نمین، نمین خواهد ماند

شاید خیلی¬ها این شعر را شنیده¬ایم که «گل عزیز است غنیمت شمردیش صحبت/ که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد» و شاید خیلی هایمان در خانۀ خود از گل مواظبت می¬کنیم و دوستشان داریم، اما چیزی که موجب تعجّب است، تلاش¬های مذبوحانه و مخفیانه¬ای است که سعی در تغییر نام شهرستان نمین از توابع اردبیل، به نام اختراعی «گل¬شهر» دارد. این روزها، برخی مسئولین شهرستان نمین، مدام کلمه «گل‌شهر» را به عنوان پیشوندی برای شهر نمین به¬کار می¬برند و آهسته آهسته تلاش دارند تا چشم و گوش مردم شهرستان با کلمه «گل¬شهر» مأنوس شده و در فرصت مقتضی نام شهر را به «گل‌شهر» تغییر دهند! این کلمه که در تابلوی ورودی شهرستان «به گل¬شهر فرهنگی نمین خوش آمدید»، بنرها و مجلات و سایر جاها به وفور دیده می¬شود که شاید در نگاه اول، مهم جلوه نکند، اما آنچه مهم است، تکرار این کلمۀ فارسی و عادت¬دادن چشم و گوش مردم به این کلمه و تغییر نام نمین به گل¬شهر در فرصت مقتضی است. همان طور که این برنامه را در مورد شهر «آواجیق» از توابع شهرستان ماکو پیاده کردند. در آنجا نیز کلمه اختراعی «زَردَشت» را در تابلوها، بنرها، برنامه‌ها و جزوه‌ها نوشتند که در ظاهر تأثیری نداشت، ولی بعد از گذشت چند سال و هنگامی که چشم و گوش مردم به کلمه «زردشت» عادت کرد، بدون این¬که مردم اطلاعی داشته باشند و یا اعتراضی بکنند، نام «آواجیق» را به «زردشت» تغییر دادند، بدون این¬که آب از آب تکان بخورد.

اکنون نیز همین برنامه را در مورد نمین می¬خواهند به موقع اجرا بگذارند. غافل از این¬که مردم نمین، مردمی با فرهنگ بوده و نام این شهرستان مهم همواره با کلمه فرهنگ همراه آمده¬است و همانطور که همگان می¬دانند، نمینی¬ها افرادی فرهیخته و آگاه هستند که در مقابل این حربۀ ناجوانمردانه کوتاه نخواهند¬آمد و مانع از تغییر نام این شهر خواهندشد.

ناگفته نماند که کوشش برای تغییر نام شهرستان نمین به گل¬شهر، اعتراض برخی نمینی¬ها را نیز در پی داشته¬، لیکن با بی¬توجهی مسئولین مواجه گشته است. نمی¬دانم گل چه ربطی به شهر نمین دارد، کجای نمین چه گلهایی می‌روید که ما از آن بی‌خبریم؟ لذا مسئولین هر توجیهی که دارند برای خود نگه¬دارند و هرگز فکر تغییر نام نمین به گل¬شهر را به مخیله‌شان راه ندهند. چرا که این حنا دیگر رنگ باخته و تغییر نام نمین به گل¬شهر به هیچ وجه امکان پذیر نخواهدشد. دشمنان این ملت آرزوی تغییر نام شهرهای آذربایجان را به گور خواهند برد. نمین، در طول تاریخ به اسم نمین شناخته¬شده و این نام تا ابد باقی خواهد ماند و یافتن اسامی مجعول و خودساخته همچون گل¬شهر، گل¬پونه و ... هرگز لایق این شهر نیست و این حرکت مذبوحانه چیزی جز نابودی تاریخ و فرهنگ نمین به بار نخواهدآورد.            آیدین. ی

swwd

scssc

sxsxcs

wdwdw