از روز 25 فروردین 1396 ، به دنبال بارش بسیار شدید باران در مناطق شمال غرب کشور ، مردم 18 شهر در پنج استان کشور در آذربایجان شرقی و غربی ، زنجان ، اردبیل و کُردستان شاهد وقوع یک سیل مرگبار و رانش زمین بودند که در اثر آن خسارات مالی و جانی هنگفتی به خانه و زندگی و زمین و دام های مردم این مناطق ، به ویژه در مناطق محروم روستایی وارد شد. در جریان این فاجعه بر طبق اخبار منتشره ، حداقل 40 تن کشته و ده ها تن دیگر مفقود گشتند. برخی ارقام منتشر شده از سوی مقامات حکومت ، حاکی از آن است که خسارات وارده به کشاورزان ، باغداران  ، دامداران و ... سر به 4688 میلیارد تومان می زند. دیدن ویدئوهای منتشر شده توسط مردم و شاهدان این فاجعه که گوشه ای از درد و رنج و بار مادی این فاجعه بر زندگی مردم را نشان می دهند قلب هر انسان شرافتمندی را به درد می آورد.

بدون شک نفس وقوع سیل و زلزله و بلایای مشابه در جوامع مختلف یک امر طبیعی ست. اما اولا اگر در یک کشور زیر ساخت های محکم وجود داشته باشند ، عواقب این رویدادهای طبیعی کمتر موجب فجایعی خواهند شد که مردم ما در ایران با آن ها مواجه می شوند. موضوع مهم دیگر انجام اقدامات نجات و امداد و جبران عوارض مرگبار این فجایع طبیعی توسط دولت هاست که می تواند از شدت و وسعت عواقب مادی و معنوی این فجایع بر دوش توده های مصیبت زده کاسته و آنان را در امر بازسازی زندگی خویش یاری دهد. با توجه به چنین واقعیتی ست که چهره ضد خلقی رژیم جمهوری اسلامی بر بستر حوادث مربوط به سیل مرگ بار اخیر بار دیگر به روشنی در مقابل همگان به نمایش در آمده است.

بنا به گزارشات منتشره ، با وجود عواقب هولناک جانی و مالی این سیل ، در ساعات بعد از وقوع سیل مقامات حکومت به رغم ادعاهای "آمادگی" و "ارسال کمک" به مناطق سیل زده از ارسال کمک های حیاتی و تیم های امداد به مناطق آسیب دیده خودداری کرده و هیچ اقدام موثری برای جمع آوری اجساد ، ارسال غذا و کمک به سیل زدگان و اسکان مردم بی سرپناه و گرسنه انجام نداده اند. به طور مثال مطابق برخی گزارشات منتشره در خود خبرگزاری های حکومتی ، اهالی برخی روستاهای ایلخچی در آذربایجان شرقی ضمن رد ادعاهای مقامات استانداری مبنی بر ورود فوری امدادگران به مناطق سیل زده ، حرف های آن ها را "دروغ" خوانده و تاکید کردند که "کلا این جا نیروی مردمی هستند و خبری از هیچ نیروی امدادی نیست. اخبار اعلام خواهد کرد که ارتش و سپاه به کمک ما آمده ولی اصلاً خبری از نیروهای امداد نیست. هر خبری در مورد امداد رسانی دولتی اعلام کنند ، دروغ است. اگر به استاندار هم بگوییم ، مانند فاجعه پلاسکو با این سیل برخورد خواهد کرد." اهالی معترض و خشمگین روستاهای عجب شیر نیز گفته اند"اجساد را در گل ‌و لای کشف کرده‌اند اما علیرغم درخواست کمک، هیچ نیرویی به کمک آن‌ها نیامده است" ، "اجساد کشف‌شده به حال خود رها شده است و فقط مردم کمک کرده اند".

از سوی دیگر در حالی که مقامات حکومت می کوشند در تبلیغات فریبکارانه شان با بیشرمی تمام خود مردم را مقصر تلفات جانی ناشی از سیل جلوه دهند ، نماینده رژیم از ارومیه با مشاهده اوج خشم و نفرت مردم از مقامات حکومت و نقش مقامات رژیمش در تشدید بار مصایب ناشی از سیل اعتراف می کند که حتی پس از "3 روز" از وقوع سیل "هنوز خبری از مواد غذایی کمکی در مناطق سیل زده نیست". وی در گفتگو با خبرنگار "باشگاه خبرنگاران جوان" ادامه می دهد "علت اصلی کشته شدن حادثه دیدگان سیل آذربایجان وزارت راه و شهرسازی است" که با بستن جاده ، قربانیان را مجبور به استفاده از یک جاده دیگر می کند که به مرگ آن ها منتهی می شود. این مقام رژیم افزوده "در شرایطی که وزارت راه می‌دانست باید در آن حالت جاده را باز کند مردم به اجبار در جاده‌ای که وزارت راه در آن خرابکاری کرده بود تردد کردند و زنده زنده همراه خانواده‌های شان کشته شدند."

سیل مرگبار اخیر در شمال غرب کشور و صدمات و خسارات جبران ناپذیر آن در زندگی توده های مصیبت دیده ،  جلوه دیگری از ماهیت ضد مردمی رژیم جمهوری اسلامی و مناسبات ظالمانه حاکم بر جامعه تحت سلطه ما را به نمایش می گذارد. ماهیت ضد مردمی رژیمی را که برای جلوگیری از رشد مبارزات مردم در جهت تحقق خواسته های عادلانه و انقلابی شان ، بودجه های کلانی صرف نموده و برای سرکوب آنان همواره از آمادگی برخوردار است ولی برای کمک رسانی به مردم سیل زده و مصیبت دیده ، ناتوان می باشد.

چریکهای فدایی خلق ایران ضمن اعلام همدردی با خانواده های عزیزان کشته شده در جریان سیل اخیر بر خواست قلبی تمامی توده های تحت ستم ایران برای نابودی نظام استثمارگرانه حاکم و رژیم حافظ آن تاکید می-کنند.

مرگ بر رژیم وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی!

چریکهای فدائی خلق ایران

28 فروردین 1396

 1358456462 vayfdyvlafed