قصه پر سوز و گداز احیای دریاچه اورمیه، اشک همه را درمی‌آورد به جز خود دریاچه که بیچاره چشمه اشکش خشک شده! دریاچه اورمیه در بهترین زمان ممکن (از نظر بعضی سیاسیون!) خشک شد و همزمان با جوشش احساسات علاقه‌مندانش، خلاقیت یک عده شکوفا شد. این عده خیلی زود فهمیدند که می‌شود سوار موج خشکی دریاچه شد و به مقصد رسید. همینطور هم شد و احیای دریاچه اورمیه تبدیل به وعده‌ای رأی‌آور شد.

بی‌انصافی است اگر فکر کنیم بانیان طرح موضوع، بعد از روی کار آمدن، دریاچه را فراموش کردند. نخیر، بلکه به رسم مألوف همه بحران‌ها، بلافاصله ستادی تشکیل دادند و بودجه‌های چند هزار میلیاردی برایش در نظر گرفتند. در مملکت ما تجربه ثابت کرده که بحران‌های بزرگ با تشکیل ستاد خود به خود مرتفع می‌شوند، زیرا بحران موجود از قمپز در کردن و سر و صدا راه انداختن می‌ترسد و عقب می‌کشد! مخصوصاً وقتی مبلغ بودجه را می‌بیند، می‌فهمد که باید دمش را بگذارد روی کولش و با زبان خوش برود. در این مورد خاص کافی بود ستاد احیای دریاچه اورمیه بودجه مصوب را تبدیل به اسکناس می‌کرد و نقداً توی دریاچه می‌ریخت تا دریاچه پر شود!

در همین حال نماینده تبریز در مجلس، در نطق میان دستور گفت: «بیشتر مصوبات ستاد احیای دریاچه اورمیه اجرا نمی‌شود.» وی افزود: «مرگ دریاچه برای مردم روشن است

با این حال نمی‌شود به مسئولان خرده گرفت، چون آن‌ها هم مثل مردم فهمیده‌اند که کار از کار گذشته و مرگ دریاچه محرز است، پس تصمیم درستی گرفته‌اند که دیگر دست از کار کشیده‌اند!

دکتر مسعود تجریشی، معاون سازمان محیط زیست و مدیرکل تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز صراحتاً گفته است که برای سال ۹۶ دولت هیچ اعتباری برای احیای دریاچه اختصاص نداده است. خب معلوم می‌شود مسئولان عزیز اینجا هم تصمیم درستی گرفته‌اند که پول‌ها را در جای مناسب‌تری هزینه کنند!

دکتر تجریشی ضمناً توضیح داده‌اند: «عملیات تثبیت دریاچه موفق اما عملیات احیا ناموفق بوده است.» خدا را شکر که الان دریاچه تثبیت شده است و فعلاً هست، اگرچه آب ندارد ولی همه می‌دانند که دریاچه تثبیت‌شده از دریاچه تثبیت‌نشده خیلی بهتر است.

نماینده دیگر تبریز هم گفته: «دلایل تاخیر در تزریق بودجهاحیای دریاچه اورمیه قانع کننده نیست.» با توجه به اینکه از ۲ هزار میلیارد بودجه سالانه، تنها سال گذشته ۳۰۰ میلیارد پرداخت شده است، به نظر می‌رسد این دولت است که برای پرداخت بودجه نیاز به دلیل قانع‌کننده دارد! البته با این بودجه نجومی که برای ستاد احیا تصویب کرده بودند، انگار تنها برنامه‌شان همین بود که دریاچه را پر از پول کنند!

با تمام این حرف‌ها ولی هنوز یک دلیل بسیار روشن از موفقیت ستاد احیای دریاچه اورمیه وجود دارد که غیر قابل انکار است. آن هم اینکه دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه، مورد تشویق قرار گرفته و در دولت جدید به مقام ریاست سازمان محیط زیست ارتقا پیدا کردند! طبیعتاً به کارنامه جناب آقای عیسی کلانتری نگاه کرده‌اند که ایشان را شایسته ارتقا دانسته‌اند دیگر. این یک پیام واضح است که دولت می‌خواهد تمام محیط زیست کشور را همین گونه احیا کند!