آذوح: بیش از ۶۰ هزار معلم پشتیبانی خود را از کمپین «بودجه عادلانه برای افزایش حقوق معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس» که به تازگی از سوی فعالان صنفی فرهنگیان در فضای مجازی براه افتاده اعلام کرد‌ه‌اند. این کمپین با صدور بیانیه‌ای خواسته است دولت و مجلس در جهت بهبود سطح معیشت معلمان و بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس، بودجه وزارت آموزش و پرورش را برای سال ۹۶ افزایش دهند.

آن‌ها می‌گویند کاستن از بودجه آموزش و پرورش و خصوصی سازی آموزش و پرورش بر کیفیت آموزش در مدارس تاثیر منفی بر جای گذارده و زندگی و کار معلمان را در معرض مخاطره قرار داده است.

محمد حبیبی عضو کانون صنفی معلمان چند روز پیش در ارتباط با بیانیه کمپین به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «محتوای نامه به مساله کمبود بودجه ارسالی دولت به مجلس برای وزارت آموزش و پرورش اشاره داشته و تاکید دارد که حداقل حقوق پایه برای هر معلم مبلغ ۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته شود

به گفته او: «با توجه به اینکه متوسط خط فقر حدود ۴۰ میلیون ریال و متوسط درآمد در سال ۹۴ حدود ۳۰ میلیون ریال اعلام شده است، با این شرایط اکثر فرهنگیان شاغل و بازنشسته زیرخط فقر محسوب می‌شوند که در این نامه تاکید شده حداقل حقوق پایه برای هر معلم مبلغ ۳۰ میلیون ریال پیش بینی شود

او اما افزود: «این نامه صرفا به بحث معیشت معلمان نپرداخته، بلکه موضوع کیفیت آموزشی و پایین بودن امکانات در مدارس مطرح و اشاره شده است که بودجه کنونی وزارت آموزش و پرورش صرفا به پرداخت حقوق کارکنان محدود می شود و عملا بودجه ای برای کیفیت بخشی مدارس باقی نمی ماند

کیفیت پائین آموزش و فقر معلمان

بنا بر بیانیه‌ی کمپین «بودجه عادلانه برای افزایش حقوق معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس» مشکلات معلمان و بالابردن کیفیت آموزش و پرورش به اختصاص بودجه عادلانه به آموزش و پرورش گره خورده‌اند. معلمان و فعالان صنفی معلمان نیز که در رابطه با این کمپین به رسانه‌ها به گفتگو نشسته‌اند بر همین مساله تاکید کرده‌اند

محمدرضا مرادى، معلمى از کردستان و از اعضاء کمپین به روزنامه همدلی گفته است: «مدارس ما فقیرتر از آن چیزى است که تصور مى‌شود؛ سرانه مدارس به فراموشى سپرده شده، گویا تصمیمى براى سر و سامان دادن به این اوضاع گرفته نشده است؛ با وجود این مشکلات و هزاران مشکل ناگفته دیگر با گروهى از فعالان صنفى تصمیم به ایجاد این کمپین گرفت

ابراهیمى یک فعال صنفى معلمــان معتقد است: «اول بحث آموزش باکیفیت است که این روزها با عدم تخصیص بودجه مناسب و پولى شدن آموزش، آینده کودکان این ســرزمین در هاله‌اى از ابهام قرار گرفته است؛ پس کودکان به عنوان ذى‌نفعان اصلى آموزش بازنده این بودجه هستند؛ از سویى این بودجه تامین کننده زندگى و معیشت معلمان نیست؛ در حال حاضر میانگین دریافتى معلمان زیر دو میلیون تومان است در حالى که صحبت از این اســت که شاخص خط فقر نزدیک به ۴ میلیون تومان است و درخواست ۳ میلیون تومان به عنوان حداقل حقوق پایه یک خواســته منطقى است که باید براى هر معلم در نظر گرفته شــود؛ ما باور داریم معلمان نه زیاد هســتند و نه زیاده‌خواه آن‌ها حق و مطالبه واقعى را مطالبه مى‌کنند باید یک معلم در بدو استخدام حقوق پایه امروزش سه میلیون تومان باشد.”

سمیه شهریسوند، آموزگار در لرستان که از کمپین حمایت می‌کند در انتقاد به کیفیت فعلی آموزش در ایران گفته است: «اگر خواســتار جامعه‌اى ســالم، فرهیخته و اخلاقمندیم باید آموزش، مهم‌ترین سرمایه‌گذارى ما باشد؛ اگر مى‌خواهیم جامعه‌اى شاد و راضى، اقتصادى پویا و سالم، کودکانى در امنیت و در کل زندگى شایسته حقوق انسانى خود و سایرین بسازیم، ناگزیریم آموزش باکیفیت را مدار حرکت به این سمت قرار دهیم.» او تاکید می‌کند: «راه توسعه پایدار از آموزش مى‌گذرد اما نه آموزشى ناقص و پر از بى عدالتى بلکه آموزشى همگانى و باکیفیت که مسلما رایگان هم باشد. زیرا در غیر این صورت همگانى نخواهد بود

معلمان سال‌هاست به پائین بودن سطح حقوق خود و وضعیت نابسان مدارس معترضند. آنان طی ده سال گذشته بارها تجمع، راهپیمایی و اعتصاب کرده‌اند و تعدادی از آنان دستگیر و مدت‌ها در زندان بسر برده‌اند.

از جمله اسماعیل عبدی دبیر ریاضی اسلامشهر و دبیرکانون صنغی معلمان ایران (تهران) از سال ۱۳۸۵ چند بار در ارتباط با فعالیت صنفی در حمایت از حقوق معلمان دستگیر شده است. او اسفند ۱۳۹۴ به «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال حبس محکوم شده بود. دادگاه تجدیدنظر نیز این حکم را تأیید کرد.

اسماعیل عبدی  آخرین بار صبح ۱۹ آبان در خانه خود، از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد و هم اکنون در بند ۸ زندان اوین بسر می‌برد.

بودجه آموزش و پرورش

کمپین «بودجه عادلانه برای افزایش حقوق معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس» از نمایندگان مجلس خواسته است از تصویب بودجه‌ی پیشنهاد شده در لایحه دولت برای وزارت آموزش و پرورش خودداری کنند.

جعفر ابراهیمى، فعال صنفى معلمــان در این رابطه به روزنامه “همدلی” ۲۴ بهمن گفته است: “هدف اصلى کمپین این است که ناعادلانه بودن ســهم آموزش و پرورش در بودجه را نشــان دهد و در سطوح مختلف مسئله توجه معلمان، جامعه و مسئولان را به این امر جلب کند.”

او افزوده: “بررســى لایحه بودجه ۱۳۹۶ که توســط دولت به مجلس ارائه شده است نشان مى دهد که در این لایحه سهم اعتبارات آموزش وپرورش مبلغ ۳۹۰/۸۰۵/۳۳۴ هزار ریال اســت که این عدد معادل ۵۶، ۹ درصد از کل بودجه اســت. مقایســه این شــاخص با ســال هاى پیش نشــان مى دهد که سهم آموزش وپــرورش در بودجه عمومى دولت در ســال ۱۳۹۶ نسبت به سال هاى ۹۴ و ۹۵ کاهش یافته است.”

طبق اطلاع کانال تلگرام کانون صنفی معلمان ایران تا کنون بیش از ۶۰ هزار معلم حمایت خود را از کمپین اعلام کرده‌اند.

بودجه آموزش و پرورش باید هزینه تحصیل نزدیک به ۱۴ میلیون دانش‌آموز و مزد و حقوق بیش از یک میلیون معلم و کارمند شاغل در این وزارتخانه را پوشش دهد.

بودجه آموزش و پرورش در حالی کاهش می یابد  که این وزارت خانه  هم‌اکنون با مبالغ کلانی کسری بودجه و مطالبات و معوقات پرداخت نشده مواجه است. رقم این بدهی‌ها حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 Iran microscope map