گونئی نیوز به نقل از الاخبار:نمایشگاه بین المللی کتاب 2017 ریاض امسال نیز همچون سالهای گذشته باشکوه برگزار شد.این نمایشگاه روز چهارشنبه (8 مارچ) توسط دکتر عادل بن زید الطریفی، وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی سعودی و با حضور صدها تن از نویسندگان، روزنامه نگاران، فرهیختگان عرب و شخصیتهای برجسته خارجی از کشورهای مختلف جهان افتتاح شد.

نمایشگاه با شعار “کتاب، تحول و چشم انداز” با بخشهای متنوع و مدرن از روز هشتم تا هیجدهم مارچ 2017 و با بیش از یک میلیون و هشتصد هزار جلد کتاب و با مشارکت 550 موسسه چاپ و نشر داخلی و خارجی فعالیت های فرهنگی خود را آغاز کرد.

در میان میهمانان ویژه این نمایشگاه بین المللی برخی از فعالان فرهنگی و چهره های رسانه ای وابسته به ملتهای غیر فارس در ایران نیز حضور داشتند.

یکی از این چهره های سرشناس آقای صالح کامرانی وکیل مدافع و فعال ملی از آذربایجان جنوبی است که در حاشیه این نمایشگاه گفتگویی با وی انجام دادیم و متن آن بدین شرح است:

با سلام و درود بر شما آقای  کامرانی لطف کنید براى خوانندگان ما بگوييد كه آقاى صالح كامراني كيست؟

سلام خدمت شما و خوانندگانتان من متولد اهر از شهرهای آذربایجان جنوبی هستم که در شرایط کنونی طبق تقسیمات جغرافیایی سیاسی رژیم های مرکزی ایران داخل در استان آذربایجان شرقی میباشد. در ایران بیش از ده سال به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در تهران فعالیت کرده ام.

در مبارزات ملی ملت تورک آذربایجان جنوبی که بعدا تحت عنوان حرکت ملی آذربایجان شناخته شد به عنوان فعال دانشجویی وارد این حرکت شدم. بعد به عنوان وکیل و فعال ملی تا به حال در خدمت این حرکت بودم. تا حد امکان به دفاع از فعالین ملت های دیگر از جمله ملت عرب احواز هم پرداختم. این فعالیت ها منجر به دستگیری وحبس و شکنجه من از طرف رژیم شد که نهایتا ادامه فعالیت را در داخل برایم غیر ممکن ساخت.و سال 2010 میلادی ابتدا به سازمان ملل در آنکارا و بعد به سوئد پناهنده شدم. در حال حاضر در سوئد زندگی در تبعید را میگذرانم.

منظورتان از ملت تورك آذربايجان چيست؟ كمي از تاريخ اين ملت و مبارزات آن برايمان بگوييد؟

منظور از ملت تورک آذربایجان این است ما ملتی هستیم که تعلق هویتی به خانواده بزرگ تورک در دنیای بزرگ تورک داریم که از تورکستان شرقی (اویغور )در چین شروع وبا در بر گرفتن تقریبا نود درصد آسیای میانه و قسمتهای زیادی از فدراسیون روسیه (سیبری، ساها، آلتای ،توا، تاتارستان، باشقوردستان،قفقاز شمالی و…)از خزر وآذربایجان جنوبی وتورکیه گذشته و به بالکان در اروپای جنوبی گشترش پیدا میکند.

جغرافیایی که در بر گیرنده بیش از سیصد میلیون انسان با هویت مشترک و تاریخ مشترک میباشد ولی در داخل خود هر یک از عناصر تشکیل دهنده آن خصوصیات و مرز های جغرافیایی سیاسی مختص خود را داشته ولی با عناصر عمومی و مشترک زبان تورکی ،تاریخ تورک، دین اسلام (اغلب )و…به وحدت میرسند.

همان طوریکه ملاحظه میکنید آذربایجانی بودن هم خصوصیات ویژه ما را در داخل دنیای بزرگ تورک تشکیل می دهد که در حال حاضر ملت تورک آذربایجان به دو قسمت مهم شمالی وجنوبی تقسیم گردیده است که قسمت شمالی آن به پایتختی باکو و تحت عنوان جمهوری آذربایجان بصورت مستقل به حیات سیاسی خود ادامه می دهد این در حالی است که قسمت جنوبی آن که ما هستیم به پایتختی معنوی تبریز که در عین حال سه برابر بزرگتر از آذربایجان مستقل از نظر جمعیت و وسعت جغرافیایی میباشد تحت اشغال ایران حداقل از زمان اسقاط جمهوری دمکراتیک آذربایجان جنوبی به رهبری مرحوم سید جعفر پیشه‌وری میباشد.

بصورت خلاصه آذربایجان در همیشه تاریخ یا استاتوس مستقل و یا نیمه مستقل داشته و با نامهای مختلف موجودیت خود را حفظ نموده است زمانی به نام لولوبی ها ، اورارتوها ،آتورپاتکان و آلبانها و..قبل از اسلام و بعد از اسلام اغلب با نام آذربایجان ولی در قالب حکومت ها و سلسله های مختلف تورک همچون آققویونلو. ،قارا قویونلو، صفوی، افشار و قاجار و نهایت به شکل امروزی جمهوری ،ایالت و استانهای مختلف امروزی.

در تاریخ معاصر بعد از تقسیم شدن آذربایجان بین روسیه تزاری و ممالک محروسه قاجار طبق عهدنامه های گلستان و ترکمان چای شاهد روند تحولات مختلف ولی با ماهیت و هدف مشترک بین این دو بخش هستیم. در حالیکه مبارزات ملت آذربایجان در شمال به رهبری مرحوم محمد امین رسول زاده منتهی به شکل‌گیری گیری اولین جمهوری دمکراتیک در دنیای اسلام میشود در جنوب آذربایجان تلاش وافری برای دمکراتیزه کردن ماهیت حکومت مرکزی قاجار که خود یک سلسله تورک میباشد صرف میگردد که با پیروزی انقلاب مشروطه به رهبری آذربایجان و با حمایت عملی آذربایجان شمالی کل ممالک محروسه قاجار تبدیل به یک نوع سیستم فدرالی میگردد و حقوق ملی ملتهای مختلف ممالک محروسه تضمین قانونی پیدا می کند. ولی با دخالت قدرتهای خارجی مخصوصا انگلیس از طریق کودتای نظامی پادشاه قانونی مشروطه یعنی احمد شاه قاجار خلع و رضا میر پنج پالانی که بعدا مشهور بود پهلوی میکنند نظام مشروطه فدرالی و جند ملیتی و چند زبانه ممالک محروسه را تبدیل به پادشاهی مطلقه ایرانی -فارس نمود.

و نتیجه تمام مجاهدتهای انقلابیون مشروطه آذربایجان جنوبی را که به یک نوعی برای همه ملت های ایران از جمله تورک ،فارس، عرب، کورد و بلوچ و. ..تضمین قانونی برای انتفاع از حقوق ملی و زبانی و سیاسی خود برقرار نموده بود ند را به باد فنا داد.

با تسلط سیاست های نژادپرستانه آریایی و حذف هویت تورکی از پازل هویتی کشور تلاش های انقلابیون آذربایجان جنوبی برای احیا اصول مشروطه به رهبری مرحوم شیخ محمد خیابانی وارد فاز جدیدی شد که به استقلال یک ساله آذربایجان جنوبی منتهی شد ولی باز به کمک عوامل خارجی به خاک و خون کشیده شد.

با نا امید شدن آذربایجان جنوبی برای برقراری سیستم دمکراتیک و فدرالی در کل ایران تلاش برای رسیدن به استقلال سیاسی با برقراری جمهوری دمکراتیک آذربایجان جنوبی به رهبری پیشه وری در حین جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید. این جمهوری به هویت تورک-آذربایجان و زبان تورکی در آذربایجان جنوبی به پایتختی تبریز رسمیت داد و خقوق دمکراتیک ملت از زن و مرد را اعمال نمود به اقلیتهای ملی آذربایجان جنوبی از جمله کوردها حقوق فرهنگی اعطاء که جمهوری خود مختار مهاباد در داخل مرز های آذربایجان نمونه بارز آن بود.

متاسفانه این جمهوری هم با توطئه شرق و غرب به خاک و خون کشیده شد. در شمال آذربایجان هم جمهوری دمکراتیک آذربایجان 1918 با اشغال آن توسط شوروی کمونیست به محاق رفت. با فروپاشی شوروی شمال آذربایجان به رهبری مرحوم ابوالفضل ایلچی بیگ درسال 1991 مجددا به استقلال خود رسید ولی در جنوب علی رغم مجاهدت و نقش اساسی آذربایجان در ساقط کردن رژیم نژاد پرست پهلوی به هیچ یک از حقوق ملی و دمکراتیک خود نتوانست برسد در این راستا تلاش فدرال خواهانه آذربایجان به رهبری آیت‌الله شریعتمداری هم به خاک و خون کشیده شد..با استقلال مجدد آذربایجان شمالی حرکتی همزمان در آذربایجان جنوبی شکل گرفت که به صورت واضح به هویت تورکی آذربایجان تاکید نموده و با اتخاذ مدل مبارزاتی مدنی احیای هویت ملی و آگاهی ملی را به عنوان هدف کوتاه مدت و رسیدن به حکومت ملی در آذربایجان را هدف میان مدت و استقلال تمام و وحدت با آذربایجان شمالی را هدف نهایی خود تعریف نموده است.

حرکت ملی آذربایجان جنوبی از تاریخ 1991 به تدریج در تمام استانهای دوازده گانه آذربایجان جنوبی از استانهای آذربایجان شرقی.،آذربایجان غربی، اردبیل، زنگان، قزوین، همدان تا کرج. …حضور پیدا کرده و به موفقیتهای زیادی دست یافته است. همزمان هزینه های زیادی از جمله بازداشت های گسترده، شکنجه و قتل فعالین ملی خود را متحمل شده است. که این هزینه پرداختن ها و موفقیت های ملی همزمان همچنان ادامه دارد.

خيلى ها معتقدند كه كشور آزربايجان مى تواند پشتوانه خوبى براى حمايت از مبارزات مردم تورك آزربايجان جنوبي باشد و گويا به علت جنگ با أرمنستان چنين نيست آيا رژيم تهران در اين موضوع دخيل است؟

جمهوری آذربایجان به خاطر اینکه ادامه طبیعی آذربایجان جنوبی است منطقا باید پشتیبان مبارزات استقلال طلبانه آذربایجان جنوبی باشد .و وجود یک جمهوری آذربایجان پیشرفته، دموکراتیک و قوی محرک طبیعی موثری برای تقویت میل استقلال طلبانه آذربایجان جنوبی است که چنین آذربایجانی مطلوب جمهور اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نمی باشد لذا برای در واقع جلوگیری از شکل‌گیری یک جمهوری آذربایجان با کیفیت بالا و مدل موفق از یک طرف با همکاری با ارمنستان اشغالگر و از طرف دیگر تقویت جریانات شیعه گرای وابسته به جمهوری اسلامی ایران همواره جمهوری آذربایجان را درگیر مشکلات داخلی خود کرده و ضمن تخریب ایماژ آن در چشم آذربایجانی های جنوب، فکر حمایت جمهوری آذربایجان از پاره جنوبی خود را در نطفه خفه می کنند. لذا در واقع آن آزاد سازی اراضی اشغالی قره باغ آذربایجان را با در حبس نگه داشتن آذربایجان جنوبی در محبس ایران به عقب می اندازند.

در این میان روسیه با تقویت عناصر روسوفیل در حکومت جمهوری آذربایجان و همکاری با ایران و ارمنستان هم آزادسازی قره باغ وهم تقویت حرکت استقلال طلبانه آذربایجان جنوبی را مشکلتر و مشکلتر میکنند. در واقع هر دو آذربایجان دارد در گرو یکدیگر نگه داشته اند.

در ابتدا حرفهایم گفتم که آذربایجان جز ء دنیایی بزرگ تورک میباشد در این میان آذربایجان جنوبی در عین حال پل طلایی دونیای تورک هم میباشد چرا که اگر به دقت به نقشه جغرافیایی ارواسیا نگاه کنید این آذربایجان جنوبی است که آسیای میانه را به تورکیه وصل میکند و بدون استقلال آذربایجان جنوبی اتصال ارضی تورکیه به قسمت وسیعتر تورکی در آسیای میانه و چین یعنی ترکمنستان، قزاقستان ازبکستان ،تاتارستان، کریمه و…غیر ممکن میباشد و دنیای تورک بدون تورکیه هم نمی تواند صورت عملی یابد لذا قدرتهای منطقه ای و بین‌المللی همچون روسیه و ایران و..با کمک به ارمنستان در اشغال قره باغ و تقویت جریانات تروریستی دیگر در مرز جمهوری تورکیه و آذربایجان جنوبی می خواهند سد انسانی و جغرافیایی با تغییرات دموگرافیک در پروسه زمانی طولانی مدت ایجاد کنند.

لذا تا زمانیکه در ارکان اساسی جمهوری اسلامی ایران تغییرات جدی ایجاد نشده باشد ورود مستقیم و موثر جمهوری آذربایجان و حتی تورکیه به مساله آذربایجان جنوبی بعید به نظر می‌رسد.

خواست ملت تورك آزربايجان بعنوان برادر بزرگ ملتهاي غير فارس در ايران چيست؟

آذربایجان جنوبی با جمعیت سی میلیونی در بیش از 12 استان به همراه تورک های دیگر همچون ترکمنها، قشقایی ها،تورکهای خلج، تورکهای خراسان و..اکثریت کشور موسوم به ایران را تشکیل میدهند لذا نقش بسیار اساسی در موجودیت آن دارند. ولی آذربایجان در کل تاریخ مبارزات معاصر خود همیشه از یک اصل اساسی پیروی کرده که در عبارت رئیس جمهور فقید آذربایجان محمد امین رسول زاده به شکل “به ملت ما استقلال و به انسان ها آزادی “تبلور یافته است.

رژیم ایران برای حفظ وجود جغرافیایی استعماری ایران تلاش وافری جهت سوء استفاده از اکثریت عددی تورکهای آذربایجان جنوبی و دیگر تورکهای ایران میکند تا با این ترفند که تورکها با این کثرت در واقع صاحب کشور هستند و استقلال طلبی فایده‌ای برای آنها ندارد و با دادن امتیاز های کذایی تورکها را تبدیل به نگهبان جغرافیای ایران در عمل متعلق به پان فارسها را بکند. این در حالی است آذربایجان همواره پرچمدار مبارزات آزادیخواهانه بوده و هیچ چشم طمعی در خاک، ثروت و هویت دیگر ملت ها نداشته و نخواهد داشت لذا استقلال سیاسی هم برای خود و هم برای دیگر ملتهای تشکیل دهنده جغرافیای فعلا موجود ایران هدف نهایی آذربایجان جنوبی میباشد.

شما يكى از ميهمانان نمايشگاه بين المللي كتاب رياض 2017 بوديد چطور شد كه دعوت شديد؟

من با دعوت وزارت فرهنگ و اعلام پادشاهی سعودی و مهمان ایشان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب دعوت شدم که ای باعث افتخار من به عنوان یک فعال آذربایجان جنوبی هم میباشد.

نمايشگاه و شهر رياض و مردم سعودي را چگونه ديديد؟

شهر ریاض و نمایشگاه بین‌المللی کتاب را بسیار مدرن و برنامه ریزی شده دیدم و سخنان وزیر محترم فرهنگ و اعلام مبنی بر توسعه فرهنگی و گسترش نشر تولیدات فرهنگی و نیز تلاش برای ایجاد شرایط موثر برای تولید ات فرهنگی زنان نشان از وجود اهداف بلند مدت و استراتژیک در جهت توسعه و تحول پادشاهی سعودی دارد.

رسانه هاي فارسي زبان چه در داخل و چه در خارج يك نوع عرب ستيزى و تورك ستيزى را پيشه كرده اند و چهره پادشاهى عربي سعودي را مغلوط معرفي مى كنند شما كه اينجا تشريف داشتيد آيا واقعا اين كشور عقب افتاده، مستبد و مردمي غير متمدن دارد؟

حضور فیزیکی من در ریاض این امکان را به من داد که از نزدیک با واقعیت های زندگی در پادشاهی سعودی تا حدود زیادی آشنایی پیدا کنم. متوجه شدم که اینجا 12 میلیون خارجی اکثرا از پاکستان، هندوستان، سوریه و…کار میکنند واز شرایط کاری خود بسیار راضی هستد. افغانی ها ی زیادی را دیدم که بصورت قانونی اقامت دارند و در واقع بر خلاف ایران اینجا هیچ تبعیض و تحقیری بر آنها روا نمیشود. شهر ریاض هیچ کم و کسری از دیگر شهرها ی پیشرفته اروپایی نداد و مردم با امنیت مشغول کار و زندگی خود هستند. مشاهده خانم هایی که در خیابان های ریاض بدون حجاب اجباری رفت و آمد میکنند دروغ بودن پروپاگاندا ی دروغ و عرب ستیزی را آشکار میکند.

شما در ايران وكيل مدافع بوديد ونامتان بيشتر در بين ملتهاي غير فارس از عرب و كورد وبلوچ غيره شهره داشت و از محبوبين بيشتري برخوردار بود چگونه أنطوني شد؟

من به عنوان یک فعال آذربایجانی همیشه آن دردی را که به عنوان یک تورک احساس میکردم آن دردها در ملت های غیر فارس هم حس میکردم و میکنم لذا تا آنجایی که امکان داشتنم به عنوان یک وکیل مدافع وحقوق بشر در کمک و مدافعه از فعالیت فرقی بین فعالین تورک و غیر تورک نگذاشتم. آگر این مسله از طرف همه آنها دیده شده باشد همیشه به قوت قلب خواهد شد.

در كنار شما برخي از چهره هاي فعال سياسي و حقوقي ملت كورد و ملت عرب نيز ميهمان نمايشگاه بين المللي كتاب رياض نيز حضور داشتند همكاري بين مليتهاى غير فارس در ايران برأي رسيدن به أهداف خود را تا چه حد قابل اجرا مي دانيد؟

بدون همکاری حرکتهای ملتهای بدون فارس رهایی از استعمار و اشغال ممکن به نظر نمیرسد. ما به عنوان حرکت ملی آذربایجان همیشه تلاش کردهایم در کنار مبارزات ملت های غیر فارس باشیم. از بدو پیدایش حرکت ملی آذربایجان جنوبی از ملت عرب احواز.،بلوچستان، ترکمنستان جنوبی و…حمایت کرده ایم. در ارتباط با ملت همسایه کورد تا آنجاییکه برایمان مقدور بوده تلاشمان بر این بوده است از ایجاد تنش و افتراق بین این دو ملت موثر در مبارزات علیه اشغال گری ایرانی جلوگیری کنیم. ما کورد ها همچون خودمان یک ملت تحت ستم ملی میدانیم و استقلال را حق طبیعی آنها هم میدانیم به همین خاطر هم حساب آنها را تروریست های پ ک ک با تمام شاخه های مختلفش جدا می دانیم. ما برای فراهم شدن زمینه های دوستی موثر و قابل لمس بین این دو ملت خواهان توقف اقدامات مسلحانه در استان آذربایجان غربی هستیم. تا بتوانیم به کمک هم به حضور نظامی پ ک ک در مرزهای آذربایجان جنوبی که در همکاری عملی و تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران هستند پایان دهیم. که در صورت تحقق این مهم دوستی و همکاری بین دو ملت کورد و تورک هم تعمیق خواهد یافت. به نظرم ایجاد یک کمیته ملل که بتواند سیاست های همکاری بین ملت های ایران را تدوین و تامین کند بسیار لازم و ضروری است.

شما به عنوان يكى از چهره هاي شاخص ملت تورك آزربايجان چه انتظاري از دوستان خود در پادشاهى عربي سعودي داريد؟

ملت ما همیشه از پادشاهی سعودی به خاطر حمایت از موضع جمهوری آذربایجان شمالی و عدم به رسمیت شناختن ارمنستان اشغالی به عنوان یک کشور سپاسگزار است این در حالی است که ایران به عنوان به ظاهر کشور مدافع منافع شیعیان نه تنها در کنار جمهور آذربایجان اکثرا شیعه نمیباشد بلکه با تمام توان با ارمنستان و اشغا گران میباشد. امیدوار این موضع اسلامی و انسانی پادشاهی سعودی شامل حال آذربایجان جنوبی هم گردد.

پيام شما برأي مسؤولان و مردم سعودي چيست؟

حمایت معنوی و سیاسی کشور مهم همچون پادشاهی سعودی با توان و نفوذ سیاسی، اقتصادی و معنوی بالا در جهان اسلام و جهان از آذربایجان جنوبی باعث ارتقا ء مبارزات آزادیخواهانه ملت ما ودیگر ملتهای ایران در رهایی از یوغ استعمار آریایی -فقاهتی و ولایتی خواهد شد. رهایی آذربایجان جنوبی باعث ثبات،رفاه وامنیت در جهان اسلامی عربی خواهد شد وجمهوری اسلامی ایران با از دست دادن آذربایجان واحد با اکثریت نفوس شیعه شصت میلیونی زمینه های داخلی های نظامی وسیاسی خود را به بهانه حمایت از شیعیان خصوصا در جهان عرب را از دست خواهد داد.

آقای صالح کامرانی از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید صمیمان هاز شما سپاسگزارم.