Azerbaijan

کاش میشد روزانه پولی که از آزربایجان به جیب کردها وارد میشود را حساب کرد،صدها میلیون و حتی شاید میلیاردها تومان هر روزه از بازار تبریز و اکثر شهرهای آزربایجان واریز حسابهای کردها میشود.

تقریباً ميتوان گفت نزدیک به ١٠٠ درصد محصولات لوازم خانگی-برقی-صوتی تصویری،لوزام آرایشی-بهداشتی،گوشی موبایل-لوازم جانبی،لوازم تحریر،کیف-کفش و دهها جنس دیگر از طریق کردها وارد آزربایجان میشود، ودر قبال آن میلیاردها سرمایه از آزربایجان خارج میشود.

در واقع تنها چیزی که مرز و سرحدی برای خود ندارد اقتصاد و تجارت است و زبان، دین، نژاد و مرز سیاسی اهمیتی برای تجارت ندارد. ولی واقعیتی دیگر نیز وجود دارد، یعنی هر ریالی که از جیب آزربایجانی خارج، و دخل کردها را پر میکند شاید روزی آن ریال ها تبدیل به گلوله بر علیه همان آزربایجانی هایی شود که از ملت تروریست پرور کرد خرید و فروش چند صد میلیونی را انجام میدهند.

بانه شهرى در ٢٧٠ كيلومترى سنندج و هم مرز با اقليم كرد عراق ميباشد.

اين شهر از نظر قانونى نه خودمختار و نه منطقه آزاد و ویژه ی اقتصادی می باشد.

منطقه ی آزاد اقتصادی برای حمل ونقل و صادرات- واردات کالا یا باید به آبهای آزاد نزدیک باشد ،(چون بیش از ٧٠ درصد حمل و نقل به طریق کشتی انجام میگیرد) ، ویا اینکه درب قاچاق به روی آن منطقه باز باشد.

برای مثال منطقه آزاد اقتصادی ارس نه راهی به آبها دارد و نه مسیرهای قاچاق موجود میباشد و نه اجناسی ارزان برای خرید و فروش و درآمدزایی در کار است.

بانه از لحاظ جغرافیایی به خوبی انتخاب شده است و برای آشنایی گردشگران تجاری و سرمایه داران تبلیغات گسترده ای در ایران از جمله آزربایجان انجام گردیده است، که تورهای گردشگری سهم بزرگی در این تبلیغات داشته اند.

براساس آمار رسمی دولتی در سال ٩٣ در حدود ٢٠ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده است، اگر نیمی از این کالا هم از طرف بانه وارد شود باز هم رقمی سرسام آور نصیب ملت تروریست پرور کرد میشود که از مخارج گمرک ،دارایی و مالیات نیز معاف هستند.

البته از جهت دیگری هم باید به این مسئله بنگریم، اگر این کالاها قاچاق است چرا ارگانهای دولتی با وارد کنندگان و فروشندگان کالاهای قاچاق در مغازه های بانه مقابله نکرده و اجناس را ثبت و ضبط نمیکنند ولی بیچاره آزربایجانی ای که از بانه خرید میکند در پاسگاه های ایست بازرسی دستگیر و اجناسش را ضبط کرده و مورد جریمه قرار میگیرد، مگر اجناسی که در مغازه های میلیاردی بانه به فروش میرسد قاچاق نیست؟ یا اجناس بعد از خریداری از بانه تبدیل به قاچاق میشود؟ یا شاید هم...

البته چندین بار در رسانه های حکومتی حتی در مناظره های ریاست جمهوری نیز به صراحت تأیید شده است که از قاچاق کالا برای مناطق غربی کشور برای درآمد زایی مردم آن منطقه چشم پوشی میشود، آن هم چه در آمد زایی ای.

ملت آزربایجان هم فریب مناطق به اصطلاح آزاد اقتصادی را خورده و در آن افکار هستند که به اقتصاد آزربایجان رسیدگی میشود. اقتصاد با کارگری در چند عدد کارخانه در جلفا با حقوق قانون کار پیشرفت نمیکند، پیشرف اقتصادی با ایجاد شرایط خرید و فروش و صادرات-واردات کالاهای مصرفی و ارزان انجام میگیرد.

به نظر بنده مناطق آزاد اقتصادی ، جلفا ویا ماکو نیست بلکه شهری به نام بانه است که دروازه چین به روی آن باز است. امروزه تمامی اجناس در بازار تبریز و دیگر  شهرهای آزربایجان در دست اکراد بوده و میلیاردها دلار پول به دخلشان می افزایند، و به جا است دوباره این جمله را تکرار کنم که شاید آن ریال هایی که به جیب مردم تروریست پرور کرد وارد میشود ، روزی تبدیل به گلوله ای بر علیه آزربایجانی ها شود.