زبان شکل بسیار پیچیده‌ای دارد. از آن می‌توان برای انتقال احساسات عمیق انسانی به عاشقی، یا مهمل صرفی به جمعیت متعصبی استفاده کرد. در واقع، نویسندگان نطق‌های سیاسی در نوشتن نطق‌هایی طولانی که شامل هیچ‌گونه مطلب مفیدی نیستند متخصص شده‌اند و بسیاری از آگهی‌های تبلیغاتی نیز در به کار بردن عبارات تهی اما زیبا حتی با نطق‌های سیاسی رقابت می‌کنند.

برای آنکه اندیشمندان بتوانند از راه گفتارها و نوشتارهای خود اندیشه‌های یکدیگر را به درستی دریابند، همچنین برای آنکه دانشمندان و پژوهشگران در بررسی‌ها و پژوهش‌های خود و در آموزش و آموختن علوم دچار لغزش نشوند، از زمان‌های باستان، روش‌هایی کمابیش همگانی پذیرفته شده بود که در سنجش‌ها و داوری‌ها به کار می‌رفتند.

نخستین بار، ارسطو، اندیشمند بزرگ آن روزگار، شاگرد «افلاطون» و معلم «اسکندر مقدونی»، از آنچه از این روش‌ها دریافته بود کتابی در پنج بخش به نام «کلیات پنج‌گانه» فراهم آورد. این کتاب که مردم آن را ابزاری برای جداسازی درستی از نادرستی و پرهیز از لغزش می‌دانستند، نزد همگان پذیرفته شده و به نام «اُرگانون» زبانزد گردید.

علمی که به تدریج بر اساس کتاب ارگانون پدید آمد «لوگیکا» نامیده شد که «شیوه درست سخن گفتن» را می‌رساند. در عصر طلایی اسلامی، به جای واژه لوگیکا، کلمه عربی «منطق» برگزیده شد که در ترکی و فارسی نیز همین نام استفاده شده است. منطق ارسطویی، که آن را منطق کلاسیک نیز می‌نامند، هنوز هم نزد دانشمندان و به‌ویژه فلاسفه به همان گونه نخستین به کار می‌رود.

منطق ابزاری است که به کمک آن می‌توانیم علم را، آن گونه که بایسته و شایسته است، فرا بگیریم و آنچه را که آموخته‌ایم به درستی به دیگران آموزش دهیم.

منطق به ما می‌آموزد که چگونه می‌توانیم اندیشه‌های خود را به درستی به دیگران تفهیم کنیم و همچنین از راه درست فهمیدن گفتار و نوشتار دیگران اندیشه‌های آنان را به درستی دریابیم.

منطق به ما یاد می‌دهد که نباید گفته یا نوشته‌ای را دربست بپذیریم یا به یکباره رد کنیم. در هر زمینه باید هر آنچه را که پدید آمده است بیابیم، بررسی کنیم، بسنجیم و آنگاه داوری کنیم.

منطق به ما می‌آموزد که در بررسی و سنجش پدیده‌های دیگران چگونه می‌توانیم درست و نادرست را از یکدیگر بازشناسیم و در داوری از لغزش و گمراهی بر کنار بمانیم و اینکار به تفاهم و صلح بیشتر بین انسان‌ها کمک می‌کند.

هر چه باشد، نه تنها برای فراگیری ندانسته‌ها، بلکه برای بازخوانی و بازآموزی آموخته‌ها نیز باید از منطق آغاز کرد.

اعتقاد ما بر آشنایی مختصر فعالین حرکت ملی با منطق ـ قواعد مبنایی استدلال ـ جهت آمادگی این افراد برای ژرفتر نگریستن مطالب و عقاید دیگران و درک عميق‌تر آنها از دنیای پیرامون است.

(هم در فضای مجازی و هم در فضای واقعی) گاهی مشاهده می‌شود بعضی فعالین حرکت ملی برخلاف اصول منطق و مبانی روش بحث، به جای بررسی و نقد نظرات دیگر دوستان و همچنین علی‌رغم مغایرت با اخلاق ترکی به شخصیت طرف مقابل هجوم می‌برند که این مهم، حتی اگر ناآگاهانه باشد، سطح حرکت را از تعامل و گفتگوی سالم به فضایی ناسالم، خصمانه و حاوی کینه‌ورزی كشانده و آب به آسیاب دشمن می‌ریزد که جز تفرقه و کینه‌توزی ارمغانی نخواهد داشت.

این در حالی است که هدف میللتچی از بحث و گفتگو، باید صیقل اندیشه و ارتقاء توان عملی بر مبنای اصطکاک نظری و تضارب آراء باشد.

منبع:

https://t.me/ilter

 Iran microscope map