارایی خود را از دست داده است .جمعیت قربانیان شکنجه و خشونت می توانند با تشکیل جنبش نوین ملی آذربایجان و همچنین تشکیل پژوهشکده ” دفاع نرم ” با پدافند در مقابل مدیریت ادراک ، جنگ نرم و رسانه ای دشمن از فرهنگ ، زبان و هویت ترک تباران دفاع نمایند .

لازم به یادآوری است که منظور از دشمن در اینجا ، نژادپرستان فاشیست فردوسی گراست .

با تقدیم احترامات فراوان

آراز آذری – پارس آباد مغان

بیست ودوم شهریور ماه نود و پنج – مصادف با عید سعید قربان